Hlavní obsah

Na palubu letadla jen s očkováním, prosazuje ředitel aerolinek

Foto: Profimedia.cz

Letadlo společnosti Qantas.

Reklama

Koronavirová krize těžce dopadla na letecký průmysl na celém světě. Aerolinky se snaží najít co nejlepší řešení pro to, aby bylo cestování na palubách letadel rychle obnoveno.

Článek

Letecké společnosti na celém světě v důsledku koronavirové pandemie hlásily v minulém roce masivní propady příjmů, hromadně propouštěly a odstavovaly letadla. Aktuálně se jim i díky vakcínám rýsuje světlo na konci tunelu. Toho by některé aerolinky chtěly využít a přidat povinnost očkování jako podmínku pro vstup na palubu letadla.

Pro BBC tuto myšlenku představil ředitel největší australské letecké společnosti Qantas Alan Joyce. Uvedl, že o zavedení povinné vakcinace pro vstup do letadla již diskutuje mnoho vlád. Joyce se domnívá, že pokud by se tak nestalo, povinnost vakcinace by měly prosazovat společnosti v rámci vlastních pravidel.

„Je naší povinností postarat se o pasažéry a posádku tak, aby byli všichni v bezpečí,“ řekl. Podle Joyce by měla být povinnost očkování zmíněna v sekci pravidel a podmínek, kterou člověk potvrzuje při rezervaci letenek. Rozhodnutí společnosti staví i na datech, která společnost získala ve veřejném průzkumu. Až 90 % lidí údajně uvedlo, že by byli pro povinnost očkování pro letecké cestování na mezinárodní úrovni.

S tím ale ne všichni souhlasí. Proti je například Světová zdravotnická organizace. Ředitel pro zdraví a inovace Barnard Mariano uvedl, že vakcinace by pro mezinárodní cestování být povinná neměla. Zdůrazňuje, že rozhodnutí by nemělo stát na soukromých společnostech, ale na shodě vlád.

Letectví je přitom zásadní pro globální ekonomiku. Podle mezinárodní organizace sdružující letecké dopravce (IATA) přispívá ročně položkou 1,8 bilionu dolarů. To se ale s covidem-19 změnilo. V loňském roce zaznamenalo letectví propad o 75,6 procenta.

To potvrzuje i Joyce. Společnost Qantas přišla v druhé polovině roku 2020 o 800 milionů dolarů, radikálně musela snížit náklady a propustila 8,5 tisíce zaměstnanců. Německá Lufthansa zase na začátku března uvedla, že od roku 2019 do roku 2020 jim počet přepravených cestujících klesl o 75 procent. Aby pandemii přežily, musely snižovat náklady v loňském roce i britské aerolinky British Airways. Propustily navíc 10 tisíc zaměstnanců a uchýlily se k prodeji uměleckých děl kvůli získání hotovosti.

Povinné očkování pro cestování na palubě letadel ale pro letošní rok aerolinky ani vlády zatím neplánují. Státy volí spíše cestu představování cestovních „covidových pasů“ na mezinárodní nebo národní úrovni, které mají usnadnit cestování a návrat k běžnému životu. Certifikáty, které informují o tom, zda je jedinec očkovaný nebo o jeho negativním testu, představila pro vnitrozemní cestování před pár týdny Čína. Izrael volí cestu tzv. zeleného pasu, který sice neslouží k cestování, ale dává lidem svobodu a přístup na určitá společenská a veřejná místa.

Minulý týden představila první podobu covidového cestovního pasu Evropská unie. Ten by měl usnadnit cestování pro nadcházející letní měsíce. Podle návrhu komise bude pas postaven na trojici kritérií, která budou mít stejnou váhu: očkování, negativní PCR či antigenní test a přítomnost protilátek v těle. Na přesné podobě se nicméně budou muset státy shodnout v následujících měsících.

Reklama

Doporučované