Hlavní obsah

To tu ještě nebylo. Ojeté auto prodáte dráž, než kolik stálo jako nové

Problémy trhu, jako je nedostatek materiálu k výrobě nových aut, omezily nabídky bazarů a zvýšily ceny. Ilustrační fotografie.

Reklama

16. 11. 8:41

Nedostatek čipů a dalších materiálů pro výrobu aut i vysoká inflace stojí za zmenšující se nabídkou ojetých vozů na trhu a za vyššími cenami. Z bazarů například téměř zmizely zánovní manažerské vozy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nová auta chybí a přibrzdil se přesun vozů do autobazarů. Důvodů je podle prodejců hned několik. Firmy neuvolňují své flotily pro bazary, lidé ale také neprodávají své starší vozy, protože je nenahrazují těmi novými. A zpomalil se rovněž přísun aut z operativních leasingů.

Dvouletá ojetina dražší než z výrobního pásu

Do října letošního roku oproti stejnému období loni klesla nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466 325 o téměř 36 tisíc vozů, souběžně s tím rostly i jejich ceny. Uvádí analýza jedničky na trhu AAA Auto.

Ceníková cena nového auta Suzuki Jimny se pohybovala někde okolo 450 tisíc korun, jako dvouletá ojetina se dnes na trhu prodává i za více než 800 tisíc korun.
Analýza AAA Auto

Asi nejlepším příkladem auta, jehož cena jako ojetiny je vyšší než cena tehdy nového vozu, je Suzuki Jimny. Ceníková cena nového auta se pohybovala někde okolo 450 tisíc korun, jako dvouletá ojetina se dnes na trhu prodává i za více než 800 tisíc korun, uvádějí konkrétní příklad „áčka“.

Stejně tak zapůsobilo oznámení Škody Auto o tom, že model Fabia ve verzi Combi už nebude mít pokračovatele. Jako zánovní ojetina tak často atakuje původní ceníkové ceny.

„Více než Suzuki Jimny bude český řidič znát například Hyundai i20. U tohoto modelu došlo vzhledem k situaci na trhu k poklesu počtu zobchodovaných aut o 17 procent, vozy jsou o rok starší, v průměru mají o 12 tisíc kilometrů více najeto, ale průměrná cena je stejná jako v loňském roce,“ komentuje současnou situaci provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

„Ještě výraznější rozdíl zaznamenal model Škoda Rapid Spaceback. U tohoto modelu se podle našich analýz prodeje na trhu propadly oproti loňsku o 24 procent. A stejně jako u Hyundai i20 se průměrná cenovka vůbec nezměnila, přičemž vozy jsou o rok starší a mají v průměru najeto o 25 tisíc kilometrů více,“ dodává.

Ojetiny zvyšují inflaci víc, než nové vozy

Růst zájmu o ojetiny se přirozeně podepisuje i na růstu jejich ceny. Český statistický úřad ve svém měření odhalil, že cena ojetých automobilů v září letošního roku meziročně stoupla o sedm a půl procenta.

„Pokračující růst cen ojetých automobilů se projevuje i v celkovém růstu cenové hladiny, i když se ani zdaleka nejedná o hlavní důvod růstu inflace v České republice,“ uvádí pro SZ Byznys Pavel Peterka, hlavní ekonom Roklen, s tím, že ojeté automobily jakožto součást měřeného spotřebitelského koše mají pro konečný výsledek inflace dokonce vyšší váhu než vývoj cen u nových automobilů. Vývoj ceny u ojetých automobilů má ve spotřebitelském koši ČSÚ zastoupení 2,6 procenta, zatímco nové automobily 1,9 procenta.

Růst cen ojetých automobilů se v České republice zřejmě ještě nepodíval na svůj vrchol.
Pavel Peterka, hlavní ekonom Roklen

„Růst cen ojetých automobilů se v České republice zřejmě ještě nepodíval na svůj vrchol. Inflace má dále zrychlovat minimálně do konce zimy, nedostatky mikročipů a dalších výrobních vstupů budou pokračovat a výrazný přírůstek nových ojetin na trh v současné nejisté situaci nelze očekávat. Například ve Spojených státech činil meziroční růst cen ojetých automobilů 26,3 procenta,“ doplňuje hlavní ekonom Roklenu pro Seznam Zprávy.

Lidé si na auto z bazaru půjčují víc

Nejvíce jdou na odbyt zánovní vozy, to znamená stáří automobilu je do dvou let a pohybují se ve vyšší cenové relaci.
Luboš Ondrůj, ředitel divize Auto business společnosti Home Credit

„Nejvíce jdou na odbyt zánovní vozy, to znamená stáří automobilu je do dvou let a pohybují se ve vyšší cenové relaci,“ tvrdí ředitel divize Auto business společnosti Home Credit Luboš Ondrůj a potvrzuje dvouciferný nárůst poptávky ve společnosti, která se zabývá poskytováním úvěrů právě na financování nákupu ojetých vozů.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku půjčila společnost na nákup ojetých automobilů o 12 procent více peněz než ve stejném období loni. „Zaznamenali jsme také nárůst průměrné nákupní ceny financované úvěrem, meziročně o 18 procent,“ uvádí Ondrůj.

Výrazný zájem o ojetá vozidla potvrzuje také dvojka na trhu v prodeji ojetin, Auto ESA. Za třetí čtvrtletí hlásí meziroční nárůst poptávky o 40 procent, a to napříč všemi kategoriemi automobilů.

„Největší zájem je o SUV vozidla v cenové relaci nad 600 tisíc korun. Zajímavostí je určitě výrazný přesun nákupů ojetých aut do on-line prostředí. Přes webové stránky letos vybíralo vozy o více než polovinu zákazníků více než v roce 2020, což se promítlo do celkového nárůstu webových poptávek o třetinu,“ uvádí Filip Kučera z Auto ESA.

Manažeři jsou rádi „za oktávku“

Na českém trhu teď nejvíce chybí ojetiny v luxusním segmentu a všechny novější vozy s možností odpočtu DPH, uvádí pro Seznam Zprávy další prodejce ojetin, Louda Auto+. Firma patřící do Louda Holdingu, tedy největšího dealera vozů Škoda a Hyundai v Česku.

Z autobazarů podle něj skoro vymizely zánovní manažerské vozy, jako je Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. „A například SUV Karoq od Škoda Auto teď prodáme v rekordně krátkém čase během několika málo dní,“ říká Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+.

Někteří zájemci o auto jsou podle něj tak zoufalí, že objíždějí značkové autobazary velkých prodejců nových aut a osobně čekají na čerstvě vykoupené vozy. „Počet aut, která takto prodáme ještě před tím, než je vůbec stihneme inzerovat, nám meziročně vrostl o 39 procent,“ dodává pro SZ Byznys.

Hlavním viníkem současné situace jsou podle všeho výpadky výroby nových aut. Na ty se podle největšího prodejce nových škodovek v tuzemsku nyní čeká 12 měsíců i více. „Pokud se některé firmě nepodaří prodloužit končící operativní leasing a nové firemní vozy nesežene, musí se obrátit na prodejce zánovních vozů. Jejich nabídka je ale omezená a ceny zánovních aut tak někdy dosahují ceny za úplně nové vozidlo. Doba, kdy se dala u prodejců vyjednat nějaká sleva, momentálně skončila, firmy horečně nakupují vše, co máme skladem, a v nejbližší době bude tento trend pokračovat,“ dodává Robert Imling pro Seznam Zprávy.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované