Hlavní obsah

Havlíček hájil miliony, které dráhy poslaly Babišovým médiím

Foto: vlada.cz

Ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Reklama

Ministr dopravy Karel Havlíček ve středu před poslanci obhajoval kontroverzní inzertní zakázku Českých drah u mediálního domu Mafra spadajícího do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše.

Článek

Slabý ředitel a naopak silné postavení mediálního domu Mafra. Tak obhajoval před poslanci hospodářského výboru ministr dopravy a také průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), proč pod jeho resort spadající České dráhy výrazně upřednostnily při zadávání reklamy mediální dům Mafra. Ten od roku 2013 ovládá Andrej Babiš, původně napřímo přes Agrofert, nyní prostřednictvím svěřenských fondů.

Národní dopravce podle zjištění Českého rozhlasu utratil od roku 2015 za reklamu, marketing a propagaci u mediálního domu Mafra přes 112 milionů korun, z velké části bez výběrového řízení.

Někdejší generální ředitel národního dopravce Miroslav Kupec pak uvedl, že bylo „všeobecně žádoucí“, aby tyto zakázky získala právě Mafra. A právě bývalého ředitele teď označil za slabý článek ministr Havlíček, když obhajoval před poslanci hospodářského výboru zakázky pro Mafru.

„Já se manažersky nemůžu srovnat s tím, co řekl bývalý ředitel. Jestli tam byl tlak z redakce a jestli ho cítil jako nepřiměřený, tak je buď jeho manažerskou povinností s nimi vyrazit dveře, nebo to ohlásit. A ne poté, co bral miliony ročně, dodatečně říct, že na něj někdo tlačil. Je to manažerské selhání, které se nemůže stát ani průměrnému manažerovi, natož vrcholnému s jedním z nejvyšších platů v Česku,“ rozčílil se ministr dopravy.

„Někdo pojal podezření, jestli si z eráru někdo nepřihrává peníze do kapsy. Pan ministr nám tady vysvětlil, že je vše vlastně OK. Správný manažer by šel na policii a nechal se odvolat, ale to pan ředitel neudělal, takže je vše křišťálově čisté,“ glosoval člen výboru Jan Bauer (ODS).

Druhým argumentem ministra Havlíčka byla síla mediální skupiny Mafra. „Nemůžu za to, že Mafra je nyní jedničkou v online inzerci. S tím, že mají silný podíl na trhu, těžko někdo něco udělá. Nemůžu ČD nutit, aby zakázku dali někomu, kdo má nízký podíl. A já nemohu přijít a říct jim: Dejte do vlaku ty či ony noviny,“ argumentoval ministr dopravy.

Tento důvod ale selhává ve dvou ohledech. Mediální impérium, které premiér koupil v roce 2013, není jedničkou na online trhu. Podle údajů Sdružení pro internetový rozvoj, které provozuje službu AdMonitoring, jen například v říjnu loňského roku byl objem inzerce u společnosti Seznam.cz (pod kterou spadají i Seznam Zprávy) dvakrát tak velký jako u Mafry. Letos v březnu byl o 56 procent vyšší. Ministr Havlíček přitom zdůraznil, že Mafra je upřednostňovaná zejména proto, že provozuje portál IDOS s jízdními řády.

I pokud by ministr sázel na sílu celého mediálního domu, včetně všech tištěných médií, pak jeho argumentace pokulhává. Pro příklad, konkurenční a zhruba stejně velký mediální dům CNC, vydávající například deník Blesk, za stejné období získal zakázku za 17 milionů. Tedy zhruba 15 procent toho, co Mafra.

Ministr Havlíček pak dodal, že většinu financí České dráhy investují do online médií, tisk v inzerci zaujímá jen 9 procent. Mezi online médii, kde ČD inzerují, zaujímá Mafra 36 procent, firma Google pak 33 procent a Seznam.cz zbylých 31 procent.

Reklama

Doporučované