Hlavní obsah

Moser otevírá archiv a rozprodá investiční a sběratelské skvosty

Ukázka z rozhovoru se spolumajitelkou sklárny Moser Kateřinou Zapletalovou - celý pořad přineseme na Seznam Zprávách v nejbližších dnech.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Koronavirus přiměl sklárnu Moser otevřít archiv. Sběratelům umění teď firma nabídne stovky kusů výrobků, některé z nich se přitom nikdy vyrábět nezačaly.

Článek

Sklárna Moser je paralyzovaná, výroba stojí a firma musela propustit padesát lidí. Teď však udělá radost milovníkům umění a investorům do vzácného skla. Začíná totiž rozprodávat svůj archiv.

„Měli jsme čas věnovat se našim skladům a udělat si analýzu toho, jestli bychom teď, když nevyrábíme, nemohli nabídnout něco našim zákazníkům. A zjistili jsme, že v archivních zásobách jsou věci, které můžeme dát do prodeje,“ řekla pro Seznam Zprávy spolumajitelka sklárny Moser Kateřina Zapletalová.

Firma tak ve své pražské prodejně Na Příkopech vytvoří archivní vzorkovnu. Do ní sezve nejprve své V.I.P. zákazníky a pak i ty ostatní. „Je to široké spektrum výrobků. Jsou to třeba prototypy, které nikdy neodešly do výroby, jsou to speciální zakázky pro některé klienty, kde bylo vyrobeno pár kusů navíc. To je totiž v ruční výrobě vždy nutné, protože nikdy nevíme, kolik kusů přes kontroly kvality projde,“ říká Zapletalová s tím, že někdy je v archivu od daného typu jeden jediný kus, jindy je jich víc.

Zatím se Moser stále rozhoduje, které věci do prodeje půjdou. Už teď je ale jasné, že to budou stovky kusů.

„Investičně i sběratelsky zajímavé budou určitě hlavně prototypy, které nikdy neodešly do výroby, případně kousky z velice limitovaných edicí,“ říká k plánům firmy Moser znalkyně umění Marie Hejtmánková z Arthouse Hejtmánek.

Dodává však, že mezi českými investory a sběrateli až tak výrazný zájem o sklo není a na aukcích většinou nakupují hlavně zahraniční zájemci. „Zejména sběratelé z USA nebo Japonska,“ dodává Hejtmánková s tím, že takovýto prodej ale může být příležitostí pro ty zájemce, kteří si v podobném duchu teď zařizují byt.

Samotný Moser většinu své produkce prodává v zahraničí. Daří se mu zejména v USA a asijských zemích. I tady teď však kvůli nákaze trh stojí a i v Číně, která má už podle svých vlastních slov nákazu za sebou, se trh zatím do normálního stavu nevrátil. Podle Zapletalové se ale začíná probouzet Tchaj-wan a zajímavou zakázku firma získala z Kataru.

Právě na Tchaj-wanu a v USA jsou také největší sběratelé této značky. „Na burzách a aukcích se tam křišťál se značkou Moser, který je staršího data a nějak výjimečný, velmi dobře prodává. Vidíme, že lidé to považují za dobrou investici. Sklo nestárne a nejenom že uchová hodnotu peněz, ale ještě vám přidá estetickou hodnotu,“ dodává Zapletalová.

Reklama

Doporučované