Hlavní obsah

Móda je těžký byznys. Už bych se k ní nevrátila, říká ikona Pařížské ulice

Tamara Kotvalová, majitelka butiků s luxusními hodinkami, obdivuje všechny, kteří podnikají v módě. Sama ji musela léta dotovat. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

4. 8. 14:04

„Móda je nemilosrdná a v Česku velmi těžká. Prodejce má jen tři měsíce na to, aby zboží prodal za plnou cenu. Pak nastává slevové období, takže si krátí marži,“ říká o fashion byznysu Tamara Kotvalová, majitelka Carollina.

Článek

Pandemie a s ní spojená ekonomická krize dostihla luxusní obchody v nejdražší ulici Česka.

Společnost Luxury Brand Management miliardáře Zdeňka Bakaly musela požádat soud o ochranu před věřiteli, firmě zastupující luxusní značky jako Dsquared2, Valentino a Bottega Veneta došla hotovost.

Na druhé straně Tamara Kotvalová otevírá na podzim ve slavné Pařížské už čtvrtý butik s hodinkami. „V tomto ohledu rozumím tomu, co se dělo v covidu. Prodejci módy to měli opravdu těžké,“ říká provozovatelka butiků v nejdražší ulici Česka.

Jako národ jsme jedni z nejtěžších klientů na světě.
Tamara Kotvalová

Sama přitom v módě v minulosti podnikala. Její společnost právě butiky s módou v minulosti dotovala několika miliony korun každý rok.

„Jako národ jsme jedni z nejtěžších klientů na světě. Kupujeme prověřené věci, produkty se stálou finanční hodnotou. Máme rádi investice, které nám rostou, a to až na výjimky móda není,“ vypráví Tamara Kotvalová, majitelka společnost Carollinum v rozhovoru pro SZ Byznys v šatech, které si sama navrhovala. Přesto ji návrat k módě neláká, jde podle ní o těžký byznys.

Tuzemský obchod s módou je v posledním roce pod velkým tlakem. Do insolvence se dostaly značky Pietro Filipi a Kara Trutnov ze skupiny C2H podnikatele Michala Mičky. V úpadku skončil i prodejce pánských obleků Blažek Praha. Už minulý rok v létě zkrachovala česká část francouzského řetězce Camaieu.

„Móda je zajímavá pro země, jako jsou Francie nebo Itálie. U nás jsou lidé spíš konzervativní, mají rádi nemovitosti a statky. Obrazy, ale třeba i hodinky, se řadí k těm investicím, které  zpravidla neztrácejí hodnotu. V tom vidím oproti módě velký rozdíl,“ vysvětluje provozovatelka butiků zastupujících značky Rolex, Patek Philippe a multibrand Carollinum. Na podzim k nim přibude čtvrtý, Breitling.

Zůstali jste za rok covidu v černých číslech?

Ano. A samotnou mě to překvapilo. Loni v březnu, kdy nám zavřeli obchody, jsme zůstali doma doslova zamražení. Firma nefungovala. Tehdy jsem začala mít i já obavy, co vlastně budeme dělat. Naštěstí jsme měli aspoň jednu možnost a spustili jsme službu Bezpečný nákup.

Tamara Kotvalová

  • Narodila se v roce 1963 ve Varšavě do rodiny diplomata a vysokoškolské učitelky slovenského původu. Dětství prožila v různých evropských zemích.
  • Své původní profesi učitelky se v mládí věnovala v dětské léčebně v Tatrách. Po odchodu do Prahy začala podnikat v obchodu s kosmetickými produkty.
  • Od roku 1992 budovala obchodní síť se šperky v Moskvě.
  • S manželem Petrem Kotvalem založili v roce 1996 společnost Carollinum. Manžel na počátku tisíciletí zemřel. Šest let (2005–2011) prožila v manželství s politikem Petrem Bendlem.
  • Má tři děti, dceru Danielu Jannovou a syny Martina Jannu a Matěje Kotvala.

Otevřena byla výdejní okénka, zboží jsme mohli posílat poštou, případně přijet za klientem do jeho kanceláře nebo domů. Umíte si jistě představit, že když prodáváte hodinky za několik set tisíc, nepošlete je zákazníkovi jen tak v balíčku. Spustili jsme e-shop a levnější hodinky skutečně zasílali, dražší hodinky jsme vozili zákazníkům sami. Nahradili jsme tak kurýry. Na to, že byla covidová doba, jsem spokojená. Lidem jsem za to poděkovala.

Obrat byl tedy jaký?

V roce 2019 jsme měli obrat přes sedm set milionů korun. V roce 2020, kdy už jsme byli postiženi covidem, byl o 20 procent nižší. Dokonce jsme v těch prvních covidových měsících nečerpali ani žádnou státní podporu. To vše nastalo až v druhé vlně, kdy jsme začínali využívat dotaci Covid - nájemné.

V čerpání jsme, myslím, byli spíše rezervovaní, protože jsme viděli, že jsou na tom některé firmy opravdu výrazně hůř. Zásadně jsme snížili náklady, třeba v marketingu. Přesto jsme pro klienty připravili hodinářský časopis a spustili jsme billboardovou kampaň s osobnostmi České republiky, které jsme si vybrali. Jsou to naši přátelé a zároveň lidé, kterých si velmi vážíme. Byla jsem mile překvapená, že nám vyhověli a fotili se bez jakéhokoli nároku na honorář. Třeba pan profesor Jan Pirk, armádní generál Emil Boček a další.

Má vůbec v době covidu, kdy bojujete o přežití, cenu investovat do podobných kampaní? Zajímá to lidi?

Určitě ano. Marketing zastavit nemůžete. V naší branži dělá možná i šedesát procent investic, prostě je to velmi důležitá stránka naší práce. Když v hodinářském světě přestanete komunikovat se zákazníkem, může to výrazně omezit vaše tržby. Proto si nemůžete dovolit zastavit marketingové aktivity. Ale samozřejmě se dá na něčem ušetřit, nepořádali jsme společenské akce, omezili jsme PR aktivity, snažili jsme se více vstoupit do světa onlinu.

Ještě před časem jste mi pro SZ u vás v Carollinu říkala, že e-shop nepřipadá v úvahu. Bylo to skoro zakázané slovo…

Přesně tak. Ale já bych to upřesnila. Zaměřujeme se na vyšší střed, až tu nejvyšší linii hodinek. A ty se pro e-shop naprosto nehodí. Jde o značky, které se asi nikdy online prodávat nebudou. Z patnácti, které nabízíme, jich je zhruba polovina.

Ani by to přece ty firmy nepovolily…

Ano, ani by to nepovolily. Z toho důvodu tvrdím, že my nebudeme nikdy na e-shopu velmi silní, máme zhruba šest sedm značek, které představují takový ten střed v hodinářském světě a jsou cenově přijatelné. Ty jsme právě přes e-shop prodávat začali a vidím v nich do budoucna potenciál.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované