Hlavní obsah

O živnost přišla a podruhé ji vybudovala z nuly. Dnes ji znají i v Číně

Celý magazín Ženský byznys s hlavním hostem Evou Urbanovou, majitelkou Českých bedýnek. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

18. 2. 15:00

Eva Urbanová z Pardubic přišla před dvěma a půl roku o všechno. Její prodejnu vytopily splašky a ona stála před rozhodnutím, jestli to vzdá, nebo začne znova. Zvolila druhou možnost.

Článek

České bedýnky založila v roce 2014. Po 11 letech ve farmacii a po úraze dcery byla nucena zpomalit a zůstat s ní nějaký čas doma. Tak se zrodil nápad na vlastní podnikání. Ručně vyrobené dřevěné bedýnky začala plnit tradičními trvanlivými delikatesami od výrobců z celé České republiky.

Po třech letech ale přišel pád – její prodejnu, stylový showroom ve dvanáctipatrovém panelovém domě v Pardubicích, postihla kalamita.

Dětská plena ji stála živnost

„Někdo hodil nahoře do odpadu dětskou plenu, centrální odpad se ucpal, a když to tak řeknu, 11 pater na mě splachovalo. Showroom vyplavily fekálie. Byly tam dva centimetry močoviny… Nikomu bych to nepřála. Ani nejhoršímu nepříteli,“ popisuje Eva Urbanová kalamitu ze září 2017. Událost, o které rok nebyla schopna ani mluvit a dlouho se s touto situací vyrovnávala.

Rozhovor s Evou Urbanovou, zakladatelkou a majitelkou Českých bedýnek. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

„Poslední dva roky byly vážně moc těžké. Říká se, že tři až pět let trvá, než se vám začne dařit – no a u mě po třech letech přišel strmý pád. Bylo to navíc před Vánocemi, což je pro dárkový byznys hlavní sezóna. Jen na investici do showroomu jsem přišla asi o 160 tisíc, v lahůdkách bylo asi čtvrt milionu. Újmy na tržbách vyčíslit neumím,“ říká host pořadu Ženský byznys.

„Neměla jsem doslova na rohlík. Největší investor byl můj manžel, který mě podpořil. Je to pro mě velká zkušenost, protože musím přiznat, že některé věci jsem podcenila. Například jsem neměla dobrou pojistku. Dnes říkám všem podnikatelům, aby si tohle dobře ošetřili, třeba právě ohledně újmy na tržbách,“ dodává Eva Urbanová.

České bedýnky

Firma se věnuje zhotovování bedýnek obsahujících prověřené trvanlivé lahůdky české provenience.

První bedýnky vznikly v srpnu 2014.

V logu mají lipový list (lípa srdčitá je národní strom).

Vznikají v dílně truhláře Josefa na Chrudimsku.

Využívá se i zbytkové dřevo z výroby pian nedaleké továrny Petrof.

Pomohla jí tehdy i Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny. Ona sama měla ze začátku podnikání zkušenost s nezdarem. Její první byznys zkrachoval a na další si půjčila několik milionů korun od manžela. Než se dařit začalo, byla Zásilkovna první roky v řízené ztrátě. „Řekla mi, že jsem unikátní, že to, co dělám, je unikátní a ať to nevzdám. Že to stojí za to,“ tlumočí slova podpory první dámy logisticko-technologické firmy Zásilkovna Eva Urbanová.

Bedýnky uspěly až v Číně

Právě Zásilkovna je jedním z větších odběratelů bedýnek – třeba na Vánoce je posílá jako poděkování partnerům. Podobné firmy, které se navíc opakovaně vracejí, tvoří dnes 80 procent obratu firmy sídlící na Letišti Pardubice. Projekt ale dnes znají až v Číně.

Eva Urbanová

Zakladatelka společnosti České bedýnky vystudovala chemii.

Jedenáct let pracovala ve farmacii.

Má dvě děti.

„Přišlo pozvání od krajské hospodářské komory na světový veletrh do Číny. Já jsem si zjišťovala, jak je to tam s dodáváním potravin, a zjistila jsem, že je to náročné. Vše musí mít vlastní etiketu v čínštině a bedýnky přitom obsahují pokaždé kombinaci jiných potravin. Momentálně jsme ve fázi domlouvání byznysu spíš čínským turistům u nás – připadá mi to jako elegantnější suvenýr, než aby si od nás vozili třeba matrjošky,“ vysvětluje Urbanová.

E-shop, franšízy, investor

O tom všem zakladatelka společnosti sní. Dosud byla na všechno sama – ochutnávačkou, pošťačkou, účetní, obchodní ředitelkou, řidičkou. Poprvé uvažuje o vstupu investora a ještě letos chce rozjet e-shop, který dosud chybí. A který podle ní podstatně zvýší obrat. Letos by ho chtěla nejméně zdvojnásobit. Do budoucna nevylučuje ani franšízing.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené