Hlavní obsah

Kdo bude bavit turisty? Pětina atrakcí nepřežila pandemii

František Peterka, zakladatel vyhledávače ubytování Explorio, mluví o tuzemském cestovním ruchu na začátku letní sezony. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

18. 6. 18:56

V období pandemie koronaviru skončilo v Česku asi 20 procent atrakcí a aktivit napojených na cestovní ruch, rozjezd sezony nezvládne možná další pětina. Vyplývá to z průzkumu vyhledávače ubytování Explorio.

Článek

Průvodcovské služby, pivní kola či agenturně organizované pivní tahy, projížďky „rádoby“ veterány. Některé diskotéky a muzejní instalace, zorbování na Vltavě. To je výčet nejohroženějších aktivit podle společnosti Exploria, přes kterou lidé mohou hledat ubytování.

„Odpadnou“ především atrakce cílící na přijíždějící turisty, ale také na korporátní, potažmo kongresovou klientelu.

„Sezona se sice rozbíhá, ale určitě ne tak rychle pro incomingovou turistiku. Je pravda, že část těch atrakcí se může přeorientovat na jinou cílovou skupinu, ne u všech to však lze,“ říká pro SZ Byznys zakladatel Exploria František Peterka. Rozhovor si můžete pustit v úvodním videu.

„Jediná záchrana je, že se prostě přeorientují ze zábavy pro cizince třeba na rodiny s dětmi nebo páry. Spojit ubytování se zážitky. Budou vznikat nové minirezorty, to znamená, že hotely v daných lokalitách se s atrakcemi budou spojovat pro společnou komunikaci. Takováto spolupráce pomůže všem zúčastněným: hotelům, atrakcím, ale i samosprávám,“ dodává.

Vyhledávač Explorio

– Začal fungovat v říjnu 2019.

– Nabízí okolo 1 500 ubytovatelů a 1 500 aktivit pro rodiny a děti, zakládá si na nabídce jen těch nejkvalitnějších prokazatelně vhodných pro děti.

– Za rok 2020 měl server čtyři miliony návštěv.

– Na Facebooku vyrostlo Explorio.cz z nuly až k počtu 300 tisíc fanoušků s měsíčním zásahem až 1,5 milionu uživatelů.

Zdroj: Explorio.cz

A odpovídají tomu i výsledky průzkumu, který internetový vyhledávač provedl mezi devíti desítkami hotelů a oslovil také 660 jejich hostů. Hotely čeká přesun pozornosti na rodiny s dětmi. Věří jim 87,5 procenta oslovených hoteliérů. Oproti tomu na firemní hosty sází pouze 4,2 procenta, na zahraniční turisty dokonce jen 2,1 procenta oslovených hotelů.

Ještě v roce 2019 přitom podle dat Českého statistického úřadu vygenerovaly atrakce v rámci domácího turistického ruchu zhruba 20 miliard na vstupném nebo půjčovném, z toho hlavní sezona se podílela asi sedmi miliardami.

Letos se tato částka podle nejčernějších scénářů může propadnout o celé dvě třetiny, tedy až na 2,3 miliardy korun.

Léto bude extrémně silné

Na dovolenou v Česku se podle průzkumu chystá polovina českých domácností s dětmi a postupné otevírání hranic to mění jen velice málo. Více než 35 procent z nich má už vytvořenou rezervaci v některém z českých hotelů nebo penzionů či zajištěný pronájem chalupy.

Přednost pobytu v Česku dává dokonce pětina z těch, kteří jsou za běžných okolností zvyklí jezdit do zahraničí. Důvodem je především bezpečí, pohodlí a odpadající problémy spojené s testováním na covid. Do zahraničí pak letos zamíří 27 procent dotazovaných, nerozhodnutých stále zůstává asi 18 procent lidí.

V Česku zůstane nejvíce Čechů za poslední dekády. A těžit by z toho letos mohlo výrazně více regionů. Asi 68 procent respondentů totiž zmiňuje, že je připraveno objevovat i méně známé destinace, pokud je zaujme ubytování, památky nebo aktivity v regionu.

Dlouhodobě nejoblíbenější Šumavu, jižní Moravu, Český ráj, České Švýcarsko, Krkonoše nebo jižní Čechy tak mohou letos doplnit zcela nové lokality.

Chuť utrácet doma

Majitelé ubytování se téměř z devadesáti procent shodují, že právě rodiny s dětmi budou zachránci letošní sezony a na většině míst budou kvůli menšímu počtu hostů z ciziny nebo firemních akcí hlavními hosty. A české rodiny to dokazují také plánovaným rozpočtem na dovolenou.

Nejčastěji rodiny podle Františka Peterky utratí 20 až 30 tisíc korun, pětina ještě o deset tisíc víc. Skoro pět procent dotázaných plánuje útratu vyšší než 50 tisíc korun.

Provozovatelé však podle zakladatele vyhledávače musí této cílové skupině nabídnout minimálně standard, který je na trhu běžný.

„Měli by poskytnout základní výbavu, jako jsou dětské židličky, prostor pro parkování kočárků nebo bezplatný ohřev dětských příkrmů. Rodiny s dětmi zkrátka musí cítit, že se s nimi na místě počítalo. Změna musí proběhnout především v hlavě, samotné investice jsou u středně velkého zařízení v řádu desítek tisíc korun a za sezonu se bohatě vrátí,“ uvádí František Peterka.

To nejtěžší teprve přijde

Řada poskytovatelů ubytování se podle něj finančně zahojí po hubeném roce.

„Teď se ale hraje o daleko víc než o dva měsíce, které naplní úplně hravě. To nejtěžší přijde potom. Štěstí bude přát připraveným, kteří se budou orientovat na zákazníka,“ doplňuje Peterka.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované