Hlavní obsah

Německé dráhy testují vodíkové vlaky. Česko o nich také uvažuje

Foto: Siemens

Vodíkový vlak Mireo Plus H, který bude testovat německý Siemens a železniční dopravce Deutsche Bahn.

Reklama

Vlaky na vodíkový pohon nahradí ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko stávající motorové soupravy. V Česku se k ničemu podobnému neschyluje, ČD zůstávají věrné elektřině a alternativní zdroje jen zvažují.

Článek

Trend nízkoemisní dopravy se ze silnic přesouvá i na koleje. Společnosti se však v oblasti alternativních pohonů neobracejí jen na elektřinu, ale také na vodík. Železniční dopravci v Německu na trať brzy pošlou první vlaky na vodíkový pohon.

Společnost Siemens a Deutsche Bahn, německý železniční operátor, oznámily, že budou testovat vodíkový vlak, jehož technologie podle serveru CNN slibuje snížení emisí, čímž se ušetří přibližně 330 tun CO2 ročně.

„Vodíkové pohony jsou pokročilou bezemisní formou paliva, které pomůže dekarbonizovat železniční dopravu a významně přispěje k dosažení našich cílů v oblasti klimatu,“ uvedl v tiskové zprávě výkonný ředitel pro mobilitu společnosti Siemens Michael Peter.

Dopravní prostředek nese jméno Mireo Plus H. Bude převážet cestující mezi čtyřmi městy v Bádensku-Württembersku. Na této trase nahradí naftou poháněné vlaky, které tam momentálně jezdí. Obě německé firmy uvedly, že testování bude trvat pouze rok a začne v roce 2024.

Německý dopravce plánuje do roku 2050 ze své flotily vyřadit všechny dieselové vlaky. Zatím jich Deutsche Bahn provozují přibližně 1300. Zhruba 40 procent železniční sítě v Německu, tedy 33 000 kilometrů, dosud nebylo elektrifikováno. To znamená, že vlaky nemohou jezdit pomocí venkovního elektrického vedení.

Mireo Plus H bude pohánět baterie a palivové články, které přeměňují vodík a kyslík na elektřinu. Souprava se dvěma vozy bude mít dojezd 600 kilometrů. Společnost Siemens ale také uvedla, že vyvine verzi vodíkového vlaku se třemi vozy, jehož dojezd bude 1000 kilometrů.

Vlak může dosáhnout maximální rychlosti 160 kilometrů v hodině a dobít ho je možné už za 15 minut. „Ať už je vlak napájen z venkovního vedení, nebo z vodíku, rozhodujícím faktorem je, že energie pochází z obnovitelných zdrojů,“ uvedl v prohlášení bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann. „Naše země chce být průkopníkem moderní a udržitelné železniční dopravy,“ dodal Hermann.

Vodík je už dlouho považován za slibný zdroj energie pro železniční sítě. Například francouzský výrobce kolejových vozidel Alstom testoval vlak poháněný vodíkem v letech 2018 až 2020, který nyní jezdí na některých trasách v Rakousku a Dolním Sasku.

O rozšíření své flotily vlaků o ekologičtější soupravy uvažují i České dráhy. Ve spolupráci s objednateli plánují pořídit nízkoemisní vlaky na vodíkový nebo bateriový pohon. „Zabýváme se projekty, které by bylo vhodné zajistit hybridními a bezemisními vozidly. V této oblasti chceme být lídrem na dopravním trhu,“ uvedla tisková mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Zatím České dráhy nakupují elektrické vlaky pro dálkovou, ale i regionální dopravu. „S vybranými kraji již jednáme o možnosti využití vlaků s alternativním pohonem,“ sdělila Novotná.

Český národní dopravce by chtěl přejít k bezemisním vozidlům co nejdříve. K tomu však podle svých slov potřebuje systémovou finanční podporu, jelikož vlaky na alternativní pohon jsou dražší variantou než třeba motorové jednotky. Takových vozů České dráhy momentálně evidují 697 a 216 lokomotiv.

K uvedení vodíkových či bateriových souprav do provozu je třeba i vstřícný postoj ze strany objednavatelů – tedy státu a krajů. „Bohužel náklady na pořízení a provoz těchto vozidel jsou zatím nad jejich možnosti a bez významnější státní podpory bezemisních vozidel nebude významnější zavádění těchto provozů možné,“ popisuje Novotná.

Dodává, že bezemisní vlaky mohou významně přispět ke snížení uhlíkové stopy, kterou produkuje doprava, což je jedním z prioritních cílů Evropy i České republiky.

Vodík nebereme, sázíme stromy

Soukromý dopravce RegioJet zůstává věrný elektřině. „Všechny dálkové vlaky provozujeme na elektrickou energii. Výjimkou jsou jen regionální vlaky v Ústeckém kraji, které ale do dvou let také přejdou na elektřinu,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Provoz na elektřinu chtějí žluté vlaky zachovat i do budoucna a vodíkovou alternativu zatím nezvažují.

Podobně je na tom i další český železniční dopravce Leo Express, který provozuje hlavně elektrické vlaky a v místech, kde ještě nejsou tratě elektrifikovány, jezdí s modernizovanými dieselovými jednotkami. „Právě testujeme nové vlaky Sirius, které jsou také elektrické a je možné zapojit je i za lokomotivu s alternativním pohonem. Plánujeme s nimi vyjet v příštím roce,“ říká mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Sedlařík dodává, že Leo Express je jediným tuzemským vlakovým dopravcem, který cestujícím umožňuje kompenzovat svou uhlíkovou stopu. „V minulých dnech jsme jako kompenzace vysázeli prvních 40 stromů,“ uvádí.

Reklama

Doporučované