Hlavní obsah

Historii továrny na ohýbaný nábytek v Bystřici pod Hostýnem připomíná nový web a kniha

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Podnik od 50. let minulého století vystupuje pod názvem TON, což je zkratka slov továrny na ohýbaný nábytek. Firma letos slaví 160. výročí. V roce 1861 továrnu založil truhlář, vynálezce a návrhář nábytku Michael Thonet.

Článek

Publikace Adama Štěcha nese název +-160 let a věnuje se příběhům spojeným s výročím. Část z nich si lidé mohou prohlédnout také na nově spuštěných webových stránkách. Lze na nich najít například i video, které umožňuje nahlédnout do výroby na technologii ručního a strojního ohýbání dřeva, uvedla marketingová specialistka společnosti Lenka Sršňová.

Pro založení továrny v Bystřici pod Hostýnem se Thonet podle ní rozhodl kvůli okolním bukovým lesům, výhodné logistické poloze a pracovitosti místních obyvatel. „Továrna si za dobu svého fungování prošla různými obdobími rozkvětu i úpadku, ikonický ohýbaný nábytek se však v jejím areálu vyrábí nepřetržitě až dodnes,“ uvedla Sršňová.

Generální ředitel firmy TON Milan Dostalík považuje Thoneta za vizionáře. „Díky vynálezu ocelové pásnice umožnil struktuře vláken bukového dřeva podvolit se do zvolené formy. Tímto objevem a také průmyslovým uspořádáním práce spustil revoluci ve výrobě nábytku. Spolu se vzpomínanou průmyslovou výrobou vnesl do oblasti nábytku lehkost, funkčnost, design, a to byly atributy, které se do té doby společně u nábytku nevyskytovaly,“ uvedl Dostalík.

Kromě revolučního produktu však podle něj Thonet vybudoval i úplně odlišnou obchodní a marketingovou strategii. „Už v roce 1859 například prezentoval svoje výrobky v prvním katalogovém listu. Z historie se stále učíme a jsme hrdí na to, že továrna funguje i dnes a my jsme další generací, která ji posouvá vpřed,“ uvedl Dostalík.

Společnost se podle něj nyní zaměřuje nejen na neutralitu svojí uhlíkové stopy, ale začne také nabízet vedle oprav rákosového výpletu i renovaci celých produktů. „Chceme se zaměřit na prodloužení životního cyklu produktů a připomínat, že se někdy stačí vrátit k tomu, co používaly už generace před námi,“ doplnil Dostalík.

Loni podniku meziročně klesly tržby z prodeje vlastních výrobků, služeb a zboží o 96,8 milionu korun na 689,3 milionu korun. Firma vykázala i nižší čistý zisk. Zatímco v roce 2019 činil 26,4 milionu korun, loni byl zhruba 11,6 milionu korun. Více než 71 procenty se na loňských tržbách společnosti podílely zahraniční trhy. Podnik dodává své výrobky zhruba do 60 zemí světa.

Reklama

Doporučované