Hlavní obsah

Exmanažeři Sodexa se udělali pro sebe. Svou bývalou firmu přerostli

Foto: GTH

Společnosti GTH a jejím konkurentům pomáhá v Česku tradice teplých obědů.

Reklama

10. 3. 10:37

Síť závodních jídelen GTH catering za poslední dekádu vyrostla v největšího českého hráče a trojku domácího trhu. Majitelé plánují další expanzi. „Rádi bychom byli jedničkou,“ říká šéfka Daria Choděrová.

Článek

Když v roce 2010 odcházeli tři čelní manažeři z cateringové části české pobočky nadnárodního stravovacího obra Sodexo, měli jasný plán: vytvořit bývalému zaměstnavateli plnohodnotného českého konkurenta.

Pro svůj záměr získali jako investora skupinu Genesis Capital, za níž stojí někdejší šéf české filiálky banky HSBC z 90. let Jan Tauber. Pro Genesis to byl začátek zajímavého investorského příběhu.

Trojka odcházejících ze Sodexa vedená končící generální ředitelkou Dariou Lamžovou (dnes Choděrovou) začala akvizicí dvou menších firem, které provozovaly podnikové kantýny a školní jídelny pod hlavičkou GTH. U převzaté značky už zůstali, dali jí ale nový obsah. Původní byznys začali rychle zvětšovat a zavedeným konkurentům systematicky přebírali zákazníky.

V době prodeje v roce 2010 měla firma GTH catering roční obrat 230 milionů korun a třímilionovou ztrátu. Už po dvou letech výkony stouply na 780 milionů, ztrátu se postupně v dalších letech povedlo přetavit v roční zisky v desítkách milionů.

Na přelomu předloňského a loňského roku GTH poprvé expandovala za hranice. Převzala slovenskou část firmy Sodexo, a rozšířila si tak zároveň i obor podnikání. „Na českém trhu děláme jen stravovací služby, na Slovensku jsme s akvizicí Sodexa začali navíc v oboru facility managementu (správy nemovitostí, pozn. red.),“ říká Daria Choděrová.

Obrat skupiny GTH stoupl podle ředitelky v roce 2019, tedy před úderem koronavirové pandemie, na 900 milionů (předloňská účetní závěrka chybí v internetové databázi obchodního rejstříku, údaj tak nelze ověřit).

GTH provozuje přes 150 kuchyní – ve výrobních podnicích, administrativních centrech, nemocnicích a školách, vaří pro armádu a v Ostravě má v byznysovém centru Nová Karolina svou první veřejnou restauraci. Zaměstnává kolem 1600 lidí ve 130 lokalitách.

Trojlístek původních partnerů se léty zúžil, vedle Choděrové se na řízení firmy dnes podílí ještě bývalý finanční šéf českého Sodexa Tomáš Hubka, který má i v GTH na starosti finance. Manažeři drží společně 31 procent akcií, fondy a klienti skupiny Genesis Capital ovládají zbývajících 69 procent.

Trojka na trhu

Měřeno tržbami je dnes GTH trojkou českého trhu. Nechala za sebou české Sodexo, z něhož šéfové vyšli. Před ní stojí už jen české filiálky dvou nadnárodních obrů. Tedy globálního stravovacího lídra Compass (dříve Eurest) a další celosvětově působící, původně americké skupiny Aramark.

Začlenění slovenské akvizice i hospodaření v posledním roce nabourala koronavirová pandemie. „Jen co jsme slovenskou část začátkem loňského roku převzali, zavřeli nám hranice a přišel covid,“ vzpomíná Choděrová.

Kvůli covidu loni poklesl stravovací byznys ve školních jídelnách či v kantýnách byznysových center, jejichž osazenstvo přešlo zčásti na práci doma. Meziroční propad tržeb GTH podle ředitelky loni převýšil 25 procent. „V zisku jsme poklesli okolo padesáti, šedesáti procent, ale nedostali jsme se do minusu,“ říká ředitelka. Letos bude zřejmě pokles podobně pokračovat, stále je ale podle Choděrové šance na udržení profitu.

Nad kantýnovým byznysem se počátkem letošního roku vznášela kromě covidu ještě jedna hrozba: nově zavedený „stravenkový paušál“, který umožňuje zaměstnavatelům poskytovat jako nákladově uznatelný zaměstnanecký benefit vedle stravenek nebo slev na závodní stravování peníze odesílané spolu se mzdou rovnou na pracovníkův účet. Gastronomické firmy se bály poklesu poptávky o své služby. Tedy toho, že většina lidí si raději vezme peníze na dřevo a místo oběda v restauraci či závodní jídelně si uvaří doma. Případně si do práce koupí v supermarketu tradiční „vlašák“ s rohlíkem.

Podle zkušeností GTH však novinka zatím nemá na gastronomický trh zásadní vliv. „Zatím jsem nezaznamenala u žádného klienta, že by ze stravovacího systému nebo z dotací na stravu prostě přešel na stravenkový paušál. A nejsem si vědoma ani toho, že by někdo, kdo zaměstnancům nabízel stravenky, je letos kvůli této změně nahradil paušálem,“ říká.

Teplé jídlo je základ

Pro udržení zaměstnaneckých jídelen podle ní hrají i české stereotypy. „U nás je tradice teplého oběda, lidé jsou na něj zvyklí. Vzpomínám si, jak se o tom za krize v roce 2008 přesvědčila i jedna americká společnost. Rozhodli se, že v rámci úspor zavřou ve své české filiálce kantýnu. A zaměstnanci si velmi rychle vymohli, že ji chtějí znovu otevřít. Byli ochotni si i za plnou cenu, bez dotace, raději kupovat teplé jídlo než zůstat v práci na párcích a na sušenkách.“

I přes covidové turbulence šéfové GTH plánují další růst. „Akvizicím se nebráníme, máme s nimi dobré zkušenosti. Záleží na tom, jaké jsou na trhu příležitosti,“ podotýká Choděrová.

Před deseti lety získala s kolegy investory z Genesis Capital právě vizí vybudovat silného českého konkurenta nadnárodním stravovacím hráčům. „Myslím, že se nám to podařilo, rádi bychom v tomto konkurenčním boji pokračovali. Samozřejmě, že bychom se rádi jednou stali v Česku i na Slovensku jedničkou,“ říká Daria Choděrová.

Foto: GTH

Daria Choděrová.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené