Článek
Ve věku 89 let tuto sobotu zesnul světoznámý brazilský hudebník, experimentátor a multiinstrumentalista Hermeto Pascoal, který mimo jiné hrál, a dokonce boxoval se slavným jazzovým trumpetistou Milesem Davisem.
O úmrtí informovala na sociálních sítích rodina. Podle ní umělec zemřel „obklopen příbuznými a někdejšími spoluhráči“.
Pascoal s nezaměnitelnou hřívou bílých vlasů a hustým vousem byl autorem více než 2000 skladeb. Respekt si vydobyl jako skladatel i virtuos schopný hrát na klavír, kytaru, flétnu, perkuse, bicí, akordeon či saxofon.
Narodil se roku 1936 na chudém severovýchodě Brazílie. Jako albín s citlivější pokožkou, která nesměla být déle vystavena tropickému slunci, byl v dětství ušetřen práce na polích se zbytkem rodiny. Místo toho se učil hrát na otcův akordeon a poslouchal švitoření ptáků.
Když mu bylo 14, rodina se přestěhovala do přístavního města Recife, kde se začal naplno věnovat hudební dráze. Tu později rozvinul v Riu de Janeiru a Sao Paulu.

Hermeto Pascoal (na fotografii z roku 2005) ještě letos v červenci koncertoval v Evropě.
Brzy nahrával s nejznámějšími brazilskými hudebníky včetně třeba zpěvačky Elis Reginy. Perkusista Airto Moreira pak vzal Pascoala s sebou na turné po USA, kde se setkali s jazzovou hvězdou Milesem Davisem.
Známý trumpetista s Brazilcem nejprve boxoval, roku 1970 s ním pak nahrál album Live Evil, které obsahuje tři Pascoalovy kompozice. Rok nato vydal Pascoal vlastní debutovou desku v USA, kde účinkovali špičkoví newyorští jazzoví hudebníci jako kontrabasista Ron Carter, trumpetista Thad Jones, flétnista Hubert Laws či saxofonista Joe Farrell.
Sám brazilský umělec v titulní skladbě desky Slaves Mass z roku 1977 využil mimo jiné kvičící selátko, s nímž se také vyfotil na zadní stranu nahrávky. Jindy experimentoval se zvuky, jež vyluzoval třeba z kravských rohů. „Hrál na hračky do koupele, čajové konvice, na lahve s vodou, pumpičky na kolo, židle, panenky, kovadliny, a dokonce i na vlastní vousy,“ vypočítává deník New York Times.
Svou hudbu, která využívala prvky brazilských žánrů chorinho nebo samba, Pascoal nerad označoval za jazz. Přesto jeho kompozice nejčastěji interpretovali právě jazzmani jako saxofonista Cannonball Adderley, pianista Gil Evans, kytarista John McLaughlin nebo basista Charlie Haden.
Později Pascoal mimo jiné složil kompozici Marcando Tempo na objednávku světoznámého Kronos Quartetu.
„Má hudba se vzpírá škatulkám, lidé často nevědí, jak ji označit,“ řekl v roce 2022 pro časopis Jazzwise. „A sotva to začnou chápat, já už jsem se zase o krok dál,“ dodal Hermeto Pascoal, který do posledních let skládal, natáčel i koncertoval. Ještě v červenci byl hvězdou 60. ročníku festivalu ve španělském San Sebastiánu.
„Loučíme se s géniem, jehož tvorba patřila k vrcholům brazilské hudby,“ napsal na sociální síti Instagram brazilský písničkář Caetano Veloso.