Hlavní obsah

Našlo se řešení. Místa ve speciálních školách od září budou

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

V letošním roce vygradoval dlouholetý problém s nedostatečnou kapacitou pražských speciálních škol. Tři desítky dětí zůstaly neumístěné. Nakonec se to ale podaří vyřešit, popisuje v rozhovoru ředitel ZŠS Chotouňská Matěj Palatý.

Článek

Děti s těžkým mentálním postižením zůstaly v Praze bez jistoty místa na speciální škole. Potíže byly natolik velké, že se téma dostalo až na jednání pražského zastupitelstva, což Seznam Zprávy už dříve popisovaly.

Nakonec to ale vypadá, že vše směřuje ke zdárnému konci. I když jde mnohdy o nouzové řešení. Během prázdnin se schvaluje rozšiřování škol a tříd až na hranu kapacit. Část dětí se tak místa na škole dočká až v průběhu září.

V rozhovoru pro Seznam Zprávy to popisuje ředitel pražské Základní školy speciální Chotouňská Matěj Palatý, u kterého se informace ze všech pražských speciálních škol sbíhají.

Vysvětluje, proč se míst v hlavním městě nedostává, jestli se situace nebude opakovat i příští rok a co může do budoucna pomoct.

Co se letos v Praze stalo, že děti s vážným mentálním postižením zůstaly bez jistoty, že se dostanou do speciální školy? Nebo to takhle chodilo i v minulosti, akorát se o tom veřejně nemluvilo?

Myslím si, že nějaké problémy se už vyskytly v minulosti, nicméně nikdo prostě nemohl předpokládat, že vypukne konflikt na Ukrajině. Co si budeme povídat, třetina dětí jsou cizinci, převážně jde pak o děti z Ukrajiny. Naše speciálky jsou ale samozřejmě pro všechny děti, ať už jsou z Olomouce, Ostravy, Středočeského kraje, Vietnamu nebo Ukrajiny.

Takže se tedy děje to, co řeší i běžné základní školy v souvislosti velkým počtem válečných uprchlíků?

Ano. Na tuhle situaci se magistrát podle mě ani nemohl připravit. Opravdu, když se podívám do seznamu – ze 60 dětí přihlášených do naší školy k zápisu je 22 cizinců, a většina z nich jsou Ukrajinci.

V září na přestup

Jak to tedy aktuálně vypadá se zápisem dětí do pražských speciálních škol? Původní informace byla, že 38 dětí nemá kam nastoupit. Po jednání na zastupitelstvu se ukázalo, že jich je 24. Kolik dětí tedy zůstává neumístěných?

Na jedné škole se vytvořily dvě třídy, takže se povedlo umístit 12 dětí. Na vinohradské základní škole otevřeli ještě jednu třídu, k tomu já jsem pobral nějaké děti navíc. Dneska jsme tak na čísle devět. I tahle poslední skupinka by se ale na speciální školu měla dostat. Jak mám potvrzené z magistrátu, tak určitě do půlky září budou děti přestupem ze své spádové školy umístěné ve speciální škole.

Dostala se ta informace ke všem rodičům, protože například organizace Děti úplňku zmiňovala, že v tom je problém, jelikož magistrát popisoval, že je nemůže oslovit napřímo kvůli ochraně osobních údajů?

Třeba já jsem osobně obvolal všech pět rodin, které se k nám nedostaly, a z pověření magistrátu jsem je uklidnil, že během září jim budou přestupem nabídnuta místa ve speciálních školách, která se nyní vytváří. Už teď víceméně víme o devíti místech a tedy všichni by se měli umístit do správné školy. Je to samozřejmě teď náročná práce o prázdninách navíc i pro všechny ředitele.

Jak jste se vlastně dostal k tomu, že celý problém řešíte?

Trošku jsem se do toho angažoval, protože mi na tom strašné záleží. A na schůzce ředitelů se zástupci hlavního města jsme se dohodli, že se prostě všechny informace budou sbíhat u mě. Ve speciálním školství dělám 25 let a znám ty rodiny, děti, jejich příběhy. Vím, že jim osud nenadělil ideální život, jako máme třeba my, a proto pro ně chci udělat i ve spolupráci s magistrátem maximum.

Pokud mají děti třetí stupeň podpůrného opatření, jsou třeba lehce mentálně postižení, tak se dají za podpory asistenta inkludovat. U dětí se čtvrtým nebo pátým stupněm to ale nejde. U nás máme například 70 dětí a já si nedovedu představit jediné, které by se dalo umístit do běžné třídy s třiceti dětmi.

Letošní zápis tedy nejpozději v září vyřeší přestupy dětí do speciálních škol. Ale nebude se to samé opakovat i za rok? Přes osmdesát dětí s těžkým mentálním postižením má letos odklad, a do školy se budou zapisovat příští rok.

Doufám, že ne. Už jsem i rozjel takovou akci propojení všech ředitelů speciálních škol, samozřejmě pod dohledem magistrátu. Budeme se hned od září pravidelně scházet, abychom zvládli během půl roku dostatek míst zajistit. Že dětí bude hodně a půjde o kritický rok, to víme. Ale věřím, že všechno zvládneme.

Nechci nikoho hanit, ale problém letošního roku byl v tom, že jsme problém neumístěných dětí začali řešit pozdě. Sešli jsme se k tomu všichni teprve v půlce června na základě tlaku rodičů.

Speciální třída v každé městské části?

Potřebuje tedy Praha třeba úplně novou speciální školu, aby bylo míst dostatek?

Samozřejmě, že by se taková nová kapacita hodila. Ale víte, jak je to v Praze s nějakým stavěním. My bychom na našem pozemku mohli taky postavit úplně novou budovu, ale raději jdeme formou přístavby. Takže namísto sedmi let, budeme mít snad za tři roky hotovo. Od magistrátu mám přiklepnuto 50 milionů, což znamená čtyři nové třídy, kde bych tedy chtěl mít zase ideálně šest žáků, ale dejme tomu, že i sedm by se zvládlo. Takže 24 nebo až 28 nových míst.

Pomohla by z dlouhodobého hlediska spádovost, protože na rozdíl od běžných základních škol u speciálních nic takového neexistuje?

Můj názor je, že spádovost by byla ideální. Mám ve škole spoustu dětí ze středních Čech, některé dojíždí třeba i hodinu a půl. Z pohledu Prahy by se mi pak líbilo, kdyby v každé městské části byla alespoň jedna speciální třída, kde byl byl speciální pedagog a asistent. Čtyři až šest dětí se dá ve dvou lidech krásně zvládnout.

Doporučované