Hlavní obsah

Jak vzniká nová módní kolekce? Největší česká oděvní firma odkryla svá tajemství

Nová módní kolekce vzniká s ročním předstihem. Ukážeme vám jak.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Zatímco vy si v obchodech prohlížíte aktuální podzimní kolekci, módní návrháři už mají dávno připravenou tu na příští rok. V módní branži se totiž plánuje minimálně rok dopředu.

Článek

Jak vznikala kolekce pro jaro a léto 2020 oděvní firmy Blažek Praha? Zajeli jsme se podívat do Brna, kde má firma sídlo a kde tvoří kreativní tým šéfdesignérky Jany Kuťkové.

Právě u ní celá kolekce začíná. V ateliéru vymýšlí téma, koncept a dává dohromady první myšlenky, které pak novou kolekci spojí dohromady. Teprve pak se vydá na světový veletrh – například do Milána – kde pro své nápady vybírá i vhodné materiály.

Od tužky ke střihu

Spolu s ní jsme zkusili navrhnou letní sako. Nepodšité, se zcela novým střihem. Prvotní návrh vzniká tužkou na papíře a doplní ho poznámky autorky. „Potom, co návrh vytvořím, jdu s ním za konstruktérkou,” říká Jana Kuťková. Její kolegyně z konstrukčního oddělení pak už na návrh kouká technicky. Tedy – jaké budou potřeba úpravy, jaké kapsy, patky či klopy a v počítači vytvoří technický nákres a střih. Ten se pak odešle na tiskárnu.

Další na řadě jsou švadlenky. Nejprve si musí připravit požadovaný materiál. „Je potřeba ho na žehlícím lisu vysrážet a propařit ,” vysvětluje Kuťková.

Střih se nažehlí a přišpendlí na látku, z ní se jednotlivé díly vystřihnou. Na některé je potřeba nalepit ještě fixaci a pak už je švadlenky sešívají dohromady. Jako první se rozešívají kapsy.

Zkouška na živém modelovi

Hotové sako se pak musí vyzkoušet na živém modelovi. Ten reprezentuje optimální velikost – tedy číslo 50. „Může tam být řada faktorů, proč by sako mohlo být špatné. Třeba mohou být příliš široká záda. V takovém případě by bylo potřeba změnit střih,” dodává Kuťková.

Naše sako ale modelovi sedělo perfektně. Přesto to neznamená, že bude do nové kolekce skutečně zařazeno. Připravovaných výrobků je totiž daleko víc, než bude potřeba.

Anketa

Kolik máte doma obleků, nebo kolik obleků má doma váš partner?
Žádný, oblek nikdy nenosím, nebo si půjčuji
12,4 %
Jeden
37,6 %
Dva až čtyři
40,7 %
Pět a více
9,3 %
Celkem hlasovalo 418 čtenářů.

Vrcholem je pak módní přehlídka. Během ní si kreativní tým vyzkouší i jiné polohy a vidí, jak na ně reagují diváci. Doplňky, které jsou na přehlídkách použity, mohou být v následující sezóně zařazeny do dalších kolekcí.

„Módní přehlídka funguje trošku jako divadelní představení a diváci počítají s tím, že tam uvidí outfity, které budou trošku nadsazeny. Aby je to bavilo, “ řekl v rozhovoru pro Magazín Byznys Ladislav Blažek, zakladatel firmy s tím, že on sám do kolekcí téměř nezasahuje a přehlídky nijak výrazněji neprožívá.

„Přistupuji k tomu tak, že jsem vybral tým, který pro značku tvoří, pracuje na kolekcích a ten má mou důvěru. Takže na prohlídku chodím jako divák,” říká Blažek.

Reklama

Související témata:

Doporučované