Hlavní obsah

Kauza ministryně Dostálové: Policie se zajímá o peníze na její volební kampaň

„Žádné černé peníze neexistovaly,“ říká ministryně Dostálová. (Video: Seznam.cz)

 

Reklama

12. 1. 2019 16:08

Detektivové zasahovali ve firmě, která Dostálovou (ANO) pomohla dostat do Sněmovny.

Článek

Ve středu 21. listopadu se loni na podzim policie ohlásila u ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové z ANO. Detektivové si vyžádali její služební notebook – kvůli údajně podezřelým zakázkám státní agentury CzechTourism, která pod Dostálovou spadá.

Ve stejný den ale policisté podle zjištění Seznamu zasahovali také 100 kilometrů na východ od Prahy – v budově obecního úřadu ve Velichovkách na Královéhradecku.

„Policii jsem podepsal, že se o tom nebudu šířit. Ale jedno můžu říct: našeho úřadu se ta policejní akce netýkala,“ řekl starosta Josef Lebedinský.

Ve stejném domě jako radnice sídlí komunikační agentura Navimedia, která pro ministryni Dostálovou zajišťovala tři volební kampaně. Právě odsud si policisté odvezli data z počítačů.

Podle informací Seznamu kvůli podezření, jestli zakázky v hodnotě desítek milionů agentury CzechTourism a financování voleb ministryně Dostálové spolu nesouvisejí.

Tedy: zda do kampaně netekly černé peníze – proto ten zájem o dokumenty komunikační agentury.

„Volební kampaň byla financována přes transparentní účet, žádné černé peníze nikdy neexistovaly,“ popřela pro Seznam ministryně Dostálová.

Jen vyšetřování, žádní obvinění

V případu agentury CzechTourism detektivové pátrají po zakázkách na propagaci Česka – například na akcích Autodromu v severočeském Mostě, kde také v listopadu zasahovali. Byli i v marketingové společnosti Sport Invest. Podle České televize prověřují smlouvy v hodnotě 38 milionů.

Podezření přitom zní, že část peněz odtekla za fiktivní služby do různých firem.

V listopadu policie zasahovala na ministerstvu pro místní rozvoj. (Video: Radek Nohl, Seznam.cz)

Co je nutné zdůraznit: policie nikoho neobvinila, vše je zatím ve vyšetřovací fázi. Ale zájem o pozadí volební kampaně ministryně Dostálové dokládá, že při hledání, kam peníze z CzechTourismu tekly, jdou policisté i tímto směrem.

„Pokud tato hypotéza skutečně existuje, o čemž pochybujeme, je minimálně ve vztahu k naší společnosti naprosto nesmyslná. Pro ministerstvo nepracujeme ani jsme nikdy nepracovali. Náš vztah s Czechtourismem není žádný a v minulosti byl zcela minimální. Vše je na několik kliků zcela transparentně dohledatelné v registru smluv a odvedená práce včetně fotografií je přesně zdokumentována,“ uvedla Martina Prostředníková z firmy Navimedia.

„Byli jsme nápomocni“

Firma Navimedia patří Tomáši Carbovi, který s ministryní Dostálovou spolupracuje od krajských voleb v roce 2016. Následovaly sněmovní volby, po nichž se Dostálová stala poslankyní, a pak i usedla ve vládě. Pro ANO pracovala firma také na loňských komunálních volbách.

Tomáš Carba přímý rozhovor odmítl, firma se vyjádřila jen písemně – právě přes manažerku komunikace Prostředníkovou. Uvedla, že není možné upřesnit, jaké dokumenty policii zajímaly. „Byli jsme jí maximálně nápomocni a vyšli jsme jí vstříc. Zároveň nás zástupci policie poprosili o diskrétnost, a proto se nemůžeme k případu blíže vyjadřovat,“ vysvětlila Prostředníková.

V registru smluv je možné najít jednu zakázku od agentury CzechTourism: z konce roku 2016 za necelých 100 tisíc.

Ještě nedávno měla také firma Navimedia na webu fotku ministryně Dostálové – s pochvalným textem: „V agentuře Navimedia jsme našli kvalitního partnera, který vždy a profesionálně reagoval na všechny naše požadavky.“

Detektivové byli také u harleyářů

Česká televize v prosinci uvedla, že policisté podezřívají Dostálovou a bývalého manažera CzechTourismu Aleše Pangráce, kteří údajně směrovali peníze agentury k nastrčeným firmám. Vyšetřovatelé v listopadu zabavovali dokumenty – jak už Seznam zveřejnil – například i ve firmě Klasik Moto, která je distributorem motocyklů Harley-Davidson.

Firma Klasik Moto získala od CzechTourismu 2,7 milionu na propagaci Česka na loňském motorkářském srazu ke 115. výročí založení této značky. Konal se v červenci v Praze a 10 miliony na akci přispěl také Středočeský kraj. Předseda kontrolního výboru zastupitelstva Ivo Šanc (Starostové) nedávno zveřejnil analýzu, podle níž část dotace skončila na zahraničních účtech.

Motorkáři zároveň kraji předali doklady, že peníze použili například na inzeráty zvoucí k návštěvě Česka, které vyšly v mezinárodním harleyářském časopise.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené