Hlavní obsah

Můj byznys to není, tvrdí šéf komunistů o utajované investici do letiště

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip podporuje stomiliardový projekt letiště v Milovicích. Kdo ho zaplatí, neví – nezajímal se o to.

Reklama

Firma slibuje 100 miliard na obnovu letiště v Milovicích u Prahy. Za peníze ze zdrojů, které nechce identifikovat. Předseda KSČM a místopředseda Sněmovny přesto projekt podporuje.

Článek

Předseda komunistické strany Vojtěch Filip se v politickém zákulisí stal vlivným přímluvcem za velký projekt, který má však velké nejasnosti.

Společnost Letiště Praha-Milovice Holding slibuje, že získá 100 miliard na zprovoznění opuštěného vojenského letiště v Milovicích u Prahy. Tvrdí, že byznys navázaný na letiště přinese osm tisíc pracovních míst. Tají ale, odkud vezme peníze – pouze říká, že od nejmenovaných investorů z Asie.

Firmu podle vlastního přiznání ovládají lidé, kteří jsou na Vojtěcha Filipa navázáni – spolumajitelem je Filipův ekonomický poradce Lubomír Krejsa.

Vojtěch Filip v rozhovoru pro Seznam Zprávy své angažmá pro nejasný projekt nepopírá, dává si však v odpovědích pozor, aby si od něj udržel jistý odstup.

„Já za něj nelobbuji, já jenom říkám, co vím,“ uvedl například komunistický místopředseda Sněmovny o záměru na obnovu letiště.

V čem je podle vás projekt obnoveného letiště v Milovicích přínosný?

Zaprvé se lépe využije celý ten prostor, který je momentálně využíván jen zčásti. A letiště může fungovat jako záložní v době, kdy se na Ruzyni zhorší počasí. Protože rozdíl v počasí mezi Ruzyní a Milovicemi je docela zásadní. V Milovicích je mnohem méně mlh a mrazů. Také je to příležitost k tomu, přesunout do Milovic celé cargo a uvolnit ruzyňské letiště jenom na osobní přepravu. A pokud by tam bylo přesunuto cargo, stačilo by vybudovat jen sedm kilometrů takzvané Všejanské spojky, která propojuje železniční koridory na Liberec a na Kolín a Českou Třebovou. A je to tam také dostupné z dálnice.

Slyším, že ten projekt dobře znáte.

Jednal jsem se všemi sedmi starosty přilehlých obcí a byli zásadně pro. Jednal jsem i s bývalou středočeskou hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou, která projekt nepodporovala, a proto se nepokročilo dál.

Na vás se tedy obrátili autoři projektu z firmy Letiště Praha-Milovice Holding?

Ano, oni se na mě obrátili, jestli bych je nepodpořil. Tak jsem tenkrát zkusil jednat s hejtmankou. Musím říct, že samotný projekt mě oslovil a byl jsem i osobně v Milovicích a v Lysé nad Labem. A tam jsou pro. Teď už jsem se o to minimálně půl roku nestaral, protože mám jiné starosti. Ať to byly schůze nebo teď příprava voleb.

Je to vůbec uskutečnitelné? Je reálné, že na to někdo získá čtyři miliardy eur, tedy přes 100 miliard korun?

No, s tím já nesouhlasím. Zaprvé rozpočet zprovoznění letiště na vyšší úrovni je těmi podporovateli spočten na dvě miliardy dolarů. Zadruhé – byl tady zástupce Sjednocených arabských emirátů, který se zajímal o koupi letiště v Ruzyni. Říkal jsem jejich chargé d'affaires, že ze zákona se letiště v Ruzyni prodat nesmí. Myslím, že zájem o spolupráci mají i jiné letecké společnosti. Třeba Katar.

Ale já se ptám na letiště v Milovicích, ne na Ruzyň… Vážných investorů do milovického letiště má být podle firmy několik. Říká to předseda představenstva Jindřich Kubík. Vy ty investory znáte?

To ví určitě pan Kubík lépe než já.

Ve firmě se angažuje váš ekonomický poradce Lubomír Krejsa. Nemůžete se na ty investory, kteří mají miliardy, zeptat jeho?

Můžu se ho na to zeptat. Jak jsem ale říkal, já mám teď jiné starosti. Ale říkám: Když jsem byl požádán, tyto dvě návštěvy, o kterých jsem mluvil, jsem absolvoval. Víte, že mám jako místopředseda Sněmovny na starosti koordinaci zahraničních vztahů, takže velvyslanci mě navštěvují.

Není to tak, že lobbujete za projekt vašeho poradce a dobrého známého Lubomíra Krejsy?

Já za něj nelobbuji, já jenom říkám, co vím. Když mě oslovil zástupce Spojených arabských emirátů, nevím, proč bych toho chargé d'affaires neměl přijmout.

Takže jste se pana Krejsy neptal, čí jsou ty miliardy, za které se má letiště zprovoznit?

Tak… To není moje věc. A říkám: Jako se scházím s jinými velvyslanci nebo zástupci jiných států, tak jsem se potkal s těmi, kteří mě o to požádají. Třeba u českobudějovického letiště mě požádal o setkání turecký velvyslanec, protože o to letiště měli zájem. To se musíte ptát managementu toho letiště v Milovicích.

Oni však investory nechtějí prozradit. Jen že jsou z východu. Mohli by být z Ruska nebo z Číny?

To nevím, jestli by Rusko za této situace vůbec s Českou republikou chtělo do něčeho takového jít. A nevím, jaké jsou záměry Číny.

Víte o tom, že by už někdo přiletěl a vážně o Milovicích jednal?

Nevím. A jak jsem říkal, minimálně půl roku jsem se o to nezajímal.

Jste nějak v projektu milovického letiště byznysově zaangažovaný?

Ne, vůbec v tom nejsem byznysově angažován. Nic takového. Jenom jsem říkal, že se mi ten projekt líbí, že s ním souhlasím. A že není nijak na mně. Že nemůžu nic jiného než říct, jestli je to pro Českou republiku důležité. Já si myslím, že je.

Reklama

Doporučované