Hlavní obsah

Nejbohatší Čech vykresluje obraz lepší Číny, píše The Guardian

Foto: ČTK/PR

Ilustrační foto.

Reklama

Britský web The Guardian informoval o tom, že nejbohatší muž České republiky Petr Kellner je v centru podezřelé zahraniční vlivové kampaně čínské vlády. Home Credit financoval pokus o posílení image Číny ve středoevropské zemi.

Článek

„Úvěrová společnost Home Credit vlastněná Petrem Kellnerem půjčila čínským spotřebitelům odhadem 10 miliard liber a zaplatila PR firmě C&B Reputation Management za umístění článků do místních médií, čímž poskytla pozitivnější obrázek o zemi široce spojené s politickými represemi a porušováním lidských práv. Společnost Home Credit rovněž financovala nově vytvořený think tank Sinoskop, který má za cíl působit proti skeptičtějšímu orgánu Sinopsis, spojenému s pražskou Karlovou univerzitou,“ píše v článku The Guardian.

Kroky odhalené zpravodajským serverem Aktuálně nesou charakteristiku typické zahraniční vlivové kampaně Číny. Ta se opírá o agresivní pokusy vstoupit na trh v bývalých komunistických zemích střední a východní Evropy, převážně prostřednictvím ambiciózní iniciativy Nové hedvábné stezky, v rámci které v těchto státech nabízí financování infrastrukturních projektů.

Skrytě tak podle serveru vznikla síť, kterou najatá PR agentura koordinovala, složená z politiků, ekonomů či nezávisle vystupujících expertů na Čínu. Řada z nich přitom nemusela vědět, jakou roli v plánu Home Creditu mají.

Podle Guardianu je Česká republika vůči čínskému vlivu otevřenější než většina ostatních evropských zemí. To se shoduje s rostoucím obchodním vztahem mezi Čínou a rozsáhlou skupinou PPF Petra Kellnera.

Podle vyjádření Home Creditu měla agentura C&B Reputation Management zlepšit česko-čínské vztahy. V zadání smlouvy bylo, že má vnést do veřejné debaty v Česku fakta o podnikání a životě v Číně a oslabit extrémy ve veřejné diskuzi.

„Diskuze o Číně v České republice se stala jednostrannou, negativní a špatně informovanou," řekl mluvčí Home Creditu Milan Tománek webu The Observer. „Home Credit se jednoduše snažil přidat do diskuze větší rovnováhu umožněním odlišných názorů. Chceme otevřenou a informovanou diskuzi o každé zemi, včetně Číny. Zejména tam, kde zkreslené diskuze poškozují i naši image a pověst.“

„Pointa je, že společnost Home Credit nenajala tuto společnost, aby sama o sobě hájila své firemní zájmy, ale spíše aby propagovala povídačky pocházející od komunistické strany Čínské lidové republiky. Hlavním cílem je normalizovat Čínu a prezentovat ji nikoli jako diktaturu, ale jako zemi, která se jako kterákoliv jiná otevírá reformám. Nemyslím si, že je to přesný obrázek,“ odvětil Martin Hála z oddělení sinologie na Univerzitě Karlově a ředitel Sinopsisu.

O aktivitách čínských špionů a kyberútocích na Ministerstvo zahraničí hovoří ve výroční zprávě za rok 2018 Bezpečnostní informační služba (BIS). Aktivitu podle BIS v Česku posilují čínské tajné služby. Zpráva varuje před pozvánkami do Číny na školení, semináře či poznávací zájezdy. Tyto příležitosti podle BIS využívají čínské zpravodajské služby k oslovení pro spolupráci či vyvolání dojmu, že dotčená osoba Číně „něco dluží”.

České vazby na Peking ožily po roce 2014, kdy režim udělil jako první zahraniční společnosti Home Creditu celostátní licenci na poskytování půjček. Odborníci říkají, že se to stalo jen s vědomím, že Home Credit bude usilovat o zajištění příznivého pokrytí Číny v České republice.

PPF začala hromadit své obrovské bohatství v masové privatizaci státních aktiv, která proběhla po pádu komunismu v bývalém Československu v roce 1989. Kritici obviňují Home Credit z laskavosti vůči čínskému režimu ve snaze chránit své zájmy po řadě politických sporů mezi Čínou a Českem, které ochladily dříve vlažné vztahy. Home Credit potvrdil, že zaplatil PR firmě C&B Reputation Management a podporuje think tank Sinoskop, aby se pokusil o „větší rovnováhu“ v rámci debaty o Číně.

Reklama

Doporučované