Hlavní obsah

Nuselský most má výročí. Mohl být z oceli i bez metra, vybíralo se ze stovky návrhů

Jak se stavěl Nuselský most.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Psal se 22. únor 1973, když byl na Nuselském mostě v Praze zahájen provoz. Důležitá tepna spojuje jihovýchodní část Prahy s jejím centrem. Nejprve se po něm projela auta, o tři měsíce později se jeho vnitřkem začalo prohánět metro. Kdyby nestál, zřejmě by se z hlavního města stalo jedno velké parkoviště.

Článek

První auta vjela na Nuselský most přesně před 46 lety. Přitom jeho první návrh pochází už z roku 1903. Výstavbě předcházelo pět soutěží. Tři se konaly za první republiky, jedna za protektorátu a další v letech 1958–1960. „Tenkrát vzniklo celkem 100 návrhů a nejen těch soutěžních,” připomíná jeden z projektantů Nuselského mostu Jiří Hejnic.

Vyvstává otázka, proč vyhrál právě ten návrh, podle kterého byl nakonec postaven Nuselský most, jak ho známe dnes. „To právě nebyl ani jeden ze soutěžních návrhů. Při poslední soutěži v roce 1960 první cena vůbec nebyla udělena, druhou získal slovenský inženýr Kozák a třetí pražští projektanti, inženýr Vítek a Sůra,” říká Hejnic a dodává, že pokud by se uvažovalo o výstavbě ocelové konstrukce od inženýra Kozáka, musela by k tomu dát souhlas plánovací komise. Ocel tenkrát byla potřeba jinde, tak návrh komise neodsouhlasila.

„Tím pádem byl zvolen předpjatý beton. Má výhodu v tom, že má velkou pevnost v tlaku, ale je zesílen i v tažené části svazky, a tím se předepne.” A kdyby byla zvolena původní ocel, musel by se návrh mostu trochu upravit, protože spodní patro, kterým projíždí metro, bylo zavěšeno jenom na tyčích a bylo by potřeba ho stabilizovat.

S metrem se na nebo spíše uvnitř Nuselského mostu původně nepočítalo. V návrhu z roku 1926 byla pouze jednopatrová konstrukce. Spodní etáž byla využitá až v návrhu z roku 1933. „To mělo vývoj. Původně tam měly jezdit autobusy, pak podpovrchová tramvaj, nakonec zvítězilo metro. Tenkrát to musely být sovětské vagony, které byly několikanásobně těžší a měly větší nápravové tlaky než třeba stockholmské metro, na které jsme stavbu projektovali. To bylo tehdy nejmodernější,” konstatuje Jiří Hejnic.

Foto: nuselskymost.cz

Stavba tubusu Nuselského mostu.

Všechny mosty by měly být navrhovány tak, aby mohly sloužit sto let. Nuselský most stojí už téměř půlstoletí. A nedávno prošel náročnou pětiletou rekonstrukcí. Za léta jeho existence získal také jedno neblahé přízvisko. Most sebevrahů. Život na něm ukončilo přes 200 lidí. Už při výstavbě měl sice Nuselský most zábradlí vyšší, než bylo běžné, ale bylo potřeba vybudovat další zabezpečení. Dnes má už dostatečná bezpečnostní opatření.

Rozhovor s projektantem Nuselského mostu Jiřím Hejnicem naleznete v úvodním videu. Je součástí pořadu Ráno na gauči, který můžete sledovat každý všední den od 7:00 v celoplošné Televizi Seznam.

Jak ji naladit? Poradí praktický návod.

Reklama

Související témata:

Doporučované