Recenze: Komiksové univerzum se potápí společně s Aquamanem

Vánoční kino? Dobrý nápad. Ale možná ne nový Aquaman 2.

Studio Warner Bros. před novou érou kleslo až na dno Mariánského příkopu. V pokračování Aquamana přináší nesourodý spletenec scén a ohrané triky. A slovutný vládce Atlantidy? Ten je ztracenější než celé sedmé království.

Od pokračování filmu Aquaman snad nikdo neměl přehnaná očekávání. Ale že na tom po pěti letech přepisování, profesních změn ve studiu a kauzy Depp vs. Heard bude tak špatně…?

O jeho pokračování se začalo mluvit v podstatě hned po premiéře prvního snímku, který byl jedním z těch filmových zpracování komiksů z dílny DC, které tolik nebolelo dokoukat. Pak ale nastaly krušné časy. Chvíli to dokonce vypadalo, že Warner Bros. snímek Jamese Wana do kin vůbec nepustí. Nakonec se ale Aquaman vrátil. A studio toho možná už nyní lituje. Nebo se chtělo řídit klišoidní poučkou, že nejlépe se dá odrazit ode dna.

Nový Aquaman každopádně po pěti letech začíná přesně v místě, kde skončil. Jason Momoa se oženil, stal se otcem – jo a konečně si našel práci: je králem Atlantidy. V novém díle se tak s Aquamanem ocitáme v kolotoči rodina-dítě-rodina-dítě-vládnutí podvodní říši-rodina-dítě-rodina-dítě. Hlavní záporák? Pirát David Lane alias Black Manta, kterému Aquaman v prvním dílu zabil otce, a on se teď vrací pomstít s pomocí mocného trojzubce. Aquaman potřebuje podporu svého bratra Orma, odsouzeného k životu v poušti.

Drobná pochvala

Příběh začíná pětiminutovým úvodem, ve kterém se o Aquamanovi dozvíte to, co jste snad mohli (nebo chtěli) zapomenout.

Tedy: Aquaman je muž, který má rád motorky, hamburgery a pivo. Aquaman je muž, který mnoho problémů řeší pěstmi. Aquaman je muž, který podřimuje na trůně během politických jednání. A v neposlední řadě je Aquaman muž, který se při přebalování vlastního syna baví tím, že se s větší či menší úspěšností vyhýbá jeho močení. A já se ptám: proč ke svaté trojici filmové trapnosti James Wan nepřipojil i říhání a pšoukání? Takhle osamoceně člověk nemá absolutně čas pořádně protočit oči.

Nicméně v první třetině filmu se Aquamanovi víceméně daří držet kurz. Neopouští sice zavedené komiksové pořádky – pobavit, postrašit padouchem, zvítězit – ale přidává i aktuální rozměr. Celý snímek totiž polopaticky apeluje na to, aby se lidé začali zajímat o globální oteplování a klimatické změny. Problémy nám sice představuje skrze mírně nevěrohodné televizní zprávy a skutečné dopady ukáže jen sporadicky, ale dobrá. Pomineme-li, že se takové téma dá zpracovat i chytřeji, tak právě tady si Aquaman zaslouží pochvalu. Minimálně za to, že se tématiku snaží připomínat mainstreamovému publiku.

Když zasáhne nelibost fanoušků

Zhruba po půl hodině se ale snímek dostává do spirály nesourodých scén, ze které se až do konce nevymotá. Chvíli je Aquaman s Ormem na poušti, pak v podmořském kasinu, na tropickém ostrově a nakonec zřejmě v Severním ledovém oceánu.

I ten největší příznivec komiksových filmů si musí všimnout, že kulisy se za dvojicí míhají jen pro efekt a samy o sobě nemají žádný význam. Jsou jen drahým vizuálním podkladem pro honičky, bitky a pár nepovedených žertů. A dohromady snímek působí, jako kdyby si střihač řekl, že už je to moc drahé a náročné a poslal do kin verzi, která mu zrovna zůstala v počítači.

Počkat. Ono to tak do jisté míry opravdu je. Do postprodukce pokračování Aquamana totiž znatelně zasáhl soud mezi Johnny Deppem a Amber Heard, která hraje královnu Atlantidy Meru. A to se některým fanouškům nelíbilo. Ozvali se zejména poté, co Depp skončil jako Grindelwald ve Fantastických zvířatech, a žádali odplatu. A studio zjevně ustoupilo. Královny je totiž ve filmu přesně tolik, kolik jí tam musí být, aby se snímek definitivně nerozpadl. Ani o vteřinu víc. Heard tak stráví na plátně podstatě méně času než v prvním díle, i když za dvojnásobný honorář.

Důstojný konec jedné éry se tak nekoná. A už vůbec nečekejte slibovaný začátek té nové, kterou DC před časem avizovali. Na všechny nové příběhy z komiksového universa má dohlížet tvůrčí duo James Gunn a Peter Safran. Gunn sice v minulosti tvrdil, že právě Aquaman se připojí k jeho novému pohledu na DC Universe, nic tomu ale nenasvědčuje. Dokonce ani potitulková scéna, ve které hraje místo nového padoucha hlavní roli hamburger a šváb.

Aquaman, Liga spravedlnosti i ti další, o kterých se radši nezmiňujme, tak končí. A Gunn a Safran naopak přicházejí. Bohužel přesně ve chvíli, kdy to vypadá, že komiksové filmy z posledních sil svedly svoji Endgame a jejich sláva se postupně rozplynula v drobný třpytivý prach.

Film: Aquaman a ztracené království

Aquaman and the Lost Kingdom

USA, 2023, 124 min