Hlavní obsah

Nová auta v číslech: v Česku se méně vyrobilo, v Evropě více prodalo

Loňská výroba aut v ČR a EU (+ vývoj a podíl automobilek).Video: Jan Marek, ACEA, Seznam Zprávy

 

Reklama

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v loňském roce zvýšil o 1,2 procenta na 15,34 milionu vozů. Růst tak vykázal již šestý rok za sebou, oznámilo dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Tuzemské automobilky však loni vyrobily o 0,7 procenta vozů méně než v předchozím, rekordním roce.

Článek

„Rok začal na slabých základech kvůli dopadu zavedení testů WLTP (pro spotřebu a emise automobilů) v září 2018. Poslední čtvrtletí 2019 a zejména prosinec však dostaly trh EU do plusu,“ napsala ACEA ve své dnešní tiskové zprávě.

V prosinci prodej nových osobních automobilů v EU meziročně vzrostl o téměř 22 procent na 1,215 milionu vozů. To představuje nejlepší prosincový výsledek v historii. Nárůst prodeje aut v prosinci zaznamenaly všechny členské země EU.

Český Svaz dovozců automobilů již minulý týden oznámil, že prodej nových osobních automobilů na českém trhu se v loňském roce snížil o 4,4 procenta na 249 915 vozů. V prosinci však prodej meziročně vzrostl o téměř 28 procent na 18 707 vozů.

Výroba osobních aut v Česku loni oproti tomu klesla o 0,7 procenta na 1,427 milionu vozů. Mírný pokles zhruba o 10 000 vozů podle nich souvisí se zhoršující se ekonomickou situací ve světě a dalšími hrozbami, které se nad autoprůmyslem vznáší.

Škoda Auto svou produkci zvýšila o 2,5 procenta na rekordních 907 942 vozů. K tomu automobilce pomohl především odbyt v Evropě. Kolínská TPCA udržela produkci na předchozí úrovni 210 000 aut a v nošovické Hyundai výroba klesla o devět procent na 309 500 vozidel. Souvisí to mimo jiné s ukončením výroby modelu ix20.

„Silný a dlouhý konjunkturální cyklus je u konce, světové hospodářství je pod tlakem geopolitických nejistot a prochází disruptivními změnami. Nyní se však plně soustředíme na rok 2020, který bude pro automobilový průmysl zlomový. Transformace odvětví v podobě přechodu k čisté mobilitě víc než kdy jindy vyžaduje úzkou spolupráci nejen firem autoprůmyslu, ale i z dalších odvětví, a především pak podporu vlády,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Reklama

Doporučované