Hlavní obsah

General Motors na největším trhu s automobily překonal i Muskovu Teslu

Ilustrační fotografie.

Reklama

Poptávka po levnějších elektromobilech roste. Výrobce vozů General Motors konkuruje v Číně svou novinkou i Tesle. Automobil na elektřinu Hong Guang MINI EV prodává za nízkou cenu a je o něj velký zájem.

Článek

Americká společnost General Motors, která je jednou z největších automobilek světa a je známá svými nízkoemisními vozy, překvapila čínské partnery. Prodává tam své malé elektrické auto za méně než 5000 dolarů (116 275 korun).

Miniaturní elektromobil Hong Guang MINI EV vyrobený čínskou automobilkou SAIC-GM-Wuiling je momentálně nejžhavějším elektromobilem na největším trhu s automobily na světě. V srpnu v Číně prodej tohoto vozidla překonal i giganta Teslu.

Objednávky za pouhých 50 dní přesáhly 30 000 kusů. Zájemce především ohromila nízká cena vozu, podle agentury Bloomberg se prodává v cenovém rozmezí 28 800 až 38 800 jüanů. Hong Guang MINI EV bodoval také svým dojezdem 170 kilometrů na jedno nabití.

Úspěch modelu MINI EV potvrzuje zvýšenou poptávku po cenově dostupnějších elektromobilech. Tím se nechala inspirovat i Tesla, která minulý týden oznámila, že během tří let plánuje sestavit nový elektromobil, který bude stát 25 000 dolarů.

Největší výzvu pro výrobce levnějších elektromobilů představuje baterie. Ta tvoří čtvrtinu nákladů na výrobu automobilu, protože v ní jsou použity drahé kovy, lithium, kobalt, nikl a mangan.

„Řada spotřebitelů nepotřebuje nic fantastického, dojezd je vše, co od automobilů požadují. Jsem nakloněn produktům, jako je MINI EV,“ řekl zakladatel konzultační společnosti se sídlem v Šanghaji Ja-le Čang.

General Motors si od novinky na čínském trhu hodně slibuje, protože jeho podíl tam klesá. Automobilka v lednu uvedla, že loni v Číně prodala asi 3,1 milionu vozidel. To je o 15 procent méně než v roce 2018. Propad firmy ještě prohloubila obchodní válka se Spojenými státy, protože dopadla na její značky Chevrolet a Buick.

Pro výrobce SAIC-GM-Wuiling může být ale těžké udržet si v elektrovozech pozici jedničky. Podle generálního tajemníka Čínské asociace osobních automobilů pravděpodobně zůstane alespoň v první trojce. A to i přesto, že má dojezd menší než 250 kilometrů.

Jedním z důvodů, proč by si měl vůz svou pozici udržet, je, že by podobné automobily mohly nahradit mnoho nízkorychlostních vozidel, což je druh dopravy, který z části pochází z Číny. V roce 2018 jich tam bylo vyrobeno přibližně 45,5 milionu. Tento typ vozidel je populární především u venkovanů a starších lidí, kteří chtějí cestovat jen na krátké vzdálenosti, na nákupy a projížďky po okolí.

Podle současného regulačního rámce neexistují žádná pravidla pro výrobu a prodej elektrických vozidel s nejvyšší rychlostí pod 100 kilometrů za hodinu. Výsledkem pak byl prodej špatně vyrobených elektromobilů, které navíc poháněly znečišťující olověné baterie, které pro životní prostředí představovaly hrozbu.

Reklama

Doporučované