Hlavní obsah

Levnější než doporučený dopis. Pošta výrazně zlevní datové schránky

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Třetinu původní ceny bude od dubna stát poslání datové zprávy mezi soukromými subjekty. Podle ministerstva vnitra díky tomu budou firmy datové schránky masově využívat. Vyjdou totiž levněji než listovní zásilky.

Článek

Česká pošta od příštího měsíce snižuje cenu poslání zprávy prostřednictvím datové schránky. Místo současných patnácti korun lidé a firmy za zprávu zaplatí pět korun (od 2. listopadu až do skončení nouzového stavu je používání datové schránky bezplatné). Podle šéfa odboru eGovernmentu na ministerstvu vnitra Romana Vrby to může být významný krok směrem k digitalizaci Česka.

Poštovní datová zpráva je z právního pohledu zcela rovnocenná odeslání doporučeného dopisu nebo do vlastních rukou. „Plně a spolehlivě nahradí běžnou obchodní písemnou korespondenci mezi občany, podnikateli nebo firmami. Odpadají tím výmluvy typu ‚mně to nedošlo‘ apod.,“ vysvětluje Vrba.

Podle mluvčího České pošty Ivo Vysoudila se ceník mění na základě požadavku ministerstva vnitra jakožto správce Informačního systému datových schránek a také preference uživatelů datových schránek.

Které služby datových schránek se zlevní z 15 Kč na 5 Kč

Poštovní datová zpráva (PDZ)

- zpráva posílaná prostřednictvím datové schránky

- elektronická obdoba doporučené zásilky, je považována za doručenou již okamžikem přihlášení oprávněné osoby do datové schránky

- lze posílat například faktury, upomínky, smlouvy, objednávky, potvrzení nebo certifikáty apod., u kterých chce odesílatel právně prokázat, že dokument odeslal v pořádku a včas

- mohou si ji vzájemně posílat právnické osoby, podnikající fyzické osoby nebo občané

Odpovědní datová zpráva (ODZ)

- možnost do 90 dnů zdarma odpovědět na PDZ

- zprávu hradí odesílatel původní PDZ

Dotovaná datová zpráva (DDZ)

- pokud uživatel odesílá PDZ na smlouvu (tedy nemá předplacený kredit), může hradit odesílání zpráv z více datových schránek

- služba je vhodná například pro firmy vlastněné stejným majitelem

Změna ceníku se týká pouze datových zpráv mezi podnikateli a občany. „Komunikace prostřednictvím datových schránek, ve které je na straně odesílatele nebo příjemce orgán veřejné moci, je i nadále pro uživatele zdarma,“ uvedl Vysoudil.

Ministerstvo vnitra předpokládá, že změnou ceníku začnou datové zprávy firmy masově využívat, protože jejich cena bude v mnoha případech dokonce nižší než náklady jen na tisk dokumentů, které by se posílaly v papírové formě.

Fikce doručení a povinná datová schránka

Před týdnem Sněmovna navíc poslala do Senátu právní předpis, podle kterého by měl být u datových schránek nastavený automatický příjem poštovních datových zpráv. Ten si budou moci vypnout jen občané (fyzické osoby). V praxi by to znamenalo tzv. fikci doručení.

„Fyzickým osobám, které si neznepřístupní datovou schránku pro dodávání dokumentů, podnikajícím fyzickým osobám a právnickým osobám bude dokument dodaný do datové schránky doručen desátým dnem od dodání dokumentu do datové schránky, pokud se nepřihlásí dříve,“ vysvětluje mluvčí ministerstva vnitra Jiří Korbel.

Úprava se vztahuje na dodávání dokumentů mezi soukromými osobami, neznamená povinnost komunikovat s úřady elektronicky. „Pokud jde o povinné zřizování datových schránek, návrh počítá s povinným zřizováním datových schránek fyzických osob a právnických osob od 1. ledna 2022, u podnikajících fyzických osob od 1. ledna 2023,“ doplnil Korbel.

Doporučované