Hlavní obsah

Firma CZ Loko začala pracovat na vývoji lokomotivy na vodíkový pohon

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Výrobce lokomotiv CZ Loko z České Třebové začal pracovat na vývoji lokomotivy na vodíkový pohon pracovně označené HydrogenShunter 1000. Projekt je zatím ve fází studie proveditelnosti, která ukáže, zda se bude stavět prototyp.

Článek

Lokomotiva s maximálním výkonem až 800 kilowattů (kW) by měla k dobíjení trakčních baterií využívat vodíkové články.

Firma také pracuje na dalších ekologických projektech. Patří mezi ně bateriový E-Shunter 300 pro lehký posun, DualShunter 2000 pro provoz na závislé i nezávislé trakci a plug-in hybridní HybridShunter 1000 pro posun.

„Již vyvíjíme dva typy duálních a dva typy hybridních lokomotiv. Dál tento trend sledujeme a podrobně analyzujeme výhody a nevýhody těchto nekonvenčních řešení. A vodík je dalším z nich, protože Green Deal přináší zásadní změnu chování celého unijního trhu. Bohužel, dynamika změn je mnohem výraznější než schopnost trhu se jim přizpůsobit,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Jan Kutálek.

Lokomotiva DualShunter 2000 kombinuje napájení z troleje a spalovací motor, což umožňuje provoz na závislé i nezávislé trakci. Určena je pro lehkou a středně těžkou traťovou službu a posun. Do provozu by měla být uvedena v roce 2023 v Itálii, o dva roky později v Česku a poté i okolních zemích. Spalovací motor bude možné nahradit až třemi bateriovými kontejnery nabíjenými z troleje nebo externího zdroje. Plug-in hybridní lokomotivu HybridShunter 1000 pro posun mají pohánět až tři bateriové kontejnery s celkovou využitelnou kapacitou až 600 kWh. Zálohu tvoří spalovací motor pro dobíjení baterií. Cenově půjde o alternativu ke konvenčním posunovacím vozidlům. Firma chce tento typ uvést na trh v roce 2026. Stroj bude vhodný jen pro určitý typ provozu, který nevyžaduje nepřetržité nasazení nebo pohotovost, tedy na vlečky, nikoliv traťovou službu.

Firma naopak už před lety opustila vývoj lokomotiv na stlačený zemní plyn (CNG). Technické řešení zvládla, postavila i prototypy, ale masové rozšíření, i po konzultaci s železničními dopravci, vyhodnotila jako nereálné a projekt ukončila. Podobně skončily hybridní lokomotivy TEM 35 pro ruské železnice kombinující spalovací motor se superkapacitorem pro rozjezd nebo duální lokomotivy HybridShunter 400 dobíjené z externí sítě a záložním spalovacím motorem. Obě řešení zůstala u prototypů, které podstoupily zkoušky, ověřily se systémy a chování pohonu, ale dál už tato řešení nepokročila.

CZ Loko je česká firma se sídlem v České Třebové, provozovny má v Jihlavě, Letohradě, Přerově a Ostravě. V Polsku a Itálii má dceřiné podniky. Do portfolia firmy CZ Loko patří posunovací lokomotivy, elektrické traťové lokomotivy a speciální drážní vozidla.

Reklama

Související témata:

Doporučované