Hlavní obsah

Ikonický sportovní deník zmizel ze stánků. Francouzům chybí oblíbené čtení

Foto: Profimedia.cz

Novináři deníku L'Equipe protestují proti plánovanému rušení pracovních míst.

Reklama

19. 1. 15:14

Už deset dní se francouzští sportovní fanoušci musejí obejít bez svého oblíbeného deníku L’Equipe. Jeho redakce vstoupila osmého ledna do stávky kvůli plánu vydavatelství na restrukturalizaci. Desítky novinářů mají přijít o práci.

Článek

„Čtení L’Equipe chybí každému. Nám také,“ píše se v otevřeném dopise, který v pondělí zveřejnila asi stovka francouzských osobností z mediálního a kulturního prostředí. „Stadiony a hlediště vyvolávají stejné emoce. Dokud se do nich znovu nedostaneme, vraťme co nejdříve zpět L’Equipe,“ vzkazují majitelům deníku například televizní moderátor Cyril Hanouna, zpěvák Marc Lavoine nebo herec Denis Podalydès.

Osobnosti z řad novinářů a umělců se tak přidaly ke 180 špičkovým sportovcům, již přišli s podobnou výzvou už v pátek.

Novináři slavného sportovního deníku začali stávkovat osmého ledna. Reagovali tak na plán restrukturalizace vydavatelství SAS L’Equipe. Tato skupina vydává nejen výše zmíněný deník, ale také jeho týdenní magazín, časopis Vélo Magazine a týdeník France Football, který každý rok uděluje Zlatý míč nejlepšímu fotbalistovi Evropy.

Kdo vlastní L'Equipe

Rozhodující slovo v nynější bitvě se zaměstnanci bude mít 79letá Marie-Odile Amauryová, která se po smrti svého manžela v roce 2006 ujala vedení rodinného podniku. Kromě vydávání sportovních novin a časopisů se další divize obchodního impéria věnuje organizování sportovních závodů, jako jsou cyklistická Tour de France, Rallye Paříž-Dakar nebo pařížský maraton. Byznysmenka pocházející z bohaté štrasburské rodiny vystudovala žurnalistiku, jako novinářka ale nikdy nepracovala. Na veřejnosti se příliš neukazuje a rozhovorům pro média se vyhýbá.

Ve vydavatelství pracuje na 350 lidí, vedení firmy se ale rozhodlo padesátku z nich – z toho 47 novinářů – propustit. Některé zdroje zmiňují plánované propouštění jen 36 novinářů, protože několik dalších míst by mělo vzápětí vzniknout na webu. Cíl škrtů je nicméně jasný: ušetřit deset procent nákladů, tedy pět milionů eur (asi 130 milionů korun). Vedení firmy se tak snaží vyhnout prohlubujícím se ztrátám, které by bez propouštění dosáhly v roce 2021 šest milionů eur.

Nynější stávka je vůbec nejdelší v historii listu. Oblíbený sportovní deník už krátce nevycházel v roce 2018, tehdy ale šlo o pouhé tři dny. Nyní už novináři stávkují více než dva víkendy. A právě sobotník s magazínem a pondělník, který přináší zpravodajství z víkendových zápasů, bývají nejprodávanější.

Francouzští čtenáři už o některé události, které by noviny dobře prodávaly, přišli: minulý víkend vyhrál poprvé fotbalový tým Paris Saint-Germain pod vedením nového kouče Mauricia Pochettina, francouzský automobilový závodník Stéphane Peterhansel pak kraloval v dakarské rallye.

Nižší prodeje zavinila pandemie

Rodina Amauryových, která vydavatelství vlastní, reagovala na pokles prodejů v loňském roce, který vyvolala především pandemie koronaviru. Mnohé sportovní akce, které fanoušci pravidelně sledují, se zrušily, nebo odložily na další rok, jako třeba olympijské hry v Tokiu. Deník tak zažil značný propad, v listopadu se prodalo jen 192 tisíc výtisků, ještě v říjnu to přitom bylo 223 tisíc.

L’Equipe, který byl v roce 2006 vůbec nejprodávanějším francouzským deníkem (druhé místo obsadil list Ouest-France), přichází během pandemie o obrovské peníze. Už letos skončilo hospodaření vydavatelství ztrátou v řádu milionů eur.

Jean-Louis Pellé, ředitel skupiny, proto zaměstnancům napsal: „Pokud nic nezměníme, očekáváme v příštích čtyřech letech rostoucí strukturální deficit SAS L’Equipe: ztráty šest milionů eur v roce 2021 a 10 milionů eur v roce 2024.“

Vedení se proto rozhodlo zrušit desítky novinářských míst a posílit webový obsah s cílem navýšit do příštího listopadu počet digitálních předplatitelů na 293 tisíc.

Nechceme být digitální low-cost

S tím ale novinářské odbory ostře nesouhlasí: „Nechceme se stát digitálním low-costem. Zaměstnanci jsou naštvaní a podráždění, vedení jen sklízí to, co zasívalo posledních deset let svými sociálními plány,“ citoval magazín Le Point odboráře Françoise Magoise.

Vedení firmy nabídlo novinářům v rámci ústupků zvýšení odchodného, nebo návrat k návrhu kolektivní smlouvy, který zaměstnanci odmítli už v létě. Ten počítal se snížením mezd o pět procent až do roku 2024 a také zrušením deseti dnů volna, které vznikly díky zkrácení pracovní doby na 35 hodin v týdnu. Odboráři se ale po schůzce v minulém týdnu usnesli, že tyto „drobné úpravy“ nejsou dostatečné.

Boj o tvář slavného francouzského deníku tak pokračuje. Jak už to v podobných případech bývá, první obětí jsou čtenáři – právě deník L'Equipe je tím médiem, kterým pro mnoho Francouzů začíná u kávy běžný den.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované