Hlavní obsah

Nový „Václavák“ v Brně. Město ladí podobu čtvrti pro 15 tisíc lidí

Foto: KAM Brno

V Brně rýsují podobu nové čtvrti, která obklopí novou vlakovou stanici. Nádraží za přibližně 50 miliard korun však stále nemá zajištěné financování.

Reklama

20. 4. 9:51

Kancelář městského architekta v Brně dokončila studii území, které obklopí nové vlakové nádraží. Novou čtvrť blízko centra protne padesát metrů široký bulvár. První domy mají stát do pěti let.

Článek

Má to být jedna z největších poválečných proměn Brna. Kancelář městského architekta v těchto dnech dokončila předlohu, podle níž se promění okolí nového vlakového nádraží. Čtvrť Trnitá se rozkládá na 140 hektarech jižně od historického jádra. V budoucnu nabídne bydlení až pro 15 tisíc lidí.

Aktualizovaná územní studie je klíčová pro podobu čtvrti. Nastavuje stavebníkům mantinely a vymezuje plochy pro budovy, dopravu nebo třeba parky. Každý blok budov vyhradí minimálně třicet procent pro bydlení a třicet procent pro zeleň. „Námi daná pravidla zajistí, aby nová čtvrť byla smíšená a s převahou bydlení a aby zde byl dostatek zeleně a zelených vnitrobloků,“ uvedl městský architekt Michal Sedláček. V některých stavbách město žádá zpřístupnění terasy a vyhlídky, všechny střechy domů mají být zelené.

Na podobu čtvrti dohlíží i vedení města. Nechce schytat kritiku podobně jako za výstavbu v lokalitě Sadová, kde architektům i části místních chybí více služeb a zeleně. „Přistoupili jsme ke studii, abychom zabránili živelnému vzniku kanceláří a developerských projektů bez vlivu města. Studie proto řeší i mix funkcí, aby čtvrť fungovala jako celek,“ uvedl pro Seznam Zprávy brněnský radní pro územní plánování Filip Chvátal (KDU-ČSL).

Jižní čtvrť obklopí přesunuté vlakové nádraží. To se oproti současné stanici přestěhuje necelý kilometr jižněji. Desítky let diskutovaný projekt přijde na přibližně padesát miliard korun. Stále však nemá zajištěné financování. Podle radního se čtvrť může rozvíjet i bez hotového nádraží. „Je to jedna z velkých posledních ploch ve vnitřním městě, které volají po tom, aby tam něco městotvorného vzniklo. A nádraží není nutná podmínka,“ uvedl Chvátal.

Nadzemní vlaková stanice s velkou výškovou budovu má být přesto nejviditelnější stavba. Kancelář městského architekta nyní pořádá mezinárodní soutěž na její podobu. Vítěze vybere ve druhé polovině roku.

Historické centrum s novým nádražím propojí bulvár. Pěší i cestující z rozlehlé ulice uvidí až na Petrov. „Padesát metrů široký bulvár bude lemován domy s obchody a službami. Svými rozměry jej lze srovnat například s Václavským náměstím v Praze,“ popsal Sedláček.

Na návrzích kanceláře jsou zachyceni lidé relaxující na restauračních zahrádkách. Vizualizace už schytala kritiku třeba od sociologa a publicisty Stanislava Bilera. Podle něj čtyřproudá silnice upřednostní autodopravu. „Ta vizuální převaha pěších a cyklistů vedle několika osamocených aut je samozřejmě také fikce. Základní poučka praví, že čím víc pruhů pro auta někam strčíte, tím víc aut tam mít budete. Takže reálně tam bude doprava jako na Kolišti, kde se chce procházet samozřejmě každý,“ přirovnal na Facebooku návrh k frekventované části města.

S tím městský architekt nesouhlasí. „Každý, kdo zná Nové Sady, vidí, že srovnávat je s bulvárem je nemístné. Bulvár bude mít široké chodníky, cyklostezky, stromořadí. A také automobilovou dopravu. Počet pruhů a jejich využití bude v budoucnosti reagovat na potřeby města,“ řekl Sedláček.

„Průjezd aut by měl být zklidněný, aby bulvár částečně sloužil jako náměstí,“ doplnil Chvátal.

Město uvažovalo, že ve čtvrti vznikne památník holokaustu, muzeum však nejspíš naplánují jinde. „Samozřejmě počítáme s potřebami pro vzdělávání, určitě v Jižní čtvrti bude škola. Může se tam přesunout třeba radnice Brna-střed, ale jsou to zatím jen úvahy,“ doplnil radní.

Ze severní strany bulváru, který bude rozlohou podobný Václavskému náměstí, pojede tramvaj k budově nádraží a dál směrem k Plotní a mostu přes Svratku. Mají vzniknout dvě nové hlavní trasy. Brněnskou třídou souběžnou s Kolištěm ve směru k Lužánkám a ulicemi Vojtovou a Vinohrady přes Červený kopec k bohunickému kampusu.

Čtvrť se má dopravně napojit na Velký městský okruh. „Kříží se se stávajícím i budoucím kolejištěm a jeho stavba tak musí být koordinována s přestavbou železnice. Cílem stavby této části okruhu je kromě napojení nového nádraží alternativa průjezdu ulicemi budoucí nové čtvrti, jako jsou Opuštěná nebo Zvonařka. Tím mohou získat přívětivou podobu,“ dodal vedoucí oddělení dopravy KAM Martin Všetečka.

První domy v Trnité mají vzniknout do pěti let. Město nyní například řeší s develeporem podobu bloku Nová Zvonařka, který vznikne naproti současnému autobusovému nádraží. „Momentálně chystáme stanovisko k projektu společnosti HBReavis. Požadujeme zvýšení podílu bydlení, rozdělení urbanistické hmoty, větší podíl zeleně nebo výšky říms,“ vysvětlil radní.

Čtvrť poblíž Svratky také musí dostát protipovodňovým nárokům. „Je třeba rozšířit koryto řeky Svratky, vysadit zeleň a zvýšit protipovodňové valy, aby se v případě povodně voda rozlila daleko od domů a odtekla dál,“ doplnil Chvátal.

Doposud zanedbaná oblast v okolí Dolního nádraží leží ladem desítky let. Už od devatenáctého století totiž město zvažovalo přesun hlavní vlakové stanice do těchto míst.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované