Hlavní obsah

Nahé tělo i videa z internetu. S čím pracuje nová generace českých výtvarníků

Prohlédněte si umění finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého.Video: Tereza Willoughby

 

Reklama

Cenu Jindřicha Chalupeckého dostávají od devadesátých let nejvýraznější osobnosti české výtvarné scény do 35 let. Díla letošních finalistů jsou vystavená ve Veletržním paláci. Jak nám je představili sami autoři?

Článek

„Inspirovala jsem se pobytem u přírodních národů,” vysvětluje Adéla Součková, proč ve Veletržním paláci vystavěla jurtu pomalovanou obrázky. „Volím jednoduchý, až dětský jazyk. Důležitá je zvuková stopa, kterou můžete v jurtě poslouchat. Doplnila jsem vlastním textem moravské písně, takže se tak obracím i k našemu folkloru.“

Kateřina Olivová pracovala s vlastním tělem. Na sedmimetrovou plochu se nechala vyfotografovat v tradiční pozici aktu. „Nahota není v případě Kači provokací, ale přirozeným uměleckým materiálem,“ konstatuje kurátorka výstavy.

Videa tak, jak je vnímají neslyšící a nevidomí, vytvořila Alžběta Bačíková. „Expozice v muzeích a galeriích často pracují s postiženými, ale žádné umění není tvořené primárně pro ně,“ vysvětluje svoje východiska. Videa jsou v centru zájmu i Tomáše Kajánka. Nahodilé záznamy reality posbírané na kanálu YouTube uvádí do nového kontextu.

Lukáš Hofmann vytvořil nejrozsáhlejší část výstavy. Do prostoru vymezeného sítí umístil skleněné objekty, plakáty, úchyty z tělocvičny, ale také barokní sochu. „Svět není celistvý a jednoznačný. Prostor okupovaný dílem je jen východisko k performanci, kterou se zabývám především.“

Komentovanou prohlídku sledujte ve videu výše. Reportáž je součástí pořadu Kultura Terezy Willoughby. V premiéře jej vysíláme každý pátek od 20 hodin na celoplošné Televizi Seznam.

Reklama

Doporučované