Hlavní obsah

Cheeseburger za třicet korun je minulost. Fastfoody zdražily, některé dvakrát

Fastfoody v tuzemsku zvedají ceny „rychlého“ jídla.

Reklama

Fastfoody v tuzemsku zvedají ceny „rychlého“ jídla. Síť restaurací se zlatými oblouky na některých pobočkách zdražila opakovaně. S cenami ale zahýbala i konkurence.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

„Za poslední tři měsíce zdražujeme už podruhé. Třeba cenu cheeseburgeru jsme zvýšili z 29 na 35 korun,“ říká zaměstnanec pobočky McDonald’s na pražské Jižní spojce.

Důvodem je jako jinde zdražování prakticky všech vstupních nákladů, zejména pak energií a potravinářských surovin.

Centrála amerického řetězce upozornila, že finální navýšení je na rozhodnutí konkrétních franšízantů. Od ledna 2020 už totiž síť neprovozuje žádné vlastní prodejny.

„Společnost McDonald’s franšízantům pouze doporučuje na základě spotřebitelských průzkumů promítnout zvyšující se vstupy do takových produktů, které jsou méně cenově citlivé nebo je konkurence nabízí za vyšší cenu,“ uvedla mluvčí řetězce Jitka Pajurková.

Mezi důvody, proč restaurace se zlatými oblouky v logu zdražují, zmínila mluvčí neustálé navyšování cen vstupů od potravin přes obalový materiál až ke mzdám zaměstnanců. V současnosti jsou v nabídce restaurací produkty od 35 korun (například cheeseburger) až po zvýhodněná menu do 180 korun. Věrní zákazníci mohou v aplikaci využít výhodnějších nabídek.

V České republice má McDonald’s 104 restaurací. Tržby celého řetězce, plynoucí z licenčních poplatků, loni kvůli pandemii klesly z 1,4 miliardy korun na 1 miliardu. Zisk se propadl z 391 milionů korun na zhruba 271 milionů. Firma začala tvrdě šetřit, což se projevilo i ve výrazné redukci počtu kmenových pracovníků. Jejich počet se snížil ze 139 na 60, čímž firma v nákladech ušetřila téměř 42 milionů korun.

Rostoucí náklady od elektřiny po suroviny ale do svých cen pro zákazníky promítly i další americké restaurace rychlého občerstvení.

„Zvyšující se ceny vstupních surovin, ceny materiálů a energií, růst mzdových nákladů a nedostatek lidí na trhu práce musíme v případě potřeby zohlednit. Konkrétně u některých produktů z nabídky B-Smarts jsme v říjnu přistoupili ke zvýšení ceny ze 45 Kč na 49 Kč,“ reagoval Libor Hubík, ředitel značky KFC pro Česko, Rakousko a Německo. Další zdražení ale teď firma už neplánuje.

Letos stačilo, příští rok znovu

Řetězec Burger King, patřící do stejné skupiny AmRest jako KFC, naposledy zdražoval na konci prázdnin a minimálně do konce roku ceny navyšovat nebude. V příštím roce pravděpodobně ale zdraží znovu.

„Vidíme, že vstupní náklady rostou. Nejen na straně cen potravin, které mají rostoucí tendenci nejvyšší, ale také se zvyšují náklady na zaměstnance, energie nebo třeba materiály. V budoucnu tedy pravděpodobně budeme muset na tato navýšení reagovat,“ připustil Daniel Ryška, ředitel značky pro Česko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko.

Někteří analytici očekávají, že ceny budou zvyšovat i kavárny, respektive další prodejci kávy. V důsledku sucha a mrazů, které postihly brazilské pěstitele, totiž burzovní ceny kávy arabica vzrostly o padesát procent.

„Letos jsme zdražili zrnkovou kávu. Zvýšení cen je součástí pravidelné obchodní revize a výsledkem celkové situace na trhu i vyšších cen surovin. Pravidelně kontrolujeme stav našeho podnikání a přizpůsobujeme ceny situaci na trhu,“ vyjádřil se Michal Holotík, manažer značky Starbucks na českém a slovenském trhu.

Ceny v posledních měsících zvýšily i klasické restaurace. Podle gastronoma Luboše Kastnera v průměru o 15 až 20 procent. Index stravenkové firmy Edenred, sestavený z více než 250 tisíc plateb zaměstnanců, ukázal, že letos se průměrná útrata za obědy zvýšila o 5 korun na 137 korun. Ve srovnání s rokem před pandemií zdražení odpovídá 9 korunám.

Reklama

Související témata:

Doporučované