Hlavní obsah

Češi Ikeu milovali. Teď ji koronavirus odsunul v žebříčku na druhé místo

Foto: Shutterstock.com

Lékárny se staly místem, kam si lidé zvykli chodit pro radu více než dříve, a to i proto, že zůstaly otevřené i po dobu lockdownu.

Reklama

Obchodníkem roku 2020 se stala síť lékáren Dr.Max. S těsným náskokem překonala prodejce nábytku společnost Ikea, která si první pozici držela předchozích sedm let. Kupující dali nejvíce hlasů prodejně Lidl.

Článek

Pandemie změnila nákupní zvyklosti a zamíchala tak oblibou tuzemských obchodů u zákazníků. Významnou roli sehrály platby na internetu, v nichž organizátor soutěže - společnost Mastercard - zaznamenal třetinový růst obratu, a také schopnost obchodníků co nejrychleji reagovat na neustálé změny a potřeby zákazníků znejistělých příchodem koronaviru.

„Loňský rok ukázal, kdo v České republice investuje a přemýšlí, jak věci změnit. Ten, kdo dokázal ve složité době zrychlit rozhodovací procesy a namísto let je uvedl do praxe v řádu měsíců či týdnů, vyhrával. Loni také skončil trend chození po pěti obchodech za sebou a vybírání toho nejlepšího, a hlavním parametrem byla věrnost. Kdo si ji dokázal u zákazníků získat, ten vítězil,“ komentoval výsledky soutěže Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Absolutním vítězem 18. ročníku soutěže Mastercard Obchodník roku se stala společnost Dr. Max, která získala v hodnocení celkové skóre 81,4 procenta. Vítězný obchod určuje jeho pozice na trhu a důvěra zákazníků, v níž hrají důležitou roli parametry jako je například zapamatovatelnost obchodu a loajalita kupujících.

Síti lékáren pomohly jednak prodeje na internetu a velká komunita lidí předkládajících při placení věrnostní kartu, která jim zajišťuje výhody za věrnost - program má už čtyři miliony členů.

„Myslím si, že lidé ocenili hlavně to, že lékárny byly v první linii při boji s koronavirem a zůstaly otevřené. Velká část lidí nakupujících přes internet si vyzvedávala své objednávky přímo v lékárně, aby se ještě mohla s lékárníky poradit,“ vysvětluje si vítězství v soutěži generální ředitel Dr. Max Daniel Horák.

Na druhém místě se umístila Ikea s celkovým skóre 80,5 procenta. Z výzkumu vyšlo, že švédský prodejce nábytku má u svých zákazníků silnou pozici i důvěru a zákazníci na něm oceňují to, že se odlišuje od konkurence.

Na třetím místě skončila se 78 procenty společnost dm drogerie markt, která vyniká ve své kategorii a má vysoká skóre zvláště v loajalitě a důvěře. Naprostá většina zákazníků se podle výzkumu k tomuto obchodníkovi ráda znovu vrací a jejich ochota doporučit ho se řadí k vůbec nejvyšším ze všech obchodníků, a to i mimo kategorii drogerie.

Vliv internetových nákupů ovlivnil také pořadí obchodů v jednotlivých sortimentních kategoriích.

„S trochou nadsázky se dá říct, že se každý den objevovaly nové e-shopy. Růst konkurence – zejména v tradičních odvětvích, jako jsou sportovní potřeby, drogerie nebo obuv – pak smazává v očích zákazníků rozdíly mezi nimi. Pro obchodníky je tedy stále těžší najít to, co by zákazníci vnímali jako jejich jednoznačnou odlišující výhodu,“ říká Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

V potravinách bodoval Lidl, jehož značku spontánně jmenovalo 53 procent respondentů. V drogistickém zboží zvítězila společnost dm drogerie markt, u níž zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii.

U oblečení vedla Zara, a to hlavně díky nejlepšímu skóre v souhrnném indexu důvěry zákazníků. V obuvi získala zlato společnost Deichmann, které zákazníci deklarují vysokou míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 46 procent. Ve sportovních potřebách zvítězil Decathlon, a to díky vysoké loajalitě zákazníků, kde se prodejna stala hlavním nákupním místem pro daný sortiment u 55 procent z nich.

Společnost OBI se stala vítězem kategorie zboží pro dům, zahradu a chovatele, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti - spontánně ji jmenovalo 54 procent respondentů. V nábytku a bytových doplňcích zvítězila Ikea.

Na poli elektra a elektroniky obsadila první příčku Alza.cz, a to opět díky vysoké loajalitě kupujících - hlavním nákupním místem pro daný sortiment je pro 45 lidí. V kategorii čerpacích stanic s prodejnou si zlato odnesla značka Benzina Orlen, která vykazuje nejlepší výsledky v parametru zapamatovatelnosti - spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů.

Skokanem roku se stal obchodník s obuví společnost CCC, která se proti roku 2019 zlepšila ve všech sledovaných parametrech a z 49. pozice se vyhoupla na 25. místo.

Mezi spotřebiteli kraloval Lidl, který od více než 110 tisíc hlasujících získal přes 90 tisíc hlasů. Druhá skončila společnost Kaufland a třetí Albert.

Reklama

Doporučované