Hlavní obsah

Marketingový tah, který prodává i za pandemie. Stačila fitness aplikace

Foto: Profimedia.cz

Nike využil fitness aplikaci jako strategický krok ke zvýšení prodeje.

Reklama

Firmy po celém světě a napříč sektory bojují s negativními dopady pandemie koronaviru. Nejinak je tomu i u americké sportovní jedničky Nike, která je jednou z nejúspěšnějších značek vůbec.

Článek

Firma v rámci boje proti COVID-19 zveřejnila svou prognózu, ve které popisuje čtyři fáze dopadu krize, které mohou maloobchodníci po celém světě očekávat.

První je uzavření obchodů ve velkém měřítku a celoplošně. Druhým je postupné zotavení, kdy se firmy začínají znovu otevírat. Poté následuje návrat k normálním podmínkám a nakonec růst prodeje. Tedy ve výsledku z pohledu sportovní značky pozitivní vyhlídky.

Nike odhaduje, že Čína nyní prošla fází zotavení a vrací se k normálu, přičemž výrobce tenisek Air Jordan a Flyknit očekává, že se růst obratu vrátí začátkem roku 2021.

Problémy jsou v Evropě a ve Spojených státech

Je zřejmé, že Evropa a velká část USA jsou vzhledem k pozdějšímu šíření o krok pozadu, a orientačně se tedy nacházejí teprve v první fázi. Podle zkušeností v Číně, Japonsku a Jižní Koreji to může trvat pět až šest týdnů, uvedla firma.

Obchodník se sportovním zbožím však už podle posledních informací pocítil dopady epidemie na čínském trhu. Přechodně tam byl nucen uzavřít více než polovinu poboček, což se projevilo čtyřprocentním snížením tržeb. Na tomto svém nejdůležitějším zahraničním trhu firma zaznamenala první pokles po 22 kvartálech nepřetržitého dvouciferného růstu.

V současné době je 80 procent uzavřených čínských prodejen opět v provozu. Firma ale teď kvůli koronaviru uzavírá pobočky v Evropě a ve Spojených státech. Výhled hospodaření na následující období tak nedokáže odhadnout.

Trénink doma, zato s aplikací

Zatímco obchody byly uzavřeny, společnost Nike se ve snaze o záchranu pustila do online prodejů. K tomu aktivovala aplikaci zdarma, se kterou mohou zákazníci pohodlně cvičit z domova – třeba i v produktech, které si mezitím objednali online.

A strategie zafungovala. Týdenní aktivita uživatelů během třetího čtvrtletí v Číně vzrostla o celých 80 procent. Online nákupy nového tréninkového vybavení se současně s tím zvedly o více než 30 procent.

Společnost také ve středu zveřejnila výsledky třetího finančního čtvrtletí, kdy už se dopady koronaviru začaly projevovat. Třetí finanční čtvrtletí skončilo v únoru. Podle zprávy firma zvýšila tržby, čistý zisk ale meziročně klesl o 23 procent na 847 milionů dolarů (21,5 miliardy Kč), převážně vlivem jednorázových položek.

Tržby v období, kdy se ve světě začala šířit epidemie nemoci COVID-19, stouply o pět procent na 10,1 miliardy dolarů (téměř 257 miliard Kč). Analytici v anketě společnosti Refinitiv očekávali, že firma na tržbách získá 9,8 miliardy dolarů.

Zara přichází o miliardy

Ne všechny značky se však během krize podobně drží. Například majitelé španělské firmy Inditex, která provozuje kromě jiného módní řetězec Zara, ve středu 18. března prohlásili, že dočasně zavřeli 3 785 prodejen svých značek po celém světě. Za první dva týdny v březnu zaznamenali snížení celkových obratů firmy téměř o čtvrtinu.

V případě podobného gigantu, jakým je Inditex, může i několikaprocentní pokles tržeb představovat několik miliard korun. A nejsou to jen zavřené kamenné prodejny, které společnosti přidělávají starosti. Problémy Inditex řeší také ve výrobě, kde podle zveřejněných informací dochází k výpadkům. Podle majitelů sice zatím nijak neohrožují celkovou infrastrukturu, ale po stabilizaci by se mohly odrazit na ceně samotných produktů v obchodech.

Reklama

Doporučované