Hlavní obsah

Pandemie vystřelila firmu nahoru. Roste o 100 % a 1700 kurýrů jí nestačí

Investor Michal Menšík teď kromě logistiky vidí velké příležitosti v cestovním ruchu.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Kurýrní službu DoDo pandemie doslova vystřelila. Roste o sto procent, čeká miliardový obrat a otevírá pobočky v Německu a v Rakousku.

Článek

Ještě v roce 2019 měla kurýrní služba DoDo tržby 250 milionů, loni už to bylo půl miliardy a letos cílí na miliardu. Působí v šesti zemích a právě teď se chystá na otevření pobočky v Německu a v Rakousku a vyjednává se Španěly.

Podle šéfa firmy Michala Menšíka jsou v logistice stále velké příležitosti. „Právě i díky covidu, který velmi rychle pomohl zdigitalizovat spoustu firem. Uvědomily si, že je třeba řešit doručování,“ říká investor Michal Menšík s tím, že složitější je shánět kurýry.

Firma jich má už 1 700 a ví, že v posledním čtvrtletí roku musí ještě posílit. „Stále rosteme – hodně projektů se nám nahromadilo na konec roku, takže očekávám, že opět vyrosteme,“ dodává Menšík.

Kromě dopravy nabízí DoDo i služby osobního asistenta. Ten pro zákazníky například „vyčeká“ stůl v restauraci, kde není možná rezervace.

V čem dnes jako investor vidíte největší potenciál?

Tato covidová doba přináší spoustu příležitostí – téměř v každém segmentu se dá nějaká najít. Teď mi přijde, že bude hodně zajímavý cestovní ruch.

Firmy, které v cestovním ruchu poslední dva roky podnikají, si to možná úplně nemyslí…

Každá krize přináší příležitosti a tady bude možné vymyslet spoustu věcí. Já jsem spíš technologický investor. Můj tým se zrovna nedávno díval na některé technologické projekty a myslím si, že jakákoliv technologie z hlediska sdružování poptávky a nabídky může být zajímavá.

Ale já se primárně držím logistiky, kde budou stále velké příležitosti. Právě i díky covidu, který velmi rychle pomohl zdigitalizovat spoustu firem. Uvědomily si, že je třeba řešit doručování.

Na trhu chybí spousta cizinců, což je spousta pracovní síly. Zároveň cítíme, že si mnoho lidí vzalo delší volno.
Michal Menšík, šéf DoDo

Rosteme o sto procent

Vaše kurýrní služba DoDo se loni stala nejrychleji rostoucí firmou v Česku za posledních pět let. Loni jste měli obrat půl miliardy, jak rostete letos?

Zhruba o sto procent. Čekáme, že budeme kolem jedné miliardy, možná lehce pod. Uvidíme, jak bude vypadat hlavní sezona, která začíná v září.

Kolik tedy už máte kurýrů a aut?

Dnes máme přes 800 aut a zhruba 1 700 kurýrů. Stále rosteme, hodně projektů se nám nahromadilo na konec roku, takže očekávám, že opět vyrosteme.

Hodně projektů, to znamená noví partneři?

Ano, budeme mít nové partnery. Teď jich máme přes sto, ale soustředíme se hlavně na ty velké.

Jak vlastně firma funguje, to jsou vaši zaměstnanci, vaše auta?

Už rok a půl pracujeme na projektu franšízy. A část provozu jsme už zfranšízovali. Máme partnery, kteří si v jakémkoliv městě mohou udělat vlastní franšízu DoDo, naberou vlastní kurýry, my jim půjčíme auta, zajistíme systém a technologie. Dodáváme objemy a oni pro nás rozváží.

V září do Německa, v prosinci do Rakouska

Kolik už máte teď franšízantů a kolik jich chcete?

Dnes jich máme patnáct. Zatím máme zfranšízováno asi deset procent našeho objemu. Postupně ale chceme převést vše. Jelikož jsme v šesti zemích, očekáváme, že jich budou nižší stovky.

Když jsme spolu mluvili naposled, říkal jste, že chcete i do Německa. Už se to rýsuje?

Na vstup na německý trh se připravujeme už půl roku. V září tam začneme rozvážet s prvním partnerem. Už tam máme lidi.

Kolik lidí je potřeba na rozjetí pobočky v Německu?

Na začátek tam byl expanzní tým, který danou zemi otevírá, to je deset lidí. Teď se bude budovat portfolio franšízantů. Chceme od začátku mít franšízanty.

S jak velkým objemem v Německu počítáte?

Doufáme, že v roce 2023 se Německo stane naším největším trhem a přebije i Česko. Už příští rok by tam mělo být 20 procent našich tržeb.

Po Balatonu na skútrech

Kolika procenty se zahraničí podílí teď?

Je to 30 procent. Česká Republika stále hraje prim, ale postupně nám rostou i další země. Třeba Maďarsko.

Tam jste začali i s doručováním po Balatonu na vodních skútrech…

Rádi pilotujeme novinky a zkoušíme, zda je o ně zájem. Toto je služba, kterou lidé nečekají. Je viditelná a ohlasy byly dobré.

Přenesete to do Česka? Na Lipno, na Slapy?

Tam není tolik lidí. Umím si ale představit, že v Chorvatsku by to mohl být zajímavý byznys model.

Chystáte se tam? Jaké další země máte v hledáčku?

Letos jsme otevřeli Bulharsko, chystáme Německo a začali jsme přípravu na Vídeň. Rádi bychom tam prvního klienta spustili na přelomu roku. Pro letošní rok to tedy budou tyto tři země. Díváme se ale i na západní trhy. Třeba Španělsko.

Tam není zavedená konkurence?

Naší hlavní výhodou je, že jsme na trhu pět let a ten boom přišel až teď v rámci covidu. Máme tedy náskok čtyř až pěti let a do naší platformy zainvestovány miliony eur. Našich 80 tisíc vývojových hodin v platformě nám dává kompetitivní výhodu. Španělsko a celá Evropa teď zažívají zlatou horečku digitalizace potravin.

A jak já říkám, my prodáváme ty krumpáče. My nekonkurujeme našim zákazníkům, jako jsou třeba Tesco nebo Košík.cz. My jen prodáváme ty krumpáče.

Kolik stojí vybudovat zahraniční pobočku? Kolik stálo otevření Německa?

Náš model je nízkonákladový. My tu infrastrukturu budujeme až v momentě, kdy máme zákazníka. Na trh vstupujeme, až když máme zákazníka podepsaného. Až v tom momentě děláme investici do aut, náboru, kurýrů a budujeme celý ansábl.

Ale takový ten start, který jsme teď udělali v Německu, kdy deset lidí postaví základ firmy, tak to jsou statisíce eur.

Ve Španělsku už partnera máte?

Spíš se bavíme. S několika.

Chybí lidi. Cizinci tu nejsou a Češi si prodloužili volno

Kdy to dotáhnete?

To je těžko předpovídat. Rádi abychom příští rok. Druhá půlka příštího roku by už mohla být zajímavá. Uvidíme.

Jak se vám shání kurýři. Chápu, že v lockdownu, kdy půlka byznysu stojí, asi o lidi nouze není, ale co teď?

Ano, je to náročnější. Na trhu chybí spousta cizinců, což je spousta pracovní síly. Zároveň cítíme, že si mnoho lidí vzalo delší volno. Čekáme, že se snad tito lidé v září vrátí na pracovní trh. Tohle teď ale asi řeší všichni majitelé firem.

Roste úměrně rostoucímu zájmu i plat kurýra?

Nějaké korekce už jsme museli dělat. Během pandemie nárůst nebyl, to bylo pracovníků dost. Teď jsme to zvýšili o tři až čtyři procenta.

Vyčekáme pro vás stůl

Vy jste ale nezačínal rovnou s dovozem, ale se službou osobního asistenta. Funguje dodnes a kolik se v ní protočí peněz?

Je to služba, kterou jsme hodně upozadili. Prioritně se teď soustředíme na rozvozy pro velké firmy, ale asistent stále funguje. Napíšete přes SMS nebo Facebook, co máte za přání a náš asistent-kurýr se bude snažit to splnit. V DoDo to však dělá nižší procenta.

Co nejzajímavějšího váš asistent dělal?

Ta služba je hodně verzatilní. Měli jsme například kurýra, který vyseděl stůl v restauraci, kde se nedá dělat rezervace, dokud nepřišel náš zákazník s partnerkou.

Reklama

Doporučované