Hlavní obsah

Horko se dá přežít i v tramvaji. Ale vůz musí mít zvláštní znamení

Aktuální teploty v pražské MHD.Video: Barbora Kalátová

 

Reklama

Pohodlí klimatizace může pasažérům v Praze poskytnout jenom malá část tramvají a autobusů.

Článek

V tramvajové soupravě na lince číslo 9, která křižuje Prahu po jedné z nejdelších tras, bylo v horkém úterním odpoledni 45 stupňů Celsia.

Je to sice příklad z jedné tramvajové soupravy, kde mohli reportéři Seznamu teplotu změřit, ale dá se předpokládat, že ve velké většině dalších vozů na odpoledních linkách zažívali pasažéři podobnou situaci.

Koneckonců měření ve voze na lince 22 ukázalo v zastávce I. P. Pavlova 38 stupňů Celsia a v tramvaji na lince číslo 16 na Karlově náměstí bylo 40 stupňů.

Hlavní městem však po kolejích projíždějí i modernější vozy, které disponují klimatizací a díky tomu i daleko větším komfortem v horkých dnech - teploměr v takové soupravě v úterý ukázal snesitelných 29 stupňů.

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Tramvajový vůz Škoda 15T Alfa je vybaven klimatizací.

Potíž je v tom, že tramvajových vozů s klimatizací má Praha k dispozici jenom 109, zatímco celý vozový park zahrnuje 830 vozů.

Klimatizaci mají jenom nové tramvajové vozy 15T Alfa. Poznat jsou i bez toho, aniž by pasažér musel nastoupit - mají žlutý pruh kolem světel na přední masce.

Klimatizace musí být zapnutá od 25 °C

Organizátor pražské hromadné dopravy Ropid by chtěl příští rok pohodlí v horkých dnech zvýšit. Oznámil, že jeho lidé budou hlídat, jestli řidiči pasažérům teplotní komfort poskytují.

„Nově bychom měli měřit i teplotu ve vozidle,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. „Kontrolor bude nově vybaven i kalibrovaným teploměrem a v extrémních případech, kdy teplota bude odlišná od požadavků a bude prokázané, že to nějakým způsobem lze ovlivnit, může být uložena dopravci sankce podle sazebníku postihů,“ řekl.

Teploty v tramvajích jsou podle Ropidu tabulkově ustálené. „V letních měsících musí být klimatizace zapnutá ve chvíli, kdy se teploty vyšplhají nad 25 stupňů. V takovém případě by teplota ve vozidle neměla 25 stupňů přesahovat. A když bude venku 30 stupňů, tak by uvnitř mělo být 24 až 29,“ dodal Drápal.

Případné sankce pro řidiče hodlá Ropid zavést od příštího roku, pro odboráře, jak se ukazuje, je tento záměr zatím neznámý.

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

DPP chce do konce roku vybavit klimatizací 126 vozů typu 15T (vlevo).

„Tohle je trošku novinka, o které nevíme. Jistě to bude předmětem jednání s managementem dopravního podniku,“ řekl Seznamu předseda odborů Dopravního podniku hlavního města Prahy Luboš Olejár.

Potíž však má pražská doprava v tom, že vozy, v nichž lze vysoké letní teploty srazit na přijatelnou míru, jsou ve výrazné menšině.

O číslech u tramvají byla řeč, klimatizovaných autobusů je zhruba stovka z celkového počtu 1169.

Dopravní podnik pak plánuje do konce roku 2018 vybavit klimatizací 126 vozů typu 15T. „Nyní připravuje DPP investiční záměr na ‚doklimatizování‘ prvních 124 vozů 15T dodaných v první sérii,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Po úpravách starších vozů bude v Praze jezdit celkově 250 klimatizovaných tramvají.

Reklama

Doporučované