Zkoumání koronaviru a jeho mutací postupuje. Bude nový lék působit i na ně?

Nejlepší dostupnou ochranou proti viru je časté mytí rukou.

Pro některé představuje koronavirus smrtelnou hrozbu, jiní dopady nemoci zlehčují na sociálních sítích. I tento fenomén ilustruje fakt, že reálně vědí lidé o nemoci stále velmi málo. Vědecké týmy celého světa se proto podílí na vývoji vakcíny a snaží se hlouběji pochopit fungování viru.

Na sklonku prosince jeden a osmého března už přes 106 tisíc. Počty těch, kteří se nakazili novým typem koronaviru kontinuálně roste.

Část vědecké obce se přiklání k názoru, že koronavirus SARS-CoV-2 už stihnul za necelé čtyři měsíce zmutovat. Podle vědeckého časopisu National Science Review se nemoc šíří v podobě dvou kmenů – L a S.

Pro Seznam Zprávy přiblížila zmíněnou studii lékařka Hana Zelená z Centra klinických laboratoří ZÚ se sídlem v Ostravě. „Díky bodové mutaci na dvou místech genetické informace lze virus rozdělit do dvou mírně odlišných kmenů, z nichž jeden (označený jako S) je považován za evolučně starší – dalo by se říci původní – zatímco kmen L je evolučně mladší, tedy pravděpodobně se vyvinul z kmene S,“ vysvětlila Zelená.

Slovo „mutace“ nicméně evokuje větší nebezpečí, než jakou transformace viru skutečně je. Pro všechny viry, které přenáší genetickou informaci v RNA, jsou mutace naprosto normální a většinou nijak výrazně nezvětšují nebezpečnost viru.

„Kmen L a S je z 99,993 procenta identický,“ uvádí vědecký článek na CNN.

Podle britského vědeckého webu Live Science je hypotéza, že existují dva kmeny nového koronaviru, „čistá spekulace“. Dojem podle něj mohla způsobit statistická odchylka.

Aktuálnín dění v Česku kolem koronavirové epidemie sledujeme ZDE:

Vývoj vakcíny

Už v lednu se objevovaly první zprávy o tom, že vědci vyvíjí vakcínu na nový koronavirus. Nejsmělejší odhady věští, že by mohla být hotová do konce roku, uvádí BBC.

Každý lék musí ale projít vleklou sérií testů účinnosti a vedlejších účinků, v distribuci by tak mohl být nejdříve příští rok. Na vývoji léků pracují například vědecké týmy z Británie, Spojených států nebo Číny.

Čínští vědci doufají, že budou mít vakcínu připravenou alespoň pro nouzové účely už v dubnu tohoto roku.

„Podle našich odhadů budeme mít v dubnu vakcínu hotovou, aby mohla vstoupit do fáze klinického testování nebo aby se mohla využít v krizových případech,“ sdělil pro Voa News čínský vědec Čeng Čung-wej.

Až bude jednou vakcína hotová, měla by být účinná jak proti původnímu koronaviru SARS-CoV-2, tak proti všem jeho potenciálním mutacím.

„Takové viry jsou geneticky velmi podobné a mutace nijak neovlivní novou vakcínu. Při vývoji bychom se tím neměli znepokojovat,“ napsal americký vědec Nathan Grubaugh v časopise Nature Microbiology. „Druhá věc je, že se vir může adaptovat a být vůči vakcíně rezistentní. Taková možnost ale není vzhledem k povaze viru pravděpodobná,“ vysvětlil Nathan.