Hlavní obsah

Poselství BookToku: I kupování knih je koníček, netřeba je číst

Jiřina Marešová
Členka Akademie Seznam Zpráv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy, AI vizualizace

Knihy stačí jen nakupovat. Číst by je za nás mohli třeba roboti.

Reklama

BookTok, komunita literárních nadšenců na TikToku, by měl popularizovat literaturu. Influenceři však propagují hlavně nadměrnou konzumaci knih, ke kterým přistupují spíše jako ke spotřebnímu zboží než k uměleckému dílu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Knižní recenze v několika minutách, to jsou nejpopulárnější příspěvky na BookToku – komunitě literárních fanoušků na sociální síti TikTok. Rozhodně nejde o první sociální síť, na které by se příznivci knih sdružovali, roky už funguje i BookTube nebo Bookstagram, ani jedné z nich se však nepodařilo vytvořit takový boom v konzumaci literatury jako právě TikToku. Aktuálně je pod hashtagem BookTok přes 30 milionů příspěvků a tisíce jich přibývají každým dnem. A většina z nich propaguje jednu jasnou myšlenku: Nakupujte knihy.

Příspěvky na BookToku jsou z velké části o počtech. Kolik knih a za jak dlouhou dobu? Mezi nejpopulárnější videa patří třeba čtecí maratony – záznamy o tom, kolik toho daný influencer přečte za 24, 48 nebo 72 hodin. Důraz se zde klade na to, kolik knih a jak rychle kdo přečte, aby si nakoupil další a mohl celý cyklus zopakovat. Úplně ze sdíleného obsahu vypadává ta nejdůležitější část čtení – literární zážitek.

Koncentrace na nakupování je na BookToku všudypřítomná. Někteří influenceři přidávají knižní hauly (videa o tom, které knihy si koupili) skoro denně. Obecně se pořizování knih stalo na TikToku samostatným koníčkem. A nezáleží na tom, zda si je někdo přečte. Množí se tu příspěvky, které označují nákup knih za terapii nebo za hobby, objevuje se i slogan „Nakupovat knížky je jiným koníčkem než jejich čtení“.

@danisallbooked

Its all a hobby. Dont tell me otherwise #booktokfyp #booktokforyou #readersofbooktok #readersoftiktok #target #targetbooks #targetbookfinds #bookaddict #bookobsessed #buyingbooks #bookcollection #bookish #bookishhumor #fyp #buyingbooksisahobby

♬ original sound - zarina

A nákupní horečky si všiml i samotný TikTok. Přímo v jejich „shopu“ se od minulého roku objevily i knížky, takže uživatelé sledující video, jež některé dílo doporučuje, si ho mohou rovnou v aplikaci koupit.

Častým problémem důrazu na kvantitu bývá pokles kvality. A jinak tomu není ani u BookToku. Populární jsou tu hlavně romantické knížky soustředící se na základní emoce s jednoduchými zápletkami. Právě specifické zápletky tu fungují jako žánry, žebříčky nesou názvy jako „Deset knih o nepřátelích, co se stanou milenci“ nebo „Deset lechtivých scén, co stojí za to si přečíst“. Mezi nejpopulárnější autory se tak například dostala Colleen Hoover, jejíž knihy lze jednoduše popsat jako laciná vztahová dramata s „šokující“ zápletkou. A právě zmíněný důraz na zápletku spíš než na reálnou kvalitu knihy dává prostor autorům, kteří toho nemají moc co říct, ale dokážou vyprodukovat za krátkou dobu celkem zábavný příběh.

Vliv BookToku na knižní trh je totiž enormní. Z mnoha neznámých knih se díky němu přes noc staly bestsellery . Vytváří ale poptávku spíše po brakové literatuře, přistupuje ke knihám jako k výrobkům místo jako k uměleckým dílům. Kniha se rychle koupí, rychle přečte a rychle se jde na další. Hodnotí se jen podle příběhu a na jazyk, kompozici nebo kontext se zapomíná.

V této chvíli je nutné dodat, že jsou i influenceři, kteří na TikToku ukazují opravdový zájem o literaturu, podporují mladé a nové autory nebo doporučují přístupné klasiky. BookTok zároveň umožňuje sdílet své názory ve velké komunitě a láká mladé lidi k četbě, což je v audiovizuálním světě jedině dobře.

Existuje však hranice mezi koupí knih, jež podpoří kvalitního autora či nakladatelství, a přístupem ke knihám jako ke spotřebnímu zboží.

Reklama

Související témata:

Doporučované