Hlavní obsah

Tři ženy ztroskotají na ostrově. V Dlouhé uvádějí poslední novinku sezony

Foto: Martin Špelda

Trojici žen, které ztroskotají na pustém ostrově, hrají Kristýna Jedličková, Klára Oltová a Eva Hacurová.

Tři urozené ženy, jež chtěly žít bez mužů, ztroskotají na moři a skončí na pustém ostrově obydleném třemi dřevorubci, kteří už dlouho žijí radostně bez žen.

Článek

Svébytnou variaci na díla Williama Shakespeara představuje hra současného španělského dramatika Alfreda Sanzola nazvaná Něha, kterou tento pátek uvede pražské Divadlo v Dlouhé. Jde o jeho čtvrtou a poslední novinku sezony. Režie se ujal Martin Čičvák, po páteční premiéře následují nejbližší reprízy 23. června a 17. září.

Komedie, ve které hrají Klára Oltová, Jan Vondráček, Eva Hacurová nebo Samuel Toman, využívá motivy, zápletky a obrazy z několika Shakespearových prací. Diváky vtahuje do víru záměn a omylů.

„Jako divák jsem zhlédl mnoho Shakespearových her, každou v mnoha různých verzích, a jako čtenář jsem jeho naprostý fanoušek. Něha vznikla poté, co jsem doslova otěhotněl všemi jeho komediemi,“ uvedl Sanzol. Podle svých slov zbožňuje, jak shakespearovské postavy oznamují své plány a uvádějí je do pohybu, kterak se jim nedaří a jejich záměry se kříží s tím, co zamýšlejí další aktéři. „Fascinuje mě ta nevyčerpatelná energie postav, jejich síla v myšlení, v lásce i nenávisti,“ dodává Sanzol.

V příběhu se tři urozené ženy, matka se dvěma dcerami v podání Kláry Oltové, Evy Macurové a Kristýny Jedličkové, pokusily uchránit přítomnosti mužů. Po ztroskotání na moři však končí na pustém ostrově, kde už 20 let radostně žijí bez žen tři dřevorubci, otec a dva synové.

Něha se do českého prostředí dostala díky výhře v každoroční přehlídce současné španělské dramatiky La Batalla, kterou pořádají Městská divadla pražská a Instituto Cervantes.

+9

Inscenace uzavře letošní sezonu Divadla v Dlouhé. Do té příští pražská scéna vstoupí s novým uměleckým šéfem Ivanem Burajem. Sedmatřicetiletý divadelník vystřídá Hanu Burešovou, poslední z tria Burešová, Štěpán Otčenášek a Jan Borna, které v Dlouhé působilo od založení instituce v roce 1996.

Bratislavský rodák Buraj byl členem amatérského Divadla Ludus. V roce 2012 dokončil studium režie na brněnské JAMU. Za inscenaci Strýčka Váni získal nominaci na Cenu Divadelních novin. Za text inscenace Humanismus 2022 byl s Bohdanem Karáskem nominován na Cenu divadelní kritiky v kategorii pro poprvé uvedenou českou hru. Od roku 2015 působil jako umělecký šéf brněnského HaDivadla.

S novým uměleckým šéfem přijdou také dramaturgyně Tereza Marečková a Nina Jacques. První premiérou sezony bude 15. listopadu Zlaté město od rakouského dramatika Ödöna von Horvátha. V Burajově režii nabídne prolnutí dvou autorových her, Povídky z Vídeňského lesa a Víra, naděje, láska. Děj se odehrává v roce 2039, kdy se svět po zničujících válkách pokouší vrátit do starých zlatých časů. Ideálem se stala Vídeň před sto lety. Jako hosté se na jevišti objeví Pavel Tesař a Petr Uhlík.

Druhou premiérou se v lednu příštího roku stane komorní autorská inscenace režisérky Elišky Říhové nazvaná The Hotel Room. Hlavní roli ženy, která zažila ochromující vztah plný milování a nenávisti, ztvární Eva Hacurová.

Předlohou pro další premiéru Vegetariánka, chystanou na březen 2026, se stala stejnojmenná kniha loňské držitelky Nobelovy ceny za literaturu, korejské spisovatelky Han Kang. Za Vegetariánku již dříve obdržela Mezinárodní Man Bookerovu cenu. V režii Kamily Polívkové se představí Veronika Lazorčáková, Matyáš Řezníček a další.

Portugalská autorka Isabel Minhós Martins a ilustrátorka Madalena Matoso jsou pak autorkami knihy Jak vidět neviditelné, podle níž vznikne inscenace plánovaná na květen 2026. Dlouhá na ní hodlá spolupracovat s dětskou dramaturgickou radou, složenou z odborníků na imaginaci.

V příští sezoně se změní vizuální identita divadla. Součástí novinek, kterými Dlouhá prochází, je dále proměna sálu, na které spolupracuje architektka Marcela Steinbachová. „Změny nastanou i v hereckém souboru, nově přichází do angažmá Matyáš Řezníček a vrací se Veronika Lazorčáková, odchází Štěpánka Fingerhutová,“ uvedla mluvčí divadla Karola Štěpánová.

Divadlo v Dlouhé je repertoárová scéna se stálým hereckým souborem, kterou zřizuje pražský magistrát. Základními rysy její práce jsou žánrová a stylová pestrost. Tomu odpovídá i dramaturgie orientující se především na méně známé, v Česku dosud neuvedené tituly. Divadlo získalo mnoho ocenění odborné kritiky a divácké ceny. Ročně ho navštíví více než 80 tisíc lidí.

Související témata:
Martin Čičvák

Doporučované