Hlavní obsah

Chtějí vyrůst na spáleništi. Nové aerolinky obsazují, co obři opustili

Foto: Philip Myrtorp; Unsplash.com

Ilustrační foto.

Reklama

18. 3. 17:26

V oslabeném leteckém sektoru vznikají nové firmy. Využívají nízkých cen nových letadel a doufají, že lidé budou mít zájem o levné výlety.

Článek

Světové letecké společnosti se ocitají uprostřed nejhlubší krize, jaká kdy jejich sektor potkala. Letadla jsou uzemněná, pracovní pozice zanikají, přijímá se státní výpomoc. Přesto se několik podnikatelů odvážilo v této době založit nové letecké společnosti, informovala stanice CNN.

„Kdyby nebyla pandemie, tak firmu nerozjíždíme,“ řekla Tonje Wikstrømová, generální ředitelka norského startupu Flyr. Její nízkonákladová aerolinka plánuje nabízet první letenky v následujících měsících.

Flyr není jediná firma pouštějící se do podnikání v zasaženém sektoru. Ve Spojeném království vzniká další startup Flypop, jenž také plánuje spustit lety ještě v roce 2021. Přidává se k němu americká firma Breeze Airways, nedávno spuštěná zakladatelem dopravců JetBlue nebo Azul.

Startupy sází na příležitosti, které jim umožnily pandemické škrty zaběhlých leteckých firem. Věří například, že zoufalí dodavatelé letadel poskytnou startupům obrovské slevy na nákupy strojů, a že propuštění piloti a další zaměstnanci uvítají pracovní příležitosti, které jim nabídnou.

„Pandemie je nejlepší období pro založení letecké společnosti, protože náklady jsou tak nízké,“ uvedl ředitel startupu Flypop Nino Judge, „Vše, co si usmyslíte, teď seženete za poloviční cenu,“ dodal.

Výdaje a plány

Pro letecké společnosti představuje pronájem letadel jeden z největších možných výdajů. V nynější situaci, kdy o zcela nově vyrobené stroje není téměř žádný zájem, ale ceny pronájmů prudce klesají.

Společnosti jako Flyr, Breeze Airways či Flypop tak ve srovnání s konkurencí mohou platit za letadla, například nové modely Airbus A330, až o 50 procent méně. Tím také lákají potenciální investory.

Kromě nízkých nákladů je ale potřeba také přijít s rozumným podnikatelským plánem. Startupy proto hledají nové možnosti, jak lákat své budoucí pasažéry.

Počítá se hlavně s nadcházejícím zotavením volnočasového cestování. Společnosti Flyr a Flypop věří, že různé země již brzy uvolní opatření týkající se letů na krátké vzdálenosti. Lidé tedy budou vyhledávat jejich nabídku dostupných, nízkorizikových výletů a domácích letů za účelem rodinných návštěv.

Společnost Breeze Airways plánuje ve Spojených státech nabízet přímé vnitrostátní lety mezi destinacemi, které nyní vyžadují přestupy.

Nezaručený úspěch

Stále toho ale bude hodně záviset na dalším vývoji pandemie a jejím dopadu. Ten byl dosud pro letecký sektor drtivý.

Podle Mezinárodní organizace pro leteckou dopravu (IATA) klesl během loňského dubna, měsíce nejpřísnějších globálních opatření, celosvětový počet pasažérů o 94 procent v porovnání s předešlým rokem.

Přes dvacet leteckých společností kvůli tomu muselo v roce 2020 zcela ukončit činnost, mimo jiné britská Flybe, německá SunExpress nebo australská Tigerair.

IATA předpokládá, že v nejlepším případě vzroste během letošního roku celosvětový počet cestujících na polovinu hodnoty před pandemií. Vznik nových mutací covidu-19 a pomalá distribuce vakcín by ale mohly množství letošních cestujících omezit na 38 procent v porovnání s rokem 2019.

Odborníci na letecký sektor jsou proto k novým startupům skeptičtí.

„Nevypadá to jako nejlepší čas pro založení letecké firmy,“ uvedl John Strickland, nezávislý analytik ze společnosti JLS Consulting. „Nevíme, kdy přijde zotavování, a jak bude svět po jeho příchodu vypadat. Je to neuvěřitelné riziko,“ dodal.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené