Hlavní obsah

Muzikanti bez živých koncertů nevydělávají. Vypuklo streamovací šílenství

Foto: pixabay.com

Mnoho muzikantů je závislých na živých vystoupeních, a to především ti nejmenší.

Reklama

S problémy se potýkají především malí hudebníci, kteří se nemohou spolehnout na svou slávu. Muzikanti dnes přežívají z darů svých fanoušků.

Článek

Usazení v pohodlí vlastních obýváků se sklenkou svého oblíbeného nápoje. A klidně v teplácích. Taková je podoba dnešních koncertů. Hudebníci z celého světa se snaží zmírnit dopady způsobené nemocí covid-19 na svoji branži, a tak své koncerty začali streamovat.

Přizpůsobit současné krizi se musí i hudba, která přežila nejednu světovou katastrofu. Ani klasické hudbě se nakonec nevyhnula tepláková revoluce, přestože se jí brání. Například houslový virtuos Pavel Šporcl nabádá na svém facebookovém účtě, aby se na jeho online koncerty lidé stále oblékali se vší vážností.

Téměř tři miliardy dolarů

Koronavirová pandemie po celém vystavila stopku již více než 50 tisícům různých hudebních akcí. Z muzikantských kapes se ztratí minimálně 2,8 miliardy dolarů, pokud nebudou žádné koncerty ani ve druhém čtvrtletí. Údaje vycházejí z dat společnosti Pollstar.

Krize doléhá na úplně všechny, protože zavřeny jsou všechny prostory od obrovských koncertních hal až po malé bary, kde se pořádají komorní akce. A tak se Martyn Starý, hudebník a marketér v jedné osobě, rozhodl hudební scéně pomoci.

Oslovil společnost Coca-Cola s nápadem na sérii velkých online koncertů. „Od nápadu do prvního koncertu bylo nějakých třicet hodin, takže to byla rychlá a divoká akce. A byli jsme tuším první, kdo to takhle ve velkém v ‚covid době‘ udělal, tak mám radost, že jsme nastartovali následné streamovací šílenství,“ popisuje Starý pro Seznam Zprávy.

Jak dodává, celou akci zadotovala společnost Coca-Cola: „Coca-Cola se postarala o honoráře kapelám. Snaha byla finančně jim vynahradit alespoň jeden zrušený koncert plus pokryla všechny produkční náklady.“

Tento marketingový tah se Coca-Cole vyplatil. Série koncertů, na nichž si ale zahrály pouze velké a známé kapely, získala tři čtvrtě milionu zhlédnutí.

Velcí i malí hráči

Další velké projekty následovaly. Společnost Mall nabídla hudebníkům svou streamovací službu a za přispění projektu Donio mohli diváci finančně pomoci svým oblíbeným interpretům. „Série #kulturažije nabídla za uplynulých pět týdnů divákům internetové televize Mall.tv zdarma přenosy a záznamy 135 koncertů, divadelních představení a dalších kulturních akcí,“ říká pro Seznam Zprávy Lukáš Záhoř, šéfproducent Mall.tv.

Celkově se na pomoc hudebníkům vybralo téměř šest milionů korun. Na technickém zázemí se s jednotlivými interprety domlouvá Mall individuálně. „Navzdory opatřením, která se budou výhledově rozvolňovat, plánujeme v podpoře kultury pokračovat, protože jí se budou restrikce dotýkat i nadále,“ dodává Záhoř.

Nejen velké platformy se snaží pomoci hudebníkům. Pražský klub Rock Café spustil projekt Kultura do domu. Alternativní sdružovací místo Paralelní Polis zase zaštiťuje projekt CoronaNight, pod kterým mohou hudebníci živě prezentovat svou tvorbu.

Živá vystoupení jsou alfou a omegou

Zrušení živých koncertů je obrovskou ranou do rozpočtů hudebníků. Poté, co se přestaly prodávat fyzické kopie jejich skladeb, se z živých koncertů stal hlavní prostředek pro výdělek kapel i jednotlivých muzikantů. Lidé přestali platit stovky korun za alba, když mají možnost si za pár desítek korun užívat hudbu bez omezení prostřednictvím aplikací jako Spotify či iTunes.

Prodej lístků celý hudební trh obrátil naruby. Dříve muzikanti dělali živé koncerty, aby propagovali své desky, dnes hudebníci vydávají desky, aby mohli propagovat svá živá vystoupení. „V živých vstupech jsou velké peníze. Je to základ pro výnosy muzikantů, díky čemuž mohou relativně rychle a snadno získat peníze,“ říká pro Bloomberg Joshua Perry, šéf izraelské nahrávací společnosti Anova Music.

Od roku 1999 do 2005 se americký trh s lístky nejdříve zdvojnásobil a poté i ztrojnásobil. Dnes roční prodeje převyšují částku osmi miliard dolarů.

Prorocká služba

Přesto před více než deseti lety Evan Lowenstein založil platformu Stageit, která nabízí alternativu živým koncertům. Diváci sledují koncert svého interpreta, který si nastaví cenu za svoje vystoupení, z domova. Vystoupení nejsou nijak archivována, což nabuzuje atmosféru opravdového koncertu.

Zpočátku Stageit vypadal jako úspěšný projekt, jeho sláva však rychle polevila a Lowenstein napsal před pěti lety svým investorům dopis, že svět není připraven na službu, jako je Stageit. Situace se ale výrazně změnila v roce 2020.

Pandemie zachránila Stageit, která nyní velmi prosperuje. Mnoho umělců ji volí raději než obecnější platformy jako YouTube, Instagram nebo Twitch. Stageit nabízí pevná pravidla prodeje lístků a přitom zachovává virtuální prostředí známé z normálních streamovacích služeb. Umělci nemusí v rámci svého vystoupení prosit o darování peněz, na rozdíl od zmíněné platformy YouTube.

Podobná platforma, jako je Stageit, v české lokální sféře chybí. Muzikanti jsou odkázáni k jednorázovým akcím podobným té od společnosti Coca-Cola, které jsou ale zamýšlené pouze pro známé interprety. Anebo spoléhat na dobročinnost svých fanoušků na streamovacích službách či doufat v zakoupení Lístku na nic, který zprostředkovává prodejce lístků GoOut s pražským magistrátem a slouží jako čistá podpora pro muzikanty.

Reklama

Doporučované