Hlavní obsah

Porsche se stává chudým příbuzným zářící Škody, píše Bloomberg

Foto: fotokaleinar, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Koncernu Volkswagen v prvním čtvrtletí klesl provozní zisk o třetinu. Navzdory tomu se dceřiné automobilce Škoda dařilo, ta svůj zisk v první polovině roku zvýšila o 12 procent.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Německá automobilová skupina Volkswagen v prvním pololetí hospodařila s provozním ziskem 6,7 miliardy eur (164,5 miliardy korun), což je meziroční pokles o 33 procent. Prodej aut pak největší automobilka v Evropě zvýšila na 4,36 milionu z 4,34 milionu před rokem. Firma to uvedla ve zprávě o výsledcích hospodaření. Tržby z prodeje aut klesly v pololetí o 0,3 procenta na 158 miliard eur.

Ve druhém čtvrtletí koncernu Volkswagen klesl provozní zisk meziročně o 29 procent na 3,8 miliardy eur. To odpovídá provozní marži 4,7 procenta. Jako důvod automobilka uvedla cla a náklady na restrukturalizaci a také zvýšený prodej elektrických modelů s nižší marží. Tržby ve druhém čtvrtletí klesly na 80,6 miliardy eur.

Součástí skupiny je i česká automobilka Škoda, které se ovšem podle výsledkové zprávy dařilo. Ta v prvním pololetí svůj provozní zisk zvýšila zhruba o 12 procent na téměř 1,29 miliardy eur (31,5 miliardy korun). Celkový prodej aut se pak zvýšil na 582 tisíc z 548 tisíc před rokem. Pololetní tržby Škoda meziročně zvýšila na 15,07 miliardy eur z 13,65 miliardy eur ve stejném období loni.

Koncern Volkswagen rovněž uvedl, že Škoda dosáhla ve čtvrtletí provozní marže 8,5 procenta a zaznamenala nejlepší čtvrtletní výsledek v historii se zhruba 740 miliony eur (18,2 miliardy korun).

Meziroční nárůst prodeje vozů Škoda o 6,3 procenta podle automobilky souvisí především se silnou poptávkou po elektrických modelech SUV Elroq a Enyaq. Zvýšila se také poptávka po modelu Kodiaq. Na indickém trhu se podle zprávy dařilo modelu Kylaq.

Úspěch tuzemské automobilky je vidět i na počtu dodaných vozů klientům za první pololetí letošního roku ve srovnání se stejným obdobím vloni. Celosvětově dodal koncern o 1,5 procenta více osobních a lehkých užitkových vozů (celkem tedy 4 252 179 automobil). Klesal zájem o Porsche (-6,1 %), Bentley (-11 %), Audi (-5,9 %) a užitkové vozy od Volkswagenu (-19 %), rostl zájem o Lamborghini (2,2 %), Seat/Cupra (1,7 %), osobní vozy VW (4,5 %) a hlavně Škodu Auto (13,6 %, 509 401 aut).

Luxusní vozy ve stínu Škody

Agentura Bloomberg vzestup Škody srovnává především s problémy dřívější hvězdy koncernu, značky Porsche. Český výrobce koncernu ve čtvrtletí vydělal výrazně více než slavná značka sportovních vozů, která je navíc samostatně kótovaná na burze.

Porsche ve čtvrtletí vydělalo 154 milionů eur, tedy pouhou pětinu zisku Škody. Porsche dosáhlo provozní marže jen 1,9 procenta, o rok dříve se automobilka ještě mohla chlubit marží 17,8 procenta.

Obvykle platí, že automobilky prodávající luxusní vozy dosahují mnohem vyšších marží než masoví výrobci. „Nyní se však nacházíme v převráceném automobilovém světě, kde kombinace amerických cel a sílící čínské konkurence pokořila globální giganty jako Porsche, zatímco značky s regionálnějším zaměřením, jako je Škoda, mohou být klidnější,“ píše Bloomberg.

Podrobné výsledky hospodaření zveřejní Škoda Auto v pondělí.

Doporučované