Hlavní obsah

Nestihli jste loni prodat ojeté auto? Pak jste na tom vydělali

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Loni ojetiny zdražily o 15 procent. Ilustrační foto.

Reklama

Nedostatek aut přinesl do Česka nový fenomén. Auto stárne, najíždí kilometry, a jeho cena přesto stoupá. Loni ojetiny zdražily hned o 15 procent a rostou dál.

Článek

Nedostatek aut žene jejich ceny nahoru. Ceny ojetin se dost přibližují jejich prodejní ceně před covidem a navíc i s používáním vozu v mnoha případech stále stoupají.

To je příklad modelu Volkswagen Golf ve standardní výbavě. Před pěti lety vyšel zhruba na 457 900 korun. Loni, po čtyřech letech používání cena spadla na 315 tisíc korun. Dnes se však tento vůz prodá za 325 tisíc.

Jde o nesmírně zajímavý fenomén. Do nedávna platilo jasné pravidlo, že automobily prakticky hned po vyjetí z autosalonu ztratí desítky procent z hodnoty. Nedostatek vozů je už ale tak výrazný, že v průběhu roku 2021 začala růst i cena aut, která jejich majitelé běžně používají. Dá se říci, že poptávka způsobila něco jako negativní amortizaci ojetých vozidel,“ říká Ondřej Žilka, zakladatel startupu Autonaklik.cz, technologické platformy nabízející nové i ojeté skladové vozy od stovek českých prodejců.

Ojeté auto není veterán. Přesto jeho cena roste

Další ekonomický paradox, kdy ceny ojetin rostou, až by se z vozu stal veterán, ukazují data společnosti Autonaklik třeba u Škody Octavia 1,6 TSI z roku 2017. Nová tehdy vyšla na 450 tisíc. Na konci roku 2020 cena vozu spadla na 302 tisíc. Dnes se ale toto auto, které je přitom o další více než rok starší, prodává za 336 tisíc. Tedy o 11 procent dráž.

Volkswagen Golf se prodával průměrně o 13 procent dráže než před rokem.
Ondřej Žilka, zakladatel startupu Autonaklik.cz

Obecně jsou dnes ceny ojetin výrazně výš než v minulých letech.

Volkswagen Golf se prodával průměrně o 13 procent dráže než před rokem, třetí Volkswagen Passat pak zdražil průměrně o 15 procent.

Nejprodávanějšími značkami byly mezi ojetými vozy Škoda, Volkswagen a Ford.

„Ceny Škody vzrostly průměrně o 14 procent, u Volkswagenu to bylo 12 procent a vozy Ford zdražily v průměru o 10 procent,“ komentuje Žilka.

Nedostatek v celé Evropě

Vozů je navíc na trhu nedostatek. Do října letošního roku oproti stejnému období loni klesla nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466 325 o téměř 36 tisíc vozů, souběžně s tím rostly i jejich ceny. A porostou i letos. „Po dlouhé době došlo k převisu poptávky nad nabídkou. Zdražení může letos být o víc než 15 procent,“ říká šéfka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.

Chybí totiž i nové vozy. I u nich se proto letos čeká další zdražení. „Celkem by to mohlo být i s loňským zdražením o třicet procent proti roku 2019. A zákazníci si navíc musí uvědomit, že na některé modely mohou čekat klidně i rok,“ říká majitel Louda Auto a největší dealer vozů Škoda a Hyundai Pavel Louda.

Reklama

Doporučované