Hlavní obsah

Pět miliard ztráta z dopravy. Zdražovat ale nebudeme, říká šéf Českých drah

První část rozhovoru s Ivanem Bednárikem, šéfem Českých drah - další přineseme na Seznam Zprávách v následujících dnech. (Video: Zuzana Hodková)

 

Reklama

29. 3. 7:12

Pět miliard korun - suma, která kvůli pandemii chybí Českým drahám. Výpadek tržeb z nákladní a osobní dopravy pro Seznam vyčíslil generální ředitel ČD Ivan Bednárik. Zdražování jízdného ale nehrozí.

Článek

Počet cestujících, které České dráhy loni přepravily kvůli pandemii propadl o třetinu a to se výrazně promítlo do tržeb firmy. Už po prvním pololetí hlásil podnik dvoumiliardové manko na jízdném a za celý rok jde ztráta ještě výš.

„Celkově bude výpadek tržeb z přepravy osob přes čtyři miliardy. Výpadky tržeb z nákladní dopravy budou okolo jedné miliardy korun. Jako skupina se tak dostaneme přes pět miliard,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Ivan Bednárik, generální ředitel a předseda představenstva Českých drah. Připomíná že kromě osobní a nákladní dopravy pak mají ČD ztráty i v dalších svých firmách - ať už se jedná o Dopravní vzdělávací institut, ČD Travel, nebo třeba JLV – společnost, která zabezpečuje občerstvení ve vlacích.

Zdražení jízdného? Nehrozí

Od státu zatím firma na kompenzacích nedostala nic. V nákladní dopravě ji žádné kompenzace nečekají, v té osobní by ale mohla získat zhruba 310 až 350 milionů za první vlnu. „Čekáme my i konkurenti, že by mělo být jasno do čtvrtého měsíce a přijdou nám i peníze,“ dodává Bednárik.

Zdražení jízdného ale i přes velké propady nehrozí. „U smluvní dopravy toto rozhodnutí nedržíme v rukou my. U komerčních linek bychom sice zdražit mohli, ale tam cenovou politiku zase ovlivňuje trh. Můžeme tak deklarovat, že jízdné v roce 2021 nezdraží. K úpravě v rozsahu inflace může dojít až s novým grafikonem ke konci roku“ říká Bednárik.

Podle drah by se situace měla zlepšit s postupným proočkováním společnosti. Interní plán a strategie firmy očekává, že v srpnu by mohla mít vakcínu většina populace a do vlaků by se mohlo vrátit zhruba 70 procent lidí. V tuto chvíli ale i kvůli lockdownu a omezení cest mezi okresy propadl počet lidí ve vlacích ještě víc než loni.

30 procent lidí ve vlacích v lockdownu

„Když jsem sestavoval podnikatelský plán, pro rok 2021 jsme počítali s tržbami na úrovni 61 procent proti roku 2019. A počítali jsme s tím, že budou postupně růst. Při tempu očekávání populace jsme čekali, že se v srpnu dostaneme na 70 procent a rok dokončíme na 80 procentech roku 2019. Počítali jsme s určitou křivkou vývoje. Přišel ale aktuální lockdown a spadli jsme znovu na 30 procent,“ vysvětluje Bednárik s tím, že stále věří, že je strategie reálná a očkování rozhýbe populaci.

„Ta firma je tak velká a tak široce rozkročená, že ji nemůže rozkývat dvouletý špatný hospodářský výsledek. Nikdo ale nemůže čekat, že v roce 2021 budou dráhy z krize venku. Ten návrat do normálu se u každého velkého podnikatele, kterého trefí takový výpadek zákazníků, odhaduje na 4-6 let. Pak se dostane znovu na úroveň roku 2019,“ dodává Bednárik.

Celý rozhovor s Ivanem Bednárikem vám na Seznamu přineseme v následujících dnech.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené