Hlavní obsah

Je to jako znovu začínat. Ale nehodlám hodit ručník do ringu, říká Blažek

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Ladislav Blažek, zakladatel oděvní značky Blažek.

Majitel známé módní značky Ladislav Blažek je na startu dlouhého maratonu. Každou korunu, kterou během tří let vydělá, bude muset vrátit ve splátkách dluhů.

Článek

Největší český specialista na pánskou prémiovou módu chtěl loni začít sklízet ovoce změn z předchozích dvou let, kdy hodně investoval do modernizace interiérů všech prodejen. Cílem bylo zpříjemnit nakupování. V klidových koutcích tam na zákazníky čeká sklenička prosecca nebo káva.

Moc zákazníků ale loni nepřišlo a ani nemohlo. V nejisté době odkládali nákupy oblečení či módních doplňků a firmě meziročně klesly příjmy o 250 milionů korun.

Teď hrozí, že Blažek některé obchody bude muset zavřít, pokud se mu nepodaří s obchodními centry vyjednat výhodnější podmínky nájemních smluv. Už loni vyklidil ztrátové prodejny v Pardubicích a pražském OC Štěrboholy, ale podle nově schváleného reorganizačního plánu musí dál tvrdě šetřit.

Věřitelé přistoupili na návrh oděvní firmy, která slíbila, že během tří let splatí 24 milionů z celkových závazků ve výši bezmála 87 milionů korun. Společnost dluží na nájemném v obchodních centrech, dodavatelům za materiál, za reklamu i na půjčkách. Největším ze 152 nezajištěných věřitelů je Komerční banka, která zaevidovala pohledávky z krátkodobých úvěrů ve výši 45 milionů korun. Bez jejího souhlasu by reorganizační plán neprošel. Za tradiční módní značku, která šije z italských látek, se postavili i dlouholetí dodavatelé. Někteří z nich s Blažkem spolupracují 25 nebo 30 let.

70 procent dluhu se umaže

Na 70 procent dluhů z loňského roku zanikne. Podle společnosti je to pro věřitele výhodnější než konkurz.

„Budou to velmi náročné tři roky. Musíme se chovat maximálně ekonomicky. Všechny naplánované zisky budou plynout věřitelům, ale přináší nám to možnost ozdravení podniku. Důležité je, že nedochází k přerušení provozu a zákazníci to nijak nepocítí,“ řekl redakci SZ Byznys zakladatel a majoritní majitel firmy Blažek Praha Ladislav Blažek.

Devadesátiprocentní majitel značky, která obléká například basketbalovou hvězdu Tomáše Satoranského nebo hokejistu Michala Kempného, nevylučuje v budoucnu ani kapitálový vstup investora, ale momentálně všichni vyčkávají a nikomu se nechce vyjednávat.

V rámci reorganizace se bude šetřit i na provozu 31 kamenných prodejen, z nichž osm je na Slovensku a zbytek v Česku. Slevy z nájmů se minulý týden podařilo vyjednat v pěti obchodních centrech realitní skupiny CPI. „Všichni se navzájem potřebujeme. Jsme na jedné lodi, krize je opravdu hluboká a nikdo si netroufá dohlédnout na dno. Jednání jsou konstruktivní a rozložení rizik je v době totální nejistoty nutné,“ hodnotí Blažek. Na druhou stranu připouští, že pokud se na úpravě podmínek nedohodne, některé prodejny zavřou. Momentálně jejich počet odhaduje na šest. Intenzivní jednání se všemi pronajímateli však stále probíhají.

Obleky se neprodávají, budoucností jsou džíny

Módní značka přizpůsobí svůj obchodní model postcovidové době, která nahrála rostoucí oblibě méně formální společenské módy. Víc mladých lidí namísto obleku a kravaty volí lehčí outfit včetně džínů, vest, svetrů, roláků nebo polokošilí. Právě tento sortiment chce Blažek posílit.

„I nadále budou chtít zákazníci dobře vypadat. V následujících sezónách ale nepůjde o oblek, jak ho dnes známe, ale o sofistikované džíny, pěknou košili a jerseyové sako. Sortiment džínů, které šijeme výhradně z pružné džínoviny, chceme rozšiřovat, chlapy to obrovsky baví a je to maximálně pohodlné,“ říká pražský podnikatel.

Obleky se navíc špatně prodávají na internetu, což potvrdila loňská krize. Prodej na e-shopu v době lockdownu podle Blažka odpovídal zhruba výkonu jedné kamenné prodejny. Právě džíny začala v covidovém roce firma šít na zakázku ve svém krejčovství na Praze 1.

Víc výroby na zakázku

Změn dozná i systém objednávání látek a výroba kolekcí. Firmě v době krize přitížil fakt, že měla desítky milionů korun v materiálech nebo v hotových jarních a podzimních kolekcích, ale s prakticky nulovým prodejem. Scházely jí pak hotovostní toky a dostávala se do problémů se splatností závazků. Teď chce proto víc vyrábět na zakázku. Vyhne se tím likvidačním výprodejům jako loni v červnu, kdy vyprodával jarní kolekce kvůli zrušení společenských akcí. „Cenová politika bude z pohledu zákazníka příznivější. Můžeme počítat s nižší marží, protože budeme vyrábět už prodané zboží, které se nikdy nedostane do sezonních výprodejů,“ popsal Blažek.

Ani po rozvolnění v létě se zákazníci naplno nevrátili a značkové prodejny se propadly o desítky procent. To nejhorší ale mělo teprve přijít na podzim, který je pro oděvní firmu nejdůležitějším obdobím. V říjnu se některé prodejny dostaly do situace, kdy tržby nestačily ani na úhradu nájmů. „Tehdy už bylo jasné, že prostým provozem podniku nebudeme schopni závazky uhradit a že musíme jednat o restrukturalizaci závazků,“ vzpomíná podnikatel a dodává: „Nikdy jsem ale nepřemýšlel, že bych hodil ručník do ringu.“

Předtuchou krize byl už loňský veletrh látek v Miláně, který je největší akcí svého druhu na světě. Světový však nebyl, nepřiletěl vůbec nikdo z USA, Japonska, Asie, ani Austrálie. Atmosféra byla ponurá a lidé v byznysu viditelně nervózní. A už ke konci února, ještě před uzávěrou ekonomiky a prvním případem pacienta s covid-19 v Česku, se nejistota promítla i do výrazně nižších prodejů kolekcí pánského oblečení.

Blažek Praha

Módní značka vznikla v roce 1992.

V roce 2019 obrat dosáhl 455,4 milionu korun.

Firma má 142 zaměstnanců, 20 prodejen v České republice, další na Slovensku.

Z 90 procent ji ovládá její zakladatel Ladislav Blažek.

Hospodářské výsledky

2021: tržby 175,8 milionu Kč, neauditovaný zisk 10 milionů Kč.

2020: tržby 229,2 milionu Kč, ztráta 73 milionu Kč.

Se schválením reorganizace si dvaapadesátiletý podnikatel oddechl, záchraně své firmy ale obětuje téměř všechen čas. „Cítím obrovskou zodpovědnost. Pracuji intenzivně téměř sedm dní v týdnu deset až dvanáct hodin denně a práci mám pořád v hlavě. Pracovním nasazením jsem se vrátil na začátek svého podnikání, kdy jsem před třiceti lety rozjížděl firmu na zelené louce s pětistovkou v kapse,“ popsal.

Související témata:

Doporučované