Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_H/bFNBc.jpeg?fl=cro,0,0,1000,750%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ještě nedávno byla představa, že by běžný Ital na cestu do práce či na nákup použil kolo, skoro na hranici sci-fi. Země není cyklistům příliš nakloněná, cyklostezky jsou plné výmolů, řidiči aut se k jezdcům na kolech chovají poněkud nevybíravě a ve městech je problém se smogem. Na snímku Řím, Via Appia, což byla nejdůležitější silnice římské říše. Červen 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_G/tt0B6.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jak píše agentura DPA, rok 2020 by se kvůli koronavirové pandemii mohl stát zlomem, protože spousta Italů teď vzhledem k hrozící nákaze ve vyprázdněných městech vzala kola na milost. Na snímku přechází žena přes Ponte Sant'Angelo, Řím.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_G/hyEB4.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ta scéna působí jako záběr z cyklistického závodu Giro d'Italia. Ačkoli u římského Kolosea zrovna žádná sportovní akce neprobíhá, jezdí kolem až podezřele mnoho lidí na kolech: rodiny, páry, sportovci.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_G/AMeBd.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Mnoho lidí má na nose sluneční brýle a jen málo z nich roušky. Momentka od Kolosea, květen 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_G/yttBp.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Počet cyklistů ale raketově roste nejen v centru metropole. Na snímku Piazza Navona v Římě.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_G/EksBe.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Itálie zažívá cyklistický boom, který by ještě před pár měsíci nikdo nedokázal předpovědět. Snímek z centra Říma, 17. května 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_G/cqWBn.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zdá se, že s koncem karantény země spojovaná se značkami Ferrari, Fiat nebo Vespa zažívá nečekanou změnu. Na snímku překonává cyklistka Piazza del Pantheon, květen 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_I/jbqB1.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Takový obrat jsem ještě nikdy neviděl,“ říká Alessandro Tursi z cyklistické asociace Fiab. Architekt a urbanista bojoval roky s jen nepatrnými úspěchy za ekologičtější způsoby dopravy a za podporu městské cyklistiky. Musel se přitom potýkat se zákony, byrokracií i s automobilovou lobby. „V dubnu a květnu, během nejhlubší covidové krize, ale bylo rázem všechno jinak a šlo to jednoduše.“
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_I/TBQB0.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Italská vláda vydala dekrety, které mají po karanténě pomoci nastartovat zabržděnou ekonomiku. Mimo jiné obsahují i změny dopravních předpisů, které jsou nyní mnohem vstřícnější k cyklistům.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_G/k4IBo.jpeg?fl=cro,0,0,1000,750%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Navíc premiér Giuseppe Conte slíbil obyvatelům měst s více než 50 tisíci obyvateli, že jim státní pokladna při nákupu kola finančně přispěje až 500 eur do výše 60 procent jeho pořizovací ceny. Na snímku lombardská Cremona, květen 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_G/4ecBp.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kvůli bezpečnostním pravidlům, která vzhledem k nutným odstupům snížila kapacitu v městské hromadné dopravě, čím dál více lidí volí k pohybu po městě kolo. (Snímek z Říma, Via del Corso.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_F/pBmB4.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Před pandemií přitom doprava kvůli zácpám často kolabovala. Dotace na kolo navíc může povzbudit nejen dosud vlažné příznivce cyklistiky, ale i průmysl. Itálie totiž patří v produkci kol k evropské špičce. (Snímek z Říma, Via del Corso.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_F/hJcB3.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Lidem je kvůli koronaviru nepříjemné trávit čas v autobusech nebo v metru, ulice jsou teď při absenci turistů a menším provozu mnohem příjemnější, a tak je kolo jasnou volbou. (Pohled na Španělské schody, 14. května 2020.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_I/CxjB2.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Už v roce 2019 prodeje cyklovýrobců mírně rostly, nyní ale jdou tržby nahoru nečekaným tempem. Sdružení výrobců Ancma předpovídá, že v květnu vzrostly tržby o 60 procent, celoročně se podle předpovědi zvednou zhruba o čtvrtinu. (Řím, 17. května 2020.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_G/UrSBq.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na snímku cyklisté v městském parku Villa Borghese, 10. května 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_G/mnCBr.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Miláno, které má zejména v zimě pověst smogové pevnosti, chce do září postavit 25 kilometrů nových cyklostezek.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_I/JocB3.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Miláno, 27. května 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_G/EQLBs.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V Římě chtějí stihnout postavit dokonce 150 kilometrů stezek a pruhů pro cyklisty. (Na snímku odpočinek na vyhlídce v římském parku Villa Borghese.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_H/7bPBd.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V centru Říma ulice s kočičími hlavami k projížďce příliš nelákají. K tomu se dá připočíst i to, že cyklisty často ohrožují řidiči aut, kteří bez upozornění vyjíždějí z parkovacích míst, nebezpečně je předjíždějí motocyklisté a autobusy je občas vytlačují ze silnice. Na fotografii cyklisté na cestě vedoucí centrem Říma Viale dei Fori Imperiali.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_G/cM9Cm.jpeg?fl=cro,0,0,1000,750%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kola vnímají Italové spíše jako pomůcku pro sportování než jako dopravní prostředek. Země proto nemá pověst, že by byla k cyklistům nějak zvlášť vstřícná. Týká se to nejen chování řidičů, ale i kvality a hustoty sítě cyklostezek, která se snižuje od severu k jihu. (Fotografie z města Ferrara, 2. června 2020.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_G/ZQuBq.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na kola usedli i policisté, tito monitorují situaci ve městě Puglia, 19. května 2020.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_G/hZkB5.jpeg?fl=cro,0,0,667,1000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Spolky, které doposud marně bojovaly za práva cyklistů, teď jen doufají, že situace vydrží. A že se řidiči budou dál s cyklisty dělit o místo nikoli na slunci, ale v ulicích. (Na snímku Viareggio v toskánské provincii Lucca, 23. května 2020.)