Článek
Distribuční centrum firmy v americké Kalifornii. Vedle tisícovek lidí tu pracují také tři tisíce robotů. Vypadají jako automatické vysavače. Podobně samostatně se i pohybují. Rozdíl je v tom, že na každém z nich je několikapatrový regál a v něm desítky různých kusů zboží.
Když přijde objednávka, skladník už nemusí do ruky vzít košík a procházet uličky, aby ji zkompletoval. Stojí na jednom místě a zboží k němu postupně vozí ve správném pořadí sami roboti.
Že by i samotné skladníky brzo nahradily stroje, prý nehrozí. Zaměstnanců je tam dokonce víc než ve skladu, který je v Česku. A tam mimo sezonu pracuje přes dva tisíce lidí.
„Skladům říkáme Amazon Robotics. A lidí je tam dokonce víc, než ve skladech jako je tenhle,“ říká Seznamu Steven Harman, ředitel logistických center pro Evropu.
A na otázku, jestli si dokáže představit budoucnost skladů bez lidí, dodává: „Rozhodně ne.“
V Česku ale bez češtiny
Amazon svoje distribuční centrum otevřel v Česku loni. Během předvánoční sezony v něm pracuje skoro šest tisíc lidí. Nic to ale nemění na tom, že jeho web stále pro tuzemské zákazníky není přístupný v češtině.
Pro Amazon není tuzemský trh zajímavý. Je na něm přes 40 tisíc e-shopů, mnoho z nich s téměř neotřesitelnou pozicí. Češi zatím ve větším nenašli důvod objevit i Amazon.
Což trochu paradoxně potvrzuje slova evropského ředitele Harmana, podle kterého se zvyky zákazníků ani s nástupem moderních technologií příliš neproměnily.
„Jsem v Amazonu šestnáct a půl roku a za tu dobu se vlastně v chování zákazníků nic nezměnilo,“ dodává Steven Harman.