Hlavní obsah

„Nechci slevu zadarmo.“ Pokud si obchodníci hrají s cenou, pak to platí

Rozhovor s Jiřím Fröhlichem z České obchodní inspekce o slevových akcí a Black Friday.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Black Friday je dnem slev. Český zákon o slevách však nechává obchodníkům poměrně volnou ruku a záleží tedy na jejich svědomí, jak s cenou výrobků naloží. Polovina slev je ale nevýhodná a inspekce v některých případech uděluje i několikamilionové pokuty.

Článek

Prodejci v Česku nejsou v nabídce slevových akcí zákonem příliš omezováni, nikdo jim totiž nenařizuje, z jaké ceny musejí vycházet. Někteří si tak s cenami doslova hrají a využívají jakoukoliv příležitost k tomu, aby cenu pozměnili, někdy bez reálného základu.

Na jaře i na podzim za stejnou cenu, sleva „rekordní“

V České republice ale platí podmínka, že pokud prodejci nabízí určitou slevu z původní částky, musí se jednat o sumu, za kterou byl výrobek v minulosti někdy prodáván. Nikdo už ale neurčuje, jak dlouhou dobu v prodeji má být.

„Dost často vnímáme u různých hobby marketů a shopů, že u sekačky, kterou nebudete v zimě kupovat, zvednou cenu tak vysoko, že potom udělají na jaře slevu a dostanou se zase na tu samou cenu,“ popisuje zkušenosti České obchodní inspekce její mluvčí Jiří Fröhlich. Typicky sezónní výrobky tak zlevňují a zdražují podle stejného klíče, a na ty samé částky.

Uměle vytvořené „rekordní“ slevy se často objevují i u elektroniky. Nejde však o vstřícný krok směrem k zákazníkovi, ale spíš přirozené stárnutí výrobku v čase.

„Pokud se jedná o elektroniku, tak tam je zcela jasné, že notebook, telefon před pěti lety měl úplně jinou cenu a za tu původní cenu je dnes neprodejný. Takže pokud udělají slevu třeba 80 % z původní ceny, která mohla být třeba před pěti lety, tak je ta sleva sice reálná ale zároveň je ten výrobek za původní cenu neprodejný,“ komentuje další oblíbené praktiky prodejců Fröhlich.

Milionové pokuty za slevy bez slevy

Právě v rámci Black Friday tak levněji zboží většinou zakoupit nejde. Slevy sice působí velkolepým dojem, ale při pečlivém porovnání s cenou v čase nebo u jiných prodejců je zřejmé, že cena nijak výrazně neklesla.

Při loňském Black Friday však Česká obchodní inspekce zjistila v rámci 92 kontrol faktické pochybení jen u 13 případů, což je daleko od celoročního průměru.

V roce 2018 totiž ČOI provedla více než pět tisíc kontrol ve slevových akcích a v téměř polovině případů došlo k nějakému porušení zákona. Nejčastějším prohřeškem bylo nezaúčtování avizované slevy na pokladně, za což padly nejvyšší pokuty i tento rok.

„Největší pokutu za tento rok, tak dostala společnost Ahold, konkrétně 2,4 milionu korun, 1,25 milionu pak Tesco a 1,2 milionu korun Penny Market. Všechny řetězce, i ty nejmenované, jsou jedna velká sleva, neustále se předhánějí v tom, kdo udělá lepší nabídku pro spotřebitele, ale co už možná nestíhají, to je měnit nastavení pokladen,“ popisuje Fröhlich.

Za chybu můžou pokladny a neschopní brigádníci

Při správních řízeních se pak prodejci často vymlouvají na špatně nastavené pokladny nebo neschopnost brigádníků.

Pokutu 50 000 Kč dostal letos i obchodník, který nabízel slevu z původní ceny u výrobku, který nikdy předtím v nabídce nebyl.

Česká obchodní inspekce zákazníkům radí, aby si při nákupu zboží cenu porovnali u konkurenčních prodejců, po zaplacení si zkontrolovali účet, zda byla avizovaná sleva napočítána, a vždy se u prodejce domáhali ceny, za kterou bylo zboží nabízeno.

Reklama

Doporučované