Hlavní obsah

Francie prohrála s Airbnb. Bitva nekončí, říkají francouzští hoteliéři

Foto: Profimedia.cz

Více něž 30 000 pařížských bytů jde mimo klasický trh s realitami právě kvůli Airbnb.

Reklama

Francouzští hoteliéři prohráli bitvu s americkou společností Airbnb. Evropský soudní dvůr řekl, že se na Airbnb nemohou vztahovat pravidla pro realitní makléře, jak tvrdila hotelová asociace. Francie se dlouhodobě snaží o regulaci sdíleného ubytování. Airbnb viní ze zvyšování nájmů i odlivu obyvatel z hlavního města.

Článek

Evropský soudní dvůr v Lucemburku ve čtvrtek zamítl žádost francouzských hoteliérů, aby společnost Airbnb spadala pod pravidla realitních makléřů. „Na společnost Airbnb Ireland se vztahuje směrnice o elektronickém obchodu, Francie nemůže požadovat, aby Airbnb disponovala profesním povolením realitního makléře,” píše se v rozsudku.

„Chceme být za dobře se všemi,” stojí podle britského deníku The Guardian ve vyjádření společnosti Airbnb: „Spolupracujeme s více než pěti sty vládami po celém světě, aby vyzývaly své obyvatele ke sdílení svých obydlí a také k následování pravidel a placení daní.”

Brian Chesky, Nathan Blecharczyk a Joe Gebbia měli ve Spojených státech před více než deseti lety nápad: Co takhle pronajímat svůj vlastní byt, když sami jedete na dovolenou, cizí lidé vám přispějí na vlastní nájem a poznají město z více autentické perspektivy než z obyčejného hotelu. V roce 2018 už společnost Airbnb vydělala 3,5 miliardy amerických dolarů a ubytovala více než 400 milionů lidí.

V prosinci se dostala k Evropskému soudnímu dvoru budoucnost Airbnb. Francouzská asociace pro ubytování a turistiku (AHTOP) po americké společnosti chtěla, aby se na ni vztahovala pravidla pro realitní makléře. Považuje Airbnb za neférovou konkurenci. Na čtvrteční rozsudek reagoval mluvčí asociace Quentin Michelon: „Airbnb ve Francii eventuálně bude regulované, tato bitva není u konce,” řekl mluvčí podle Guardianu.

60 tisíc lidí muselo opustit Paříž

Francouzská města patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější destinace pro uživatele Airbnb. Podle dat francouzského deníku Le Monde vydělala za minulý rok americká společnost ve Francii téměř deset miliard eur. Pilířem je samozřejmě pařížská metropole. A právě v Paříži má byznys spojený se službou Airbnb vliv na život místních obyvatel.

„Největší problém je, že z naprosté většiny nejde o sdílenou ekonomiku, řada podnikatelů pronajímá přes tyto platformy celé bytové domy,“ komentuje pro Seznam Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy ČR. Podle Špicara totiž nabízejí daleko nižší ceny než klasické hotely. „Negativním dopadem v Praze i jiných evropských metropolích je zvyšování nájmů a odliv obyvatel z centra,” dodává Špicar.

V Praze Airbnb roste daleko více než například v německém Berlíně nebo anglickém Londýně. Minulý rok vzrostl podíl Airbnb na počtu přenocování v českém hlavním městě na 14,7 procenta (oproti tomu v Londýně 6,9 procenta a v Berlíně na 6,5 procenta). Údaje přinesla analýza společnosti Colliers International.

Podle Le Monde je více než 30 000 pařížských bytů mimo klasický trh s realitami právě kvůli Airbnb. V centru Paříže, zejména ve čtvrtích okolo řeky Seiny, se jedná o více než 10 % tamních bytů. Z hlavního města se od roku 2011 odstěhovalo přibližně 60 tisíc obyvatel kvůli tomu, že si nemohli sehnat finančně dostupné bydlení. Za posledních sedm let stouply ceny pařížských bytů o 17 %.

Výhodné pro majitele, výhodné pro olympiádu

„Na pár nocí si turisté mohou dovolit zaplatit mnohem vyšší cenu než obyvatelé,” vysvětluje Špicar a dodává, že dopadem může být také nepořádek a hluk v obytných domech.

Pařížská starostka Anne Hidalgová se dlouhodobě s problematikou bydlení a Airbnb snaží pracovat. Aktuálně v rámci kampaně za znovuzvolení slíbila Pařížanům referendum o budoucnosti služby sdílených bytů.

Takový slib jde proti nedávno uzavřené smlouvě mezi olympijským výborem a Airbnb. Chtějí ušetřit za výstavbu hotelů. Poprvé se bude smlouva týkat olympijských her v Tokiu příští rok. Domluva se ale týká i dalších svátků sportu, a to v Pekingu, Miláně, Cortině a také v Paříži.

„Podobné firmy jistě mají na trhu své místo,” připouští ale Špicar. Podle něj přináší kombinaci flexibility, nových technologií i přidané hodnoty pro zákazníky. A je potřeba velmi zvážit, jaká regulatorní opatření by se na ně měla uplatňovat. „Musíme při jejich stanovení dát pozor, abychom nevylili vaničku i s dítětem,“ dodává Špicar.

Reklama

Doporučované