Hlavní obsah

Češi nakupují po pandemii jinak. Změny dorazily i do kamenných prodejen

Generální ředitelka Tesco Stores Katarina Navrátilová.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

18. 8. 2021 7:12

Čtyřicet nových prodejen – to jsou plány společnosti Tesco Stores pro následující dva roky. Teď firma vybírá lokality a sleduje, zda se do administrativních center, která má v hledáčku, vrátí zaměstnanci.

Článek

Zákazník v roce 2019 byl jiný, než je ten dnešní. Dnes nakupuje méně často, zato košík má daleko plnější. Víc platí kartou, i když třeba v případě Tesca stále ještě převládá hotovost. Má zájem o alternativní potraviny a nákupy už nenechává na poslední chvíli.

„Například se hodně měnil směrem k Vánocům. Před pandemií byl trend nakupovat těsně před Vánocemi. To loni neplatilo. Zákazníci nakupovali už v listopadu a nenechali si to na poslední chvíli,“ říká generální ředitelka Tesco Stores Katarina Navrátilová.

Odmítá spekulace, že Tesco opouští český trh a říká, že firma naopak počítá se čtyřicítkou nových prodejen pro letošní a příští rok.

Jak se českému Tescu loni dařilo? Mateřské společnosti v uplynulém finančním roce klesl zisk před zdaněním téměř o pětinu na 825 milionů liber.

Zisk klesl, ale jsou tam racionální důvody. Měli jsme mimořádné výdaje a v českém Tescu to bylo obdobné. Vynaložili jsme 400 milionů korun, abychom zabezpečili bezpečné místo pro nákup. Pak tu byly i jednorázové bonusy našim zaměstnancům. Výsledky teprve zpracováváme, ale ty jednorázové náklady tam jsou a bude to podobný obraz jako u naší mateřské společnosti.

Je zákazník v roce 2021 jiný, než byl zákazník před pandemií v roce 2019?

Určitě. Například se hodně měnil směrem k Vánocům. Před pandemií byl trend nakupovat těsně před Vánocemi. To loni neplatilo, zákazníci nakupovali už v listopadu a nenechali si to na poslední chvíli.

Další změnu vidíme v nákupních kanálech. Během pandemie rostl on-line a tento trend zůstává. A změnila se i frekvence nakupování. Zákazník jde nakupovat méně často, ale nakoupí toho víc.

Jak je to s placením? Už se platí více kartou než penězi?

Navyšuje se to, ale u nás stále převyšuje hotovost. Tou stále platí asi 52 procent zákazníků. Co ale vidíme, je nárůst plateb formou telefonních aplikací.

Zdravé potraviny rostou o desítky procent

Zmínila jste internet. Kolik procent prodejů je přes internet?

Vůči celku je to malé procento. Pohybujeme se pod deseti procenty. Dnes tuto službu může využít 6,1 milionu zákazníků, otevíráme nové oblasti a investujeme. Stále jsou však místa, kde zákazník preferuje nákupy v kamenných prodejnách. To jsou spíš menší města.

To je proměna zákazníka, jak se proměnilo Tesco? V čem je dnes jiné než před dvěma lety?

Hodně investujeme právě do on-line. Zaměřujeme se víc na zdravé potraviny, alternativy a způsob výroby. U naší vlastní značky jsme se zaměřili na to, aby byl použitý materiál udržitelný.

Tesco v Česku působí 25 let, týdně máme 2,5 až tři miliony zákazníků a určitě dává smysl zůstat na českém trhu.
Katarina Navrátilová, generální ředitelka Tesco Stores

Kolik procent zákazníků si vybírá ty zdravější a ekologičtější alternativy?

Z celého obratu Tesca je to stále menší skupina, ale každým dnem jsou vidět třeba desetiprocentní nárůsty proti předcházejícímu období. Je tam velký rostoucí trend.

Kdy on-line prodeje dorovnají kamenné prodejny?

Nárůsty tam jsou, ale když se podívám nejenom na Česko, ale i ostatní země, tak třeba britský trh je několik let před Českem a on-line se zatím rozhodně neblíží padesáti procentům. Na druhou stranu jsou kategorie, kde se to vyrovnává. To jsou typově potraviny s větší hmotností – vody, mléka, krmivo pro psy.

Budeme přidávat menší prodejny

Máte 200 prodejen. Přibydou další?

I když je to konkurenční trh, stále vidíme příležitost otevírat nové prodejny. Bude to spíš ve formátu menších hypermarketů a prodejen typu Žabka. Pro tento a příští rok máme v plánu 40 prodejen. V rámci covidu se celý proces zpomalil a my teď čekáme, jak se změní to zákaznické chování.

Kde chcete prodejny otevírat?

Díváme se na rezidenční oblasti. Sledujeme i chování firem, jestli budou pracovat v kancelářích. Ten prostor tam je. A jsou to třeba právě administrativní prostory, stále se otevírají nové a nové. Je i zájem ze strany franšízantů o prodejny Žabka. I oni ale čekají, jak se situace bude vyvíjet.

Zmenšili jste plochy hypermarketů a prodáváte i obchodní centra. Proč?

V rámci transformace a zjednodušení se chceme zaměřovat na to, v čem jsme silní – tedy moderní prodej potravin. Prostředky, které máme z prodeje center, využíváme k tomu, abychom otevírali nové prodejny.

Prodej Edenu? Zájemci jsou, probíhá dialog

Na prodej je i centrum Eden, kde sídlíte. Už máte kupce?

Vím, že zájemci tam jsou, probíhá dialog, ale nedokážu říci, v jaké je to fázi.

Co všechno prodáte?

Jsou to tři centra do konce tohoto roku a jedno centrum do budoucna. Dnes neplánujeme prodávat další, ale stále tu situaci revidujeme.

Odejde Tesco z českého trhu?

Jsou to spekulace. Tesco tu působí 25 let, chceme zkvalitňovat služby a investovat. Týdně máme 2,5 až tři miliony zákazníků a určitě dává smysl zůstat na českém trhu.

Mateřská ve výši platu

Máte teď dostatek zaměstnanců?

Nábor zaměstnanců je vždy výzva. Na druhou stranu, v době korony jsme byli velmi flexibilně schopni zaměstnat dva tisíce brigádníků. Není to samozřejmě zadarmo, je třeba vynaložit úsilí a lidi přilákat. Máme pravidla na podporu rodin, handicapovaných lidí, nabízíme flexibilní pracovní úvazky ženám. Maminkám doplácíme mateřskou do výše jejich platu.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované