Hlavní obsah

Oblečení z dílen velkých fastfoodů je hit. Češi slyší na pravý opak

Foto: McDonald's

Ilustrační foto.

Reklama

Fastfoody se pouští do světa módy a prodávají vlastní kolekce. Na Čechy však strategie neplatí, potrpí si na lokálnost. Pandemie zájem o brandované zboží tuzemských výrobců v segmentu módy, jídla nebo výběrové kávy ještě posílila.

Článek

Fastfoodový řetězec McDonald's představil ve Spojených státech nejnovější nejedlý produkt, který nabízí věrným zákazníkům. Jde o speciálně navrženou mikinu, kterou firma uvádí na trh spolu s novým sendvičem, kterým se návrháři oblečení inspirovali.

Za oceánem nejsou kolekce oblečení z produkce fastfoodových řetězců nic nového. Například společnost Dunkin Donuts nedávno uvedla na trh speciální svatební „soupravu“, KFC pak prodávalo svíčky s vůní smaženého kuřete.

Něco je však přeci jen jinak. Množství zboží, které nesouvisí s primárním byznysem řetězců rychlého občerstvení, totiž v období pandemie koronaviru roste. Podle Andrewa Charlese, analytika a odborníka na restaurační sektor, jde o levný a efektivní způsob, jak může restaurace během restrikcí zůstat v paměti zákazníků.

„Je to další možnost pro společnosti, jako je McDonald's, dělat si další reklamu i mimo obrazovky,“ říká analytik.

+3

To, co letí v zahraničí, však nemusí nutně fungovat také v Česku. I když tuzemské zastoupení některých fastfood restaurací přišlo s kolekcí oblečení, vznikla spíš k nějaké výjimečné příležitosti. Stejně tomu bylo u McDonald's v roce 2018.

„Limitka“ na výročí Big Mac

„V Česku byla v prodeji limitovaná kolekce triček, na kterých s námi spolupracovalo celkem pět mladých návrhářů. Bylo to u příležitosti padesátiletého výročí Big Macu a na designových návrzích, které symbolizovaly jednotlivé dekády existence sendviče, se podíleli třeba Vanda Janda, Miro Sabo nebo Filip Hieke,“ potvrdila Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald's.

Také v letošním roce řetězec u vybraných kampaní zvažuje, zda má zapojení podobné podpory prodeje smysl, a pokud ano, v jaké podobě. „Je možné, že se naši zákazníci také letos dočkají v tomto ohledu novinek,“ říká Jitka Pajurková pro Seznam Zprávy.

Česko kolekce z fastfoodu neberou

Další řetězce z řad rychlého občerstvení v Česku se ale do podobné iniciativy příliš nehrnou.

„V letošním roce se v Burger Kingu budeme věnovat rozvoji digitálních inovací a zákazníci se mohou těšit na spoustu produktových novinek, včetně řady na rostlinné bázi a prémiové novinky gourmet. Projekt brandovaného oblečení zatím neplánujeme,“ uvedl pro Seznam Zprávy Daniel Ryška, ředitel značky.

A proč v Česku podobné globální trendy příliš netáhnou? Podle návrhářky Veronika Štěrbové, která provozuje vlastní značku oblečení s názvem Sophistic by Veronika, Češi přijímají trendy podobně jako Američané, jen ne v takovém měřítku. „Američan více potřebuje trend mít a prezentovat ho. To v Češích úplně není. Určitě se i zde najdou lidé, kteří by si koupili kolekci zboží oblíbeného fastfoodu. Jde ale spíše o menšinu,“ vysvětluje Štěrbová.

Dodává však, že zájem o brandované věci u Čechů v posledních letech roste. „Vrací se trend 80. let velkých oversized mikin s výrazným logem,“ říká návrhářka pro Seznam Zprávy.

Češi dají na lokálnost

Návrhářka také upozorňuje na trend, který v Česku rezonuje výrazně víc, a to jsou lokální tvůrci.

„Češi raději chodí k lokálním podnikatelům. Umím si představit, že si raději koupí merch jejich oblíbeného lokálního výrobce než velkého fastfoodového řetězce. Aktuálně třeba za účelem podpory v koronavirové pandemii,“ vysvětluje Veronika Štěrbová.

Tendence preferovat tuzemské podnikatele se projevují zejména ve větších městech. Kromě Prahy například v Brně nebo Ostravě, kde je příležitost pro malopodnikatele nejpříznivější.

Největší e-shop pro lokální byznys

Podpořit lokální podnikatele se rozhodl i největší internetový prodejce, společnost Alza. Před Vánocemi rozjela projekt speciálních poukázek, přes které mohli podnikatelé nabízet své zboží a služby. Jako největší hit se ukázala výroba reklamních triček, která pak mohou firmy v nouzi prodat věrným zákazníkům – ať už kvůli finanční podpoře, nebo dobře mířené reklamě.

„Jde o nejkratší a nejjednodušší cestu do světa online obchodu pro podnikatele, kteří třeba na tento krok ještě nebyli připraveni,“ říká pro Seznam Zprávy Daniela Chovancová.

Poukazy zakládají sami podnikatelé a je jen na nich, co a za jakých podmínek zákazníkům nabídnou. Rozhodně nemusí jít jen o trička, v nabídce jsou poukazy na kurzy a workshopy, odběr široké škály zboží včetně například kuřic s dovozem na adresu zákazníka.

Podle Chovancové jsou zákazníci zcela v bezpečí, protože pokud by se stalo, že by třeba kvůli podnikatelově bankrotu neměli své poukazy u koho uplatnit, mohou je vyměnit za kredit k nákupu na Alze.

Reklama

Doporučované