Hlavní obsah

Projekce na vodní stěnu, videomapping na radnici. Blíží se festival Signal

5:42
5:42

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Foto: Profimedia.cz

Videoinstalaci Tristan’s Ascension lidé uvidí v Anežském klášteře. Na fotografii je z londýnské Royal Academy of Arts v roce 2019.

Trojrozměrnou projekci na vodní stěnu, monumentální instalaci promítanou na Staroměstskou radnici nebo dílo, které mělo úspěch v londýnské Royal Academy of Arts, nabídne letošní ročník Signal Festivalu.

Článek

Přehlídce digitální kultury se dříve říkalo festival světel. Umělci z celého světa při ní umisťují do veřejného prostoru díla kombinující technologie, umění a architekturu. Letos se Signal Festival v Praze koná již potřinácté. Začne tento čtvrtek 16. října, potrvá do neděle.

Pro návštěvníky budou připraveny dvě hlavní vycházkové trasy. Jedna povede centrem metropole, druhá po Vinohradech. K vidění bude 20 instalací českých i zahraničních autorů, některé zdarma, jiné v placené části. Dle odhadů některé z festivalových děl dohromady zahlédne až kolem půl milionu lidí.

„Letos poprvé představíme 3D světelnou projekci na vodní stěnu ve velikosti deset na dvacet metrů,“ avizuje ředitel festivalu Martin Pošta s odkazem na projekci, která bude k vidění z Dvořákova nábřeží nedaleko Štefánikova mostu. Připravilo ji tchajwanské studio Peppercorns. Jmenuje se Světlo Tzolk'inu, což odkazuje k názvu pro mayský kalendář.

Obraz má být promítaný na clonu z vodní mlhy, díky čemuž projekce působí, jako by se vznášela ve vzduchu. „Efekt připomíná hologram a nad řekou vytváří doslova magickou atmosféru,“ přibližuje Pošta.

Foto: Signal Festival

Světlo Tzolk'inu bude k vidění z Dvořákova nábřeží.

Vloni zesnulého amerického průkopníka nových médií a videa Billa Violu připomene v nedalekém Anežském klášteře monumentální videoinstalace Tristan’s Ascension. Zobrazuje tělo muže ležícího na kamenné desce v prázdné betonové místnosti, kde malé kapky vody opouštějí zem a stoupají k nebi. Postupně se mění v hučící záplavu, až voda odnese bezvládné tělo vzhůru.

Práce odkazuje k Violově velkému tématu, hranici mezi životem a smrtí. Tristan’s Ascension už bylo k vidění mimo jiné v pařížském Grand Palais, londýnské Royal Academy of Arts či Guggenheimově muzeu v Bilbau.

Jeden ze dvou volně přístupných videomappingů pořadatelé poprvé za 13 let existence akce umístí na Staroměstskou radnici. Italské studio Mammasonica pro ni vytvořilo projekci nazvanou Overlord. Podle organizátorů má citlivě a přitom radikálně proměnit identitu gotické radniční věže a místa spojeného s českými, respektive československými dějinami.

Foto: Signal Festival

Vizualizace projekce italského studia Mammasonica pro Staroměstskou radnici.

Speciálně pro historický vnitroblok Clam-Gallasova paláce vznikla imerzivní projekce Mlha. Německý umělec Robert Seidel v ní propojuje barokní a současnou digitální estetiku, přičemž proměňuje nádvoří v prostor nabitý energií. „Videoprojekce s výrazným zvukem se proplétá hustými vrstvami mlhy a vtahuje diváka do světa, ve kterém postupně narůstá moc technologií a světel,“ avizují tvůrci.

Prohlídková trasa skrze centrum města pak pokračuje do nedávno otevřené galerie digitálního umění Signal Space ve Staroměstské tržnici a dále přes kampus Hybernská až na náměstí Republiky.

Součástí druhé prohlídkové trasy Vinohrady bude také videomapping. Lidé ho uvidí na bazilice sv. Ludmily na náměstí Míru. Španělské studio V.P.M. zde rozehraje projekci nazvanou Iterace (Nekonečný rytmus města). Jejím námětem jsou dynamické proměny metropole, v nichž se futuristické architektonické struktury protínají s historickou geometrií neogotické kostelní fasády. Tvůrci projekci ozvláštní pomocí laseru.

Foto: Signal Festival

Španělské studio V.P.M. oživí baziliku sv. Ludmily na náměstí Míru.

Výtvarnice Pavla Sceranková na vyhlídce v Riegrových sadech instaluje interaktivní Souhvězdí, která lidem umožní tvořit vlastní světelné konstelace a stát se pomyslnou součástí nočního nebe.

Umělecká skupina Rafani připravuje pro sady Bratří Čapků projekt Grill Flame, vrstvící obrazy pikniku těsně před koncem světa. Zhruba desetiminutová performance se uskuteční každý festivalový večer ve třech časech.

Mezinárodní kolektiv Covision, jehož členem je také laureát Chalupeckého ceny David Přílučík, se zase rozhodl umělecky reflektovat lokalitu přezdívanou Moravská Amazonie a nově vzniklou chráněnou krajinnou oblast Soutok. Součástí jejich instalace je monumentální objekt odkazující k neustálému vyvažování obřích a invazivních zásahů do prostředí s pomalými a trpělivými snahami o jeho obnovu. Toto dílo lidé najdou v Riegrových sadech.

V tanečním Tresor Clubu na Vinohradské ulici se pak uskuteční performance Lone Soul Disco. Vymysleli ji Viktor Konvalinka, což je někdejší sólista baletu pražského Národního divadla a později jeden ze zakladatelů skupiny Dekkadancers, s kolegou právě z tohoto ansámblu Štěpánem Benyovszkým. „Bude to unikátní příležitost navštívit taneční klub jako formát umělecké instalace a člověk tak trochu možná ztratí pojem o tom, jestli je na diskotéce, nebo na umělecké instalaci,“ poznamenává programový manažer festivalu Daniel Burda.

Doprovodný program zahrne tři afterparty. Vloni se konaly v Lobkowiczkém paláci Pražského hradu, letos byl pro tento účel vybrán prostornější Radiopalác na Vinohradech. V pátek 17. října zde svůj první oficiální koncert bude mít projekt Gruppo Salsiccia, k jehož tvůrcům patří český rapper Orion z PSH.

O den později na stejné místo populární producent taneční hudby NobodyListen přizve rappera Nik Tenda. Na závěrečné party v neděli 19. října pak zahrají islandští GusGus, kombinující žánry jako trip hop, techno, house či trance. Všechny akce budou stavět na promyšleném spojení hudby, vizuálního umění a technologií, slibují organizátoři.

Související témata:

Doporučované