Hlavní obsah

Elektrokola, díl 2. Jak si správně vybrat

Foto: Ski a Bike Centrum Radotín, Seznam Zprávy

Na náročné jízdy v horském terénu si pořiďte celoodpružené horské e-kolo. Tedy pokud máte volných nejméně 90 tisíc. Ilustrační foto.

Přiznejme si, že to není legrace. Kdo trh e-kol nesleduje, může v tom mít pěkný guláš a rozhodování nemusí mít snadné. V druhém dílu seriálu o elektrokolech se to Seznam Zprávy pokusí maximálně zjednodušit.

Článek

Při výběru elektrokola je hlavní postupovat logicky, od důležitějšího k méně důležitému. Jako kdybyste vybírali auto. Nejdřív kategorii, pak značku, druh paliva, motor…

1. Mám vůbec chtít elektrokolo?

Naprosto základní otázka, už proto, že na jeho koupi budete muset ve většině případů vydat i víc peněz. Nemůžeme dát jednoznačnou odpověď, ale aspoň návod. Měli byste zvážit, co od kola budete chtít, kde, jak a jak často budete jezdit.

Zjednodušeně: ten, kdo je zdravý, nemá problémy s vysokou nadváhou a má v plánu jezdit kratší výlety a projížďky kolem Labe, e-kolo prakticky nepotřebuje. Stejně jako zdravý sportovní jezdec, který jezdí hodně, rád si dává do těla, kolo bude jeho denní sportovní náplní a těší se na to, že bude „cedit pot“.

Prakticky všichni ostatní už by mohli pořízení e-kola zvažovat. Umožní jim totiž – a) projet se navzdory vysoké váze, zdravotním problémům nebo totální absenci kondice, což mohou být všechno faktory, které by jízdu na normálním kole otrávily nebo téměř znemožnily, b) těm slabším a méně zdatným jet a stačit sportovnějším kamarádům, c) v profilově náročnějším terénu ujet mnohem větší vzdálenost než na normálním kole a při vydání nižší energie. Tzn., že i náročnější vyjížďka skončí s mnohem menší únavou, d) i těm docela zdatným jezdit krásné a dlouhé vyjížďky v horách s velkým převýšením a opět s menší únavou, d) nadšencům do trailů a náročnějších sjezdů v horách dostat se lehce „za své“ nahoru a nemuset využívat lanovky.

2. Jaké elektrokolo pořídit?

Už víte definitivně, že chcete e-kolo, ale nevíte jaké? Ani tady není odpověď snadná, ale opět můžeme poradit. Postupujte stejně, jako kdybyste pořizovali kolo normální. Elektrokola totiž naprosto kopírují kategorie svých starších neelektrických „sester“.

Budete jezdit hlavně po městě, po hladkém povrchu? Zajímejte se o kolo městské (pohodlný posed, hladké pláště, kratší dojezd) – s motorem v zadním nebo předním kole může být i levnější.

Chystáte se na projížďky hlavně kolem chalupy a volíte rádi méně frekventované silničky a cyklostezky? Vybírejte e-kolo trekové, turistické (pohodlný posed, užší – rychlejší pláště, odpružená vidlice s malým zdvihem, delší dojezd). Případně e-silničku, pokud se chystáte na sportovnější, rychlejší jízdy.

Foto: Ski a Bike Centrum Radotín, Seznam Zprávy

K jízdám po hladkém povrchu se hodí městské e-kolo.

Víte, že vás málokdy mine lehčí terén a nerovný povrch? Zvažte elektrické kolo horské (silnější pláště s hrubšími vzorky, odpružená vidlice se zdvihem cca 100 mm). Alternativou může být i rychlejší e-gravel (kolo s berany, ale hrubšími plášti).

Těšíte se na náročné jízdy v horském terénu? Pak se porozhlédněte po celoodpruženém horském e-kole (silnější pláště s hrubšími vzorky, odpružení se zdvihy 120 mm a víc). Jen pozor, právě tato kategorie patří k nejdražším a ceny dobrých strojů začínají na 90 000 korun.

Co vybrat, když víte, že budete druh terénu rádi kombinovat? Potom volte raději vždy kolo, které zvládne náročnější prostředí. Je totiž velmi nepříjemné, když na turistickém elektrokole pojedete 60 km, ale z toho povede byť malá část terénem vhodným pro kolo horské. Pouhá sedmikilometrová terénní vložka vás pak může pořádně otrávit. Výjimečně to zvládnete, ale nemělo by to být pravidlem.

3. Další kritéria

Už víte, jaký druh e-kola chcete. Pak řešte kvalitu značky a tím i cenu, druh pohonu-motoru (v náboji kola nebo středový a jak silný), kapacitu baterie (nižší nebo vyšší kapacita), materiál rámu (hliníkový nebo karbonový), komponenty a konečně i váhu kola.

Většina elektrokol má hliníkové rámy, ta lepší karbonové, které jsou lehčí, tužší a dražší. Hlavním trendem v pohonech jsou středové motory – kola jsou s nimi lépe vyvážená, mají lepší jízdní vlastnosti, ale opět jsou dražší. Motory v nábojích (předního nebo zadního kola) se stále ještě někdy používají kvůli úspoře váhy, ale určitě už nejsou vhodné pro kola do terénu.

Jednotlivé značky si hrají s kvalitou pohonu. Rozdíly jsou v hmotnosti (čím nižší, tím lepší) ve výkonových parametrech, ale i v tom, že kvalitní značky mají zaručený servis. S tím souvisí i kvalita, kapacita a umístění baterií. Kvalitní kola je mají elegantně integrované do rámové trubky.

Ceny u elektrokol se dnes pohybují na našem trhu od cca 18 000 do 400 000 korun. Vidíte, že cenové rozpětí je závratné a promítá se do něj výrazně kvalita a hmotnost. Můžete totiž vybírat mezi cca třemi okruhy – „no name“ značkami většinou čínské provenience, českými značkami (například Superior, Author, Apache, Cruissis) plus koly z řetězce Decathlon a konečně světovými výrobci, kteří jsou na čele technologií (například Specialized, Trek, Scott, Giant). Nejlevnější varianta – od cca 18 000, levnější varianta – 35 000 až 55 000, střední – 60 000 až 100 000, kvalitní celoodpružené kolo – od 90 000.

Nejnovějším trendem elektrokol je další snižování hmotnosti při dokonale vyladěný výkon a zachování co největšího dojezdu. A to si probereme v následujícím třetím dílu.

Doporučované