Hlavní obsah

Fanoušci kupují permanentky. Podporují svůj klub, covidu navzdory

Foto: Profimedia.cz

Omezení platící od 1. září umožní uvolnit až polovinu kapacity stadionů. Přesto se může stát, že někteří fandové zůstanou venku, obzvlášť když se opatření zase zpřísní.

Reklama

Navzdory covidové nejistotě mají fanoušci zájem o klubové permanentky. Přestože se ani s nimi nemusí na stadion dostat. Rozdílnou politiku pak kluby nastolily v otázce cen permanentek, někdo je zlevnil, jinde podražily.

Článek

Opatření proti pandemii covidu-19 jdou samozřejmě proti tomu, aby se na jednom místě shlukovaly davy lidí, a zvyšovalo se tak riziko přenosu. Pod širým nebem je přenos méně rizikový než třeba v hokejových halách. A tak se fotbaloví fanoušci dočkali ve středu velkého posunu.

S platností od 1. září by se fotbalové stadiony mohly kapacitně naplnit až z padesáti procent. Pokud bude v každém odděleném sektoru nejvýše 1 000 lidí jako doposud. Ale takových sektorů mohou nyní na stadionu pořadatelé otevřít 10, až do 1. září bude platit současný stav, že polozaplněných sektorů může být jen 5 na stadionu.

Ale pozor, každý sektor musí mít vlastní oddělený vstup a toalety. Technická opatření na stávajících, zejména těch moderních stadionech umožňují udělat z jednoho dosavadního vstupu třeba dva, takže například na Slavii či Spartě lze očekávat, že se na stadion dostane devět až deset tisíc lidí.

Rázem se tak celkům nejvyšší soutěže nabízí podstatně větší prostor, do kterého lze vměstnat většinu držitelů permanentních vstupenek. Nařízení ministerstva zdravotnictví, jež upravuje povolenou návštěvnost, vyšlo až tento týden, týmy ale permanentní vstupenky začaly prodávat už předtím.

„Původně jsme si hráli s myšlenkou, že permanentní vstupenky vůbec prodávat nebudeme. Nicméně nakonec sami fanoušci přišli s tím, že by chtěli klub finančně podpořit alespoň symbolicky nákupem permanentky, a to i s tím vědomím, že při zásahu vyšší moci se kvůli pandemii koronaviru nemusí na zápasy dostat,“ komentoval situaci ohledně prodeje sezonních vstupenek Marek Jurák, mluvčí Slovácka.

V normálních časech platí, že permanentní vstupenka znamená jistotu, že se fanoušek naopak na všechny ligové zápasy svého týmu dostane. Pandemická doba ale převrátila na hlavu mnohé.

Podobně jako na Slovácku přemýšleli i ve vršovickém Ďolíčku. „Pro naše fanoušky není permanentka jen vstupenkou, ale podporou klubu. Od začátku komunikujeme situaci tak, jak je. Permanentkáři vědí, že na některá utkání se podívat nemusejí,“ řekl Petr Koukal, ředitel komunikace Bohemians.

Velký zájem byl o sezonní vstupenky samozřejmě i u těch největších klubů. Vzhledem k současné nepředvídatelné situaci se například Sparta rozhodla, že do obchodních podmínek ke koupi sezonní vstupenky zahrne i odstavec, který nově vysvětluje pravomoci držitele permanentky.

„V době trvání omezení nemá majitel permanentní vstupenky, který si nezajistil jednorázovou vstupenku na akci, nárok na vrácení ceny permanentní vstupenky ani její části. Takový nárok nemá majitel či držitel permanentní vstupenky ani v případě úplného uzavření stadionu pro veřejnost,“ je uvedeno v obchodních podmínkách letenského klubu.

Držitelé permanentních vstupenek ale naopak budou mít jistotu, že pokud to situace dovolí, budou mít místo na stadionu jisté.

„Přednost dostanou vždy držitelé sezonních vstupenek. Důležité pak bude, kolik finálně permanentek prodáme a kolik lidí budeme moci vpustit na stadion. Pokud permanentkáři nezaplní celou povolenou kapacitu, budeme distribuovat jednorázové vstupenky,“ vysvětlil Ondřej Kasík, ředitel komunikace pražské Sparty.

U týmů s nejširší fanouškovskou základnou, tedy Slavie, Sparty, Baníku či Viktorie Plzeň, je ale vysoce pravděpodobné, že se do volného prodeje vstupenky na jednotlivé zápasy nedostanou. „S volným prodejem permanentek ani vstupenek na jednotlivá utkání v tuto chvíli nepočítáme,“ uvádí například Viktoria Plzeň na klubovém webu.

Postup prodeje a jeho podmínky celky Fortuna ligy zvolily podobný. Rozdílná už je ale tvorba cen. Zatímco například Baník či Slavia cenu zachovaly stejnou jako v minulé sezoně, na Letné se ji rozhodli navýšit. Oproti tomu Viktoria Plzeň cenovku roční vstupenky o něco málo snížila.

„V situaci, kdy nemůžeme našim fanouškům stoprocentně garantovat návštěvu všech zápasů, by od nás jakékoli zvýšení ceny permanentních vstupenek, byť smysluplné, bylo nefér,“ řekl k ceně sezonní vstupenky předseda představenstva Slavie Jaroslav Tvrdík.

„Klub nastavil ceny permanentek vstřícně s ohledem na aktuální situaci a s ní související počet mistrovských zápasů,“ uvedlo na klubovém webu ke zlevněné celosezonní vstupence vedení Viktorie Plzeň. Fanoušci totiž zaplatí o 150 korun méně než v minulém ročníku.

Sparta zdražila, nikoliv ale kvůli finančnímu dopadu pandemie na klub. „Při tvorbě cen permanentní vstupenky hrály výraznější roli jiné veličiny. Například to, že permanentní vstupenka bude možná v našem případě v určitých částech sezony jedinou možností, jak sledovat zápas přímo na stadionu,“ sdělil Seznam Zprávám ředitel komunikace Kasík.

Finální cena sezonních vstupenek se ale bude případ od případu lišit. Kluby totiž daly svým příznivcům možnost odškodnění za ušlé zápasy v minulé sezoně, jež se hrály před prázdnými tribunami.

„Při prodloužení platnosti permanentní vstupenky na nadcházející sezonu jsme nabídli slevu 10 či 15 procent. Nechali jsme na samotných fanoušcích, jak velkou kompenzaci zvolí. Někteří z nich využili i možnost zaplacení plné ceny nové permanentní vstupenky,“ řekl za Spartu Ondřej Kasík.

Možnost slevy nabídla i Viktoria Plzeň. „Považujeme za férové, abychom zároveň dořešili i minulou sezonu, kdy fanoušci nemohli z důvodu zásahu vyšší moci několik utkání v Doosan Areně navštívit. Fanoušek si může při nákupu nové permanentky zvolit, zda využije další slevu 10 procent, či zda se této možnosti vzdá, a podpoří tak svůj klub tímto výjimečným gestem solidarity,“ uvádí klub na svých internetových stránkách.

Permanentkáře zvýhodnil i Baník. Slavia se o kompenzaci za ušlé zápasy v minulé sezoně na svých internetových stránkách či sociálních médiích nezmiňuje.

Reklama

Doporučované