Hlavní obsah

Herci ve službách Prymulovy akce. Donutil ani nevěděl, že se účastní

Foto: Archiv Seznam Zpráv

Na návrhu billboardu s hercem Miroslavem Donutilem jsou vidět i loga ČEZ a Sazky Group. Firmy o žádné účasti v kampani nevědí.

Bývalý ministr se podle zjištění Seznam Zpráv angažoval v soukromém projektu na otestování statisíců Čechů na koronavirus. Zaštiťoval se nejen vládou, ale i umělci a velkými firmami.

Článek

V pátek 18. prosince se v Nemocnici Na Bulovce nechala otestovat na koronavirus Jiřina Bohdalová. Byl u toho i malý filmový štáb a herečka si pak do kamery pochvalovala, že odběr nebyl nepříjemný. Prý jen jako takové dloubnutí do nosu.

Známí herci, ale i bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula ten den v areálu nemocnice natáčeli propagační videa, aby se lidé šli zdarma otestovat.

Dva dny předtím stát skutečně spustil velkou akci, při níž nabízel lidem testování na koronavirus zdarma. Jenže klipy natočené na Bulovce s Jiřinou Bohdalovou či se zpěvačkou Helenou Vondráčkovou nebo třeba s hercem Petrem Čtvrtníčkem měly podle zjištění Seznam Zpráv sloužit k jinému účelu: k soukromé testovací akci, na níž se podílel právě i exministr Roman Prymula.

Jak Seznam Zprávy zveřejnily v pondělí, dnešní premiérův poradce se angažoval v privátním projektu, v němž měly být otestovány statisíce lidí.

Roman Prymula říká, že se na projektu podílel jako odborný konzultant. Připustil také, že firmy, které se do něj zapojí, by měly z testování výdělek, avšak jejich jména tají.

Za testování proti koronaviru přitom zdravotní pojišťovny hradí obrovské částky. Největší zdravotní pojišťovna VZP například za PCR testy zaplatila od března do listopadu bezmála 1,9 miliardy korun.

Roman Prymula také řekl, že marketingovou kampaň, která vznikala rovněž při výše uvedeném natáčení na Bulovce, měl platit sponzor. Ani jeho jméno však sdělit nechce.

Seznam Zprávy se s oficiální prezentací k marketingové kampani na privátní testování seznámily. Na 18 stranách dokumentu se objevují například návrhy plakátů s hesly jako AG test – cesta z lockdownu. Kampaň nese název „Česko se testuje!“. Na billboardech se kromě Heleny Vondráčkové, Jiřiny Bohdalové nebo Petra Čtvrtníčka objevuje i herec Miroslav Donutil.

Umělci však podle zjištění Seznam Zpráv netušili, že nepodporují státem organizovanou akci, ale billboardovou kampaň k privátnímu testovacímu projektu.

+1

„Bylo to bez honoráře, chtěli jsme pomoci dobré věci,“ řekl Martin Michal, manžel a manažer zpěvačky Heleny Vondráčkové. „Řekli, že to je kampaň na antigenní testování,“ dodal.

Herec Miroslav Donutil pak dokonce říká, že vůbec netušil, že by se tváří testovací kampaně měl stát.

„Nechápu, že si tohle někdo může dovolit, aniž by se mě zeptal. Nikdo se mnou o tom nejednal. Ani s antigenním testováním nemám nic společného,“ reagoval Donutil na skutečnost, že v dokumentech ke kampani je i jeho fotografie.

Podobně byly „účastí“ v projektu zaskočeny také firmy uvedené v dokumentu jako partneři akce – společnosti ČEZ a Sazka Group.

Obě firmy tvrdí, že s projektem antigenního testování nemají nic společného. „Nikdo nás s tím neoslovil,“ řekl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. „Nikdo ze Sazka Group na této kampani nikdy nespolupracoval. A žádné informace o ní nemáme,“ uvedla také mluvčí Sazka Group Dana Dvořáková.

Úřad vlády: Soukromá akce

Třetí logo na navržené podobě billboardů, jak je uvádí dokument o kampani, patří Úřadu vlády. Ale ani ten se k akci naplno nehlásí.

Jak už uvedly Seznam Zprávy, mluvčí vlády Vladimír Vořechovský sice připouští, že Prymula a jeho spolupracovníci projekt začátkem prosince na telekonferenci představili premiéru Babišovi, avšak žádná dohoda, že se na tom bude stát podílet, se prý nezrodila.

„Prezentovaná akce byla zcela soukromá, s Úřadem vlády ani s Ministerstvem zdravotnictví neměla nic společného,“ říká mluvčí Vořechovský.

Související témata:

Doporučované