Hlavní obsah

Na Česko se žene miliardová arbitráž. Kvůli reklamě v pražském metru

Foto: Profimedia.cz

Nový kontrakt na provoz reklamy v pražském metru loni získala firma Railreklam ze skupiny BigBoard.

Reklama

Seznam Zprávy zjistily, že světová jednička v oboru venkovních reklam JCDecaux hodlá vstoupit do miliardové arbitráže, nepodaří-li se urovnat spor s pražským dopravním podnikem. Byznys v metru přitom již převzal hlavní konkurent.

Článek

Na Českou republiku se žene miliardový spor. Nadnárodní skupina JCDecaux, světová jednička na poli venkovní reklamy, hrozí českému státu arbitráží ve výši 40 milionů eur, tedy jedné miliardy korun. V Paříži to podle zjištění Seznam Zpráv v úterý oznámil šéf skupiny Jean-Francois Decaux. Jde o spor o provozování reklamy mezi JCDecaux a pražským dopravním podnikem, který s firmou v roce 2016 ukončil dlouholetý kontrakt uzavřený už v roce 1997.

„JCDecaux učinila první krok pro arbitrážní řízení, tedy pozvala k diskuzím ohledně nároku Českou republiku. V zájmu našich akcionářů nemáme jinou možnost než chránit svou investici a vynutit si svá práva. Stále ovšem doufáme, že Česká republika uzná naše legitimní požadavky a že najdeme smírné řešení,“ řekl Seznam Zprávám mediální zástupce skupiny JCDecaux Jiří Chvojka.

Spor vygradoval loni na podzim, kdy pražský městský dopravce vysoutěžil nového provozovatele necelých 22 tisíc reklamních ploch v pražském metru. Nový kontrakt získala firma Railreklam ze skupiny BigBoard, která je úhlavním konkurentem JCDecaux.

Nová smlouva má dopravnímu podniku přinést kolem 91 milionů korun, skoro dvakrát více, než doposud získává od firmy Rencar. V této společnosti drží nadnárodní skupina podíl 70 procent, zbytek patří právě dopravnímu podniku. Neshody mezi dopravním podnikem a Rencarem řeší už několik let soudy – loni v září padl nepravomocný verdikt, který konstatoval, že smlouva z roku 1997 je neplatná.

JCDecaux je ale přesvědčená o opaku a svého práva se hodlá domoci klidně i v rámci mezinárodní arbitráže, která by Českou republiku mohla přijít až na miliardu korun. „Investovat jsme v Československu začali už v roce 1990. Od roku 1994 spolupracujeme s pražskou radnicí. Musím říci, že jsem šokován z vývoje vztahů v posledních letech. Musíme uchránit své investice, stále ale věříme, že najdeme se státem shodu,“ uvedl ředitel JCDecaux ve vyjádření, které mají Seznam Zprávy k dispozici.

Pražský dopravní podnik na svém postupu trvá a nehodlá nijak uhýbat. „My chráníme ekonomické zájmy dopravního podniku a na svěřeném majetku se snažíme maximalizovat výnosy v souladu s platnou legislativou České republiky. Postupujeme tak s péčí řádného hospodáře a soudy nám dávají ve sporech se společností RENCAR za pravdu,“ uvedl generální ředitel dopravce Petr Witowski, a dodal: „Společnost JCDecaux má ve společnosti Rencar majoritu, a navíc od roku 2015 odmítá DPP vyplácet dividendu. Není nám jasné, jakou zmařenou investici má společnost JCDecaux v hrozbě arbitráží vůči ČR na mysli, když v době nákupu podílu ve společnosti Rencar od dopravního podniku měla jistotu užívání reklamních prostor v MHD pouze do roku 2015.“

Reklama

Doporučované